Paketti tekee ostamisen helpoksi

Monta kertaa pohjoisen rinteissä käynyt saattaa onnistua Lapin lasketteluloman varaamisessa. Silloin tietää, miten hankkia lento- tai junaliput ja mistä saa majoituksen, hissiliput, vuokravälineet ja lounaat. Ensikertalaisen sen sijaan on jokseenkin mahdotonta löytää eri paikoista myytäviä palveluita.

Hiihtokeskukset ovat tehneet ostamisen paljon vaikeammaksi kuin esimerkiksi aurinkolomien myyjät. Etelään matkaava tietää, mitä saa ja mistä maksaa. Perillä odottaa valmiina kaikki tarvittava.

Tätä samaa helppoutta lähti tavoittelemaan Sappee, joka esittelee viikonlopun Ski Expo -messuilla Helsingissä uudenlaisen Satasella Sappeelle -paketin.

Satasella per henkilö saa arkena majoituksen kahdeksi yöksi ja lounaat kahdeksi päiväksi. Rinteisiin pääsee kolmena päivänä, ja paketti sisältää sekä hissiliput että vuokravälineet. Itse ei tarvitse hankkia kuin aamiaismurot ja grillimakkarat, kaikki muu sisältyy pakettiin.

– Paketti on hinnoiteltu huippuedulliseksi, koska meillä on arkisin vapaata kapasiteettia, Sappeen toimitusjohtaja Jouko Poukkanen sanoo.

Tarjouspaketin saa myös viikonlopuiksi. Silloin hinta on 200 euroa eli satanen henkilöä kohti yöltä.

 

Kymppitiistain kaltainen brändi

Erikseen ostettuna kolmen päivän hissiliput maksavat enemmän kuin Satasella Sappeelle -paketti.

– Laskimme, että nelihenkinen perhe säästää arkena 650 euroa ja viikonloppunakin yli 350 euroa, markkinointipäällikkö Juha Marjanen kertoo.

Sappee on maan- ja maailmanlaajuisesti ensimmäisiä hiihtokeskuksia, joka rakentaa palveluista edullisen paketin. Marjanen uskoo, että se tulee herättämään kiinnostusta alalla.

– Joskus markka-aikaan oli Saariselällä tonnilla tunturiin -kampanja, jossa myytiin edullisia Lapin laskettelumatkoja. Mutta muuten en ole törmännyt vastaavaan. Pakettien rakentamista vaikeuttaa se, että hiihtokeskuksissa toimii usein monta hissi- ja ravintolayhtiötä.

Satasella Sappeelle -kampanjan avulla vilkastutetaan Sappeen arkea sesonkien ulkopuolella. Paketteja ei myydä joulun, hiihtolomien ja kevättalven sesonkiajoiksi. Edulliset hinnat ovat voimassa 7. tammikuuta ja 12. helmikuuta välisen ajan sekä pääsiäisen jälkeen.

 

Kymppitiistait jatkuvat myös

Juha Marjanen uskoo, että Satasella Sappeelle -kampanjasta muodostuu samanlainen brändi kuin Kymppitiistaista. Myös sen avulla on luotu vipinää viikkoon. Ajan myötä on huomattu, että edullinen laskettelupäivä tuo satunnaisten kävijöiden lisäksi myös kausikorttilaiset rinteisiin.

– Tiistai on erilainen lasketteluilta. Hissijonot eivät haittaa kausikorttilaisia, vaan tiistaisin tullaan tapaamaan tuttuja.

Myös kuntien nuorisotoimet hyödyntävät laskettelutarjousta ja järjestävät Kymppitiistaisin bussikyytejä Sappeeseen.

Kymppitiistai kerää väkeä lähiseudulta, mutta Marjanen uskoo, että Satasella Sappeelle -paketti kiinnostaa myös pääkaupunkiseudulla.

– Toki myös lähiseudulta voidaan lähteä Sappeeseen, jos viikolle sattuu loma- tai vapaapäiviä. Hinta on niin edullinen, että eihän sillä saa edes bensoja, jos aikoo ajella vaikka Himokselle tai Tahkolle, Marjanen suhteuttaa.

 

Mitä isompi ryhmä, sitä parempi mökki

Ainakin ensimmäisenä talvena Satasella Sappeelle -paketit myydään ainoastaan myyntipalvelun kautta, sillä verkkokauppaa tai mobiilisovelluksia ei ehditä räätälöidä sitä varten.

– Muun muassa erilaiset majoitusvaihtoehdot ja arvonlisäverokannat aiheuttavat paljon muuttuvia tekijöitä, joissa tarvitaan myyntipalvelun osaamista, Juha Marjanen sanoo.

Paketin majoituskohde määräytyy ryhmän koon mukaan. 2–5 hengen ryhmille myydään huoneistohotellin huoneita. 4–6 hengen ryhmät pääsevät pieniin mökkeihin, 6–7 hengen ryhmät Honka-Sappeeseen ja yli kahdeksan hengen ryhmät Sappeen Tähteen ja muihin isoihin mökkeihin.

– Kämpän koko ja taso nousee sen mukaan mitä isommalla porukalla on liikkeellä, Juha Marjanen kertoo.

Majoitusvarauksesta peritään kultakin ryhmältä 20 euron toimistokulut.

Sappeen tavoitteena on, että jatkossa satasen paketitkin voisi hankkia vaikka luurilla.

– Kännykkä on nykyisin ihmisillä aina mukana. Sillä maksetaan ja ladataan esimerkiksi leffaliput ja samalla hankitaan popcornitkin, Poukkanen mainitsee esimerkkinä.