Toimitusjohtaja: Kangasalan seudun Osuuspankin Mika Kivimäki ennakoi sähköisten palvelujen toisen aallon tulevan pankkialalla pian, mutta uskoo henkilökohtaisten kohtaamisten suureen arvoon

Paikallinen tietämys on valtti sähköisissäkin palveluissa

Halpa tallennustila, nopeat siirtoyhteydet sekä älypuhelinten ja tablettien yleistyminen ovat tehneet tilaa pankkipalveluiden digitalisaation toiselle aallolle. Kangasalan Seudun Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Kivimäki uskoo, että tämä sähköisten palvelujen toinen aalto saattaa tuoda alalle uudenlaista kilpailua. Esimerkiksi maksaminen alkaa nykyisen kortti- ja lähimaksamisen myötä olla varsin viimeistelty tapahtuma, ja Kivimäki arvioikin suurimpien mahdollisuuksien piilevän siinä, mitä tapahtuu ennen tai jälkeen varsinaisen maksamisen.

– Kuitti voi tulla puhelimeen kaupan ovella lähtiessä tai tullessa voi saada tiedon, mitä etuja kaupasta saat. Pankkitoiminta on tarkoin säänneltyä, mutta tällaisten kehittäjän ei tarvitse olla perinteinen luottolaitos. Perinteisten toimijoiden pitää kuitenkin olla näissä mielestäni vahvasti mukana, Kivimäki miettii.

Niin sanotut perinteiset toimijat eli suuret pankit ovat jo lähteneet osittain uusille urille verkkoneuvottelujen ja erilaisten aukioloavausten myötä.

– Visioida voisi hirvittävän paljon, mutta eihän digitaalisen puolen tulevaisuuden kehityksestä kukaan tarkasti tiedä. Koko finanssisektorilla ei tiedetä, OP Ryhmässä tuote- ja palvelukehittämisen saralla vajaa viisi vuotta ennen Kangasalle tuloaan työskennellyt Kivimäki tuumaa.

 

Sähköisiä palveluita

Kun ihmiset ovat päivittäin tekemisissä kansainvälisten suuryritysten sähköisten palvelujen kanssa, joutuvat paikalliset yritykset Sydän-Hämeessäkin kovaan vertailuun. Osuuspankin Kivimäen mukaan isojen firmojen resurssiylivoimaa voi kuitenkin kompensoida paikallisella tietämyksellä.

– Me tunnemme asiakkaat hyvin ja tiedämme heistä paljon. Asiakas on kuitenkin aina analoginen: yksikään numeronmurskaaja ei koskaan pääse pelkän datan perusteella kenenkään pään sisään.

Digitaalisuus ja paikallisuus eivät Kivimäen mielestä sulje toisiaan pois. Paikallisuuden tunne on tärkeää pystyä tarjoamaan myös niille, jotka käyttävät yrityksen palveluita vaikkapa toiselta puolelta maailmaa.

Kivimäki itse uskoo henkilökohtaisten kohtaamisten merkitykseen ja sitä kautta pankkikonttorin säilymiseen palvelukanavana sähköisten palvelujen monipuolistumisesta ja yleistymisestä huolimatta.

– Sillä kohtaamisella on mielestäni arvoa. Meillä on mahdollisuus tuoda palveluita digitaalisesti niitä kaipaaville ja muulla tavoin muille. Asiakaskäyttäytymisen täytyy ohjata päätöksentekoa, ja siksi me kuuntelemme asiassa asiakkaita.

 

Hyvään suuntaan

Kilpailu pankkialalla on Sydän-Hämeen seudulla kovaa mutta tervettä. Alue kasvaa, mikä on kaikille osapuolille erinomaisen hyvä asia. Kasvuun voivat pankit itsekin pyrkiä vaikuttamaan.

– Näen kaikkien pankkien tehtävänä tukea aktiivisuutta ja toimeliaisuutta, Kivimäki sanoo.

Kilpailun toimitusjohtaja näkee asiakkaiden kannalta tärkeänä.

– Jokainen toimija joutuu joka päivä antamaan parastaan. Enää toiminta ei ole sitä, että avataan ovet aamulla ja odotellaan. Nyt tavallaan pitää koko ajan juosta kovempaa, että pysyisi edes paikallaan.

Toimitusjohtaja Kivimäki katsoo tulevaisuuteen silti optimistisena. Ensi vuodelle povataan pieniä kasvunäkymiä paitsi Suomessa myös muualla Euroopassa. Laskusuhdanteen pohja saattaakin Kivimäen mukaan olla saavutettu.

– Ei sitä ainakaan joka päivä huomaa, että kaikilla menisi hirvittävän huonosti. Asuntolainoille ja yrityslainoille on kysyntää, ja sellaiset investointihankkeet, jotka eivät olisi kannattavia viiden prosentin korolla, ovat sitä nykyisellä korkotasolla.

Kuluva vuosi onkin ollut yritysrahoittamisessa vahvasti mukana olevalle pankille hyvä.

 

Pohjoisen poikia

Kivimäki on pohjoisen poikia; koulunsa hän kävi etupäässä Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla, kun perhe seurasi pankkialalla elämäntyönsä tehnyttä isää. Korkeakouluopintoihin Kivimäki lähti Yhdysvaltoihin ja viimeisteltyään maisterin tutkintoaan Suomessa oli jo jäämässä yliopistolle töihin. Ilmoitustaululla nähty mainos OP-ryhmän valmennusohjelmasta johti kuitenkin toisenlaiselle uralle.

Kangasalan seudun Osuuspankin toimitusjohtajaksi hänet valittiin alkuvuodesta, ja työntouhuun hän pääsi keväällä. Moottoripyöräilyä harrastavalle Kivimäen perheelle kesä oli oiva tilaisuus tutustua itselleen uuteen seutuun.

– Täällä on hurja määrä kesätapahtumia ja paljon kaikenlaista omaa tuotantoa. Esimerkiksi Kangasalan markkinat ja Pälkäne tuottaa ja palvelee -messut olivat hyviä tilaisuuksia niin henkilökohtaisesti kuin työn näkökulmastakin.

Kivimäki hymähtää hassulle tilanteelle, jossa hän vain muutaman kuukauden toimitusjohtajana olleenaon päässyt heti tuoreeltaan erilaisiin pankin satavuotisjuhlallisuuksiin.

– On ollut hieno ja samalla nöyrä tunne tulla pankkiin, joka on ollut olemassa jo sata vuotta. Koen, että minut on otettu hyvin vastaan niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin puolesta.

 

Urheilumiehiä

Penkkiurheilijaksi tunnustautuva Kivimäki on ollut mielissään löydettyään itsensä seuraamasta LP Kangasalan pelejä Pitkäjärven salissa, jonne hän alun perin lähti ikään kuin ”työn puolesta”.

– Minusta on jo tullut vähän fani, hän myöntää.

Nuorena aktiivisesti ja huipputasolla itse urheillut Kivimäki pitää liikuntaa äärimmäisen hyvänä vastapainoa työlle, joka vastuineen ei ole sieltä kevyimmästä päästä. Kuntosalin lisäksi hän lähtee mielellään maastopyöräilemään, johon uusi kotiseutu tarjoaa uusia ulottuvuuksia.

– Olin aivan haltioissani, kun hoksasin että harjujen päällä on loistava ajaa maastopyörällä, hän innostuu.

Musiikki, joka aiemmin oli myös tiiviisti läsnä Kivimäen arjessa, on nyt jäänyt taka-alalle – ainakin toistaiseksi.

– En ole sentään vielä bassoa myymässä, hän hymähtää.

Mika Kivimäki ei hakenut Kangasalan seudun Osuuspankin toimitusjohtajan pestiä todellakaan hetken mielijohteesta. Takana oli halu päästä aiempaa lähemmäs asiakkaita ja bisnestä – ja parin vuoden huolellinen mietintäaika.

Mika Kivimäki ei hakenut Kangasalan seudun Osuuspankin toimitusjohtajan pestiä todellakaan hetken mielijohteesta. Takana oli halu päästä aiempaa lähemmäs asiakkaita ja bisnestä – ja parin vuoden huolellinen mietintäaika.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?