Kulttuuritreffit: Khaled Hammoud kertoi miten välttää tapojen törmäykset

Älä oleta, vaan kysy

Satamajätkän tapaan noituva Khaled ”Kalle” Hammoud on oppinut 23 vuoden aikana suomalaisemmaksi kuin moni suomalainen. – Mutta mustaamakkaraa en aio koskaan maistaa, hulvaton puhuja nauratti aitoolaisia.

Satamajätkän tapaan noituva Khaled ”Kalle” Hammoud on oppinut 23 vuoden aikana suomalaisemmaksi kuin moni suomalainen. – Mutta mustaamakkaraa en aio koskaan maistaa, hulvaton puhuja nauratti aitoolaisia.

Turvapaikanhakijoiden asuntoja Aitoossa kalustanut SPR:n väki oli otettu ensikohtaamisestaan Kaivannon irakilaisten kanssa. Muuttoapulaiset tulivat tervehtimään käsi ojossa ja aurinkoisesti hymyillen.

– Uudet kaverit tietävät aika paljon suomalaisesta, pohjoismaalaisesta ja länsimaisesta kulttuurista, sillä hekin ovat käyttäneet ahkerasti internetiä jo ennen matkaansa. Tulijat yrittävät sopeutua täkäläisiin tapoihin, ja siksi he kättelevät alusta asti, vaikka se ei välttämättä kuuluisi omaan kulttuuriin, Libanonista lähtöisin oleva Khaled Hammoud sanoo.

Muslimimiehet saattavat kätellä keskenään ja naiset halailla toisiaan, mutta jos mies ja nainen kättelevät toisiaan, mies voi painaa katseensa maahan. Kyse ei ole naisen alistamisesta, vaan päinvastoin hänen kunnioittamisestaan.

– Muslimimiehelle on hyvin tärkeä kunnioittaa naista. Hän ei halua häpäistä naisen pyhää vartaloa. Vähän samaan tapaanhan suomalaislapsia opetetaan jo päiväkodista alkaen kunnioittamaan toisen yksityisyyttä ja vartaloa, Hammoud vertaa.

Kun tulija on asunut hetken Suomessa, hän voi kätellä suomalaisnaista, koska tietää ettei tämä vaivaannu tilanteesta. Hyvin uskonnollinen ei välttämättä koskaan ryhdy kättelemään.

– Mutta eihän meillä Suomessakaan kaikki katsele televisiota. Eikös tällaiset asiat ole jokaisen oma valinta?

 

Erilaiset eleet

Henna Vuorinen suosittelee maahanmuuttajien kohtaamiseen avoimen ystävällistä asennetta. Silloin kukaan ei loukkaannu, vaikka tavat olisivatkin erilaisia.

Henna Vuorinen suosittelee maahanmuuttajien kohtaamiseen avoimen ystävällistä asennetta. Silloin kukaan ei loukkaannu, vaikka tavat olisivatkin erilaisia.

Khaled Hammoud esitteli muslimitapoja sunnuntaisilla kulttuuritreffeillä. Kopsonin iltaan oli kutsuttu Aitoon turvapaikanhakijoiden naapurustoa ja kummeja, jotka auttavat tulijoita uuden elämän alkuun. Paikalle saapui väkeä baarin täydeltä.

Kun tulijat ovat asettuneet, heille on tarkoitus järjestää vastaava tilaisuus, jossa ”Kalle” esittelee suomalaista kulttuuria ja tapoja.

Maahanmuuttajiin liittyviä kulttuurikonflikteja työkseen sovitteleva Hanna Vuorinen sanoo, ettei yksinkertaisista asioista kannata tehdä etukäteen ongelmaa. Uusien tulijoiden kanssa voi toimia kuten kaikkien muidenkin kanssa.

Vuorisen mielestä tulijoita on turha laittaa etukäteen tiettyyn muottiin, kun ei edes tiedä, mistä maasta ja alueelta ihmiset saapuvat ja kuinka koulutettuja tai uskonnollisia he ovat.

Kulttuurikylvyt Vuorinen kieltäisi lailla.

– Hyvää tarkoittavat tädit kertovat seminaarissa toisille hyvää tarkoittaville tädeille, millaisia tulijat ovat. Jokainen kirjoittaa ranskalaisin viivoin muistiin tärkeimmät ominaisuudet ja sitten suunnitellaan tulijoille hienoja tilaisuuksia. Punaiset matot on levitetty ja kynttilät palavat, mutta sitten ei ketään tulekaan paikalle. Mikä meni pieleen? Muistiko kukaan kysyä tulijoilta, mitä he haluavat?

Hanna Vuorisen mielestä tulijat pitää haastaa alusta alkaen mukaan tekemään heitä koskevia päätöksiä.

– Pienen kylän tiiviissä yhteisössä ei tarvitse sortua yleistyksiin, vaan ihmisiin voidaan tutustua yksilöinä. Ison kaupungin lähiössä kotoutuminen ja tutustuminen on paljon vaikeampaa.

 

Hymy sulattaa

23 vuotta sitten Suomeen muuttanut Khaled Hammoud sanoo, että hänen mielestään paras ase kaikissa kohtaamisissa on hymy.

– Ei ole mitään kauniimpaa kuin hymy. Se sulattaa ison äijänkin pikkupojaksi.

Arabit puhuvat paljon eleillä, ja Kalle elehtii puhuessaan vielä tavallistakin enemmän. Hänen yhteentörmäykset suomalaisen kulttuurin kanssa johtuivat erilaisista kehonkielistä.

– Suomalaiset käyttävät vähän eleitä, ja minun mielestäni ne olivat vielä vääränlaisia.

Hammoud kertoo esimerkin nuoruusvuosiltaan: kun tietä kysyvä vislasi perään, huikkasi luokseen ja tehosti vielä vaikutusta sormieleillä, nuorella kiivaalla tulijalla oli kolminkertainen syy hiiltyä.

– Koiraa kutsutaan sillä tavalla.

Sen sijaan koskettelu ei ole johtanut konflikteihin.

– Minä halaan mielelläni. Ja aina kun näen lapsen, silitän aina hänen tukkaansa. Siitä tulee hyvä mieli. Kosketus on hieno tapa lähestyä.

 

Iso ja tärkeä perhe

Khaled Hammoud kertoi turvapaikanhakijoiden tuleville naapureille muslimeiden tavoista. Tulijoille järjestetään vastaava tilaisuus, jossa esitellään suomalaista kulttuuria.

Khaled Hammoud kertoi turvapaikanhakijoiden tuleville naapureille muslimeiden tavoista. Tulijoille järjestetään vastaava tilaisuus, jossa esitellään suomalaista kulttuuria.

Khaled Hammoud sanoo, että länsimainen yhteiskunta perustuu yksilöön, muslimiyhteiskunta perheeseen.

– Perheen käsitekin on erilainen. Meillä sukuun kuuluvat kaikki esi-isistä lapsenlapsiin saakka. Heillä kaikilla on oma asemansa. Heitä kaikkia kuunnellaan ja kaikkien mielipiteet otetaan huomioon. Kun perhe päättää, yksilö menee sen päätöksen mukaan. Pikkuserkuillakin on sanottavansa minun elämääni ja päätöksiini, Khaled Hammoud kuvaa perheen merkitystä.

Isoääninen isä saattaa näytellä perheen päätä, mutta viimeisen sanan sanoo äiti.

– Arabien ja muslimien silmissä oma äiti on kaikkein korkein taho. Kun äiti sanoo jotakin, niin se tapahtuu justiinsa. Naisella on korkea asema, vaikka median perusteella saattaa luulla ihan toista.

Khaled Hammoud kysyy, välittääkö media muslimimaista tietoisesti vai tietämättömyyttään yksipuolista ja vääristynyttä kuvaa, joka on omiaan synnyttämään vihaa.

– Jos Afganistanissa on alistettu naisia, se ei tarkoita että koko muslimimaailma toimisi niin.

Hammoud muistuttaa 22 arabimaassa asuu vain 30 prosenttia maailman muslimeista. Suurempi osa heistä on eurooppalaisia, aasialaisia ja amerikkalaisia.

Isis tai Taleban puolestaan ovat häviävän pieni vähemmistö arabimaissa. Hammoudin mielestä terrorijärjestöt eivät edusta ketään muuta kuin itseään.

– He ovat ihmisraukkoja. Joskus tuntuu, että tällaiset raakalaiset on keksitty pilaamaan muslimien mainetta maailmassa.

 

Perheestä ei puhuta pahaa

Khaled Hammoud sanoo, että muslimille perhesiteet ovat pyhintä Jumalan jälkeen.

– Omasta perheestä ei heitetä vitsiä tai puhuta pahaa.

Myös ulkopuolisista saattaa tulla osa perhettä.

– Yllätytte, kuinka nopeasti teitä pidetään ystävinä. Vahva side syntyy viimeistään silloin, kun teille tarjotaan kahvia tai ruokaa. Jos päästän kotiin ja syön yhdessä, olemme ystäviä. Ja ystäviä ei koskaan petetä, vaan autetaan pyytämättäkin. Kun tulee hätä, niin ympärillä on pikkuarmeija. Kenellekään ei anneta mahdollisuutta masentua.

Suomalainen saattaa viihtyä itsekseen. Lähi-idässä tällaista pidettäisiin hylkiönä.

– Yksin syrjässä elävä ei halua olla osa yhteiskuntaa. Hän ei puhalla samaan hiileen, joten hänestä ei ole hyötyä porukalle. Hän saa kyllä olla yksin, mutta toisaalta on myös turha tulla pyytämään apua.

Aitoon uusien tulijoiden kansallisuutta ei vielä tiedetä, mutta todennäköisesti he ovat muslimeita. Tulevia naapureita ja kummeja kiinnostivat muun muassa uskontoon liittyvät tavat.

Muslimit pitävät sikaa saastaisena, eivätkä syö sen lihaa. Muut eläimet teurastetaan katkaisemalla kaula.

– Näin varmistetaan, ettei eläin kärsi. Lisäksi asiaan kuuluu se, että samalla pyydetään armoa eläimen sielulle ja hyväksyntää jumalalta.

Muslimin päivään kuuluu viisi rukoilukertaa. Ennen niitä puhdistetaan kädet kyynärpäihin ja jalat polviin saakka. Lisäksi pestään kasvot korvien taakse saakka – eli kaikki näkyvä.

 

Hyvälle ollaan hyviä

Kopsonin kulttuuritreffeillä oli paikalla lukemattomia eri kulttuureita, sillä Suomessakin tavat ja asenteet ovat erilaisia eri perheissä ja paikkakunnilla. Samoin myös jokaisella turvapaikanhakijalla on erilaiset tapansa ja tyylinsä.

– Uudet kaverit tuovat mukanaan uutta. Me voimme oppia heiltä ja he meiltä. Tämä on tavallista yhteisöelämää, Khaled Hammoud sanoo.

Hänen mielestään ihminen on vahvasti ympäristön tuote. Valtaosa asioista opitaan huomaamatta ympäristöstä ja vain pieni osa opetetaan kotona tai koulussa.

– Ei Suomeen ole vaikea sopeutua, vaikka täällä onkin liian vähän ihmisiä ja talvi on sietämättömän kylmä ja pimeä. Parempi kysymys on, että miksi ja mihin pitää sopeutua. Mitä pitää oppia ja miten muuttua?

Khaledin mielestä jokainen sopeutuu ja muuttuu luonnostaan uudessa ympäristössä. Mutta väkisin se ei tapahdu.

– Jos yritetään väkisin tyrkyttää lauantaimakkaraa tai hernekeittoa, niin en varmasti syö niitä. Mutta antakaa uusille kavereille aikaa ja mahdollisuus. Tulette yllättymään, että eivät he ole barbaareja ja terroristeja, vaan ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä ja toimia.

Hammoud tietää, että kaikki suomalaiset eivät ole fiksuja ja kohteliaita. Samoin on tulijoiden laita.

– Heidän joukossaan on kaikenlaisia ihmisiä niin kuin täälläkin. Mutta kaikki sivilisaatiot toimivat niin, että jos minä olen sinulle hyvä, niin sinäkin olet minulle hyvä. Ei tässä ole mitään uutta.

 

Koulutus arvossaan

Kouluikäiset tulijat osallistuvat Aitoon koululla järjestettävään valmistavaan opetukseen. Arabimaissa arvostetaan koulutusta.

– Kaikissa arabimaissa koulu ei ole pakollista, mutta yleensä kaikki tytöt ja pojat opiskelevat. Joissain sheikkikunnissa koulutuksesta jopa maksetaan, Khaled Hammoud kertoo.

Suomen koululaitoksen menestys perustuu pieneen eroon eri alueiden välillä. Arabimaissa koulutuksen taso vaihtelee enemmän.

Tampereella asustava Khaled Hammoud toimii arabian kielen tulkkina. Arabiaa puhuu noin 400 miljoonaa ja osaa puolitoista miljardia ihmistä, koska se on muslimien pääkieli.

 

 

Pienen kylän tiiviissä yhteisössä ei tarvitse sortua yleistyksiin, vaan ihmisiin voidaan tutustua yksilöinä, Hanna Vuorinen sanoo.

Pienen kylän tiiviissä yhteisössä ei tarvitse sortua yleistyksiin, vaan ihmisiin voidaan tutustua yksilöinä, Hanna Vuorinen sanoo.

 

Huushollit valmiina tulijoille

 

– Enää ei tarvita kuin verhonipsuja ja suihkuverhon kiinnikkeitä, Aitoon VPK:n sihteeri Riitta Rantanen kertoo.

Talkooväki kalusti turvapaikanhakijoiden asunnot Aitoossa viikonloppuna. Avuksi saatiin irakilaisia muuttomiehiä Kaivannosta. Kalusteet puolestaan kerättiin lahjoituksena muutamassa päivässä.

Huushollit siivotaan tällä viikolla valmiiksi, ja ensimmäiset asukkaat saapuvat todennäköisesti heti tiistaina joulukuun ensimmäisenä päivänä. Asunnoista on huutava pula, sillä tulijoita asuu tällä hetkellä telttamajoituksessa.

Tulijat saavat arkisissa asioissa apua vapaaehtoisilta kummeilta. Kummitoimintaa käynnistellään Pysäkillä keskiviikkona 2.12. kello 18. Kummi-infoon ovat kaikki tervetulleita.

Ystävä- ja kummitoiminnasta kiinnostuneille järjestetään torstaina 10.12. Tulijan tueksi -kurssi. Pälkäneen valtuustosalissa kello 17 alkavan kurssin vetää Hanne-Miia Ollikainen SPR:n Hämeen piiristä.

Yksi kommentti

  1. jures

    Hammoud kertoo esimerkin nuoruusvuosiltaan: kun tietä kysyvä vislasi perään, huikkasi luokseen j
    a tehosti vielä vaikutusta sormieleillä, nuorella kiivaalla tulijalla oli kolminkertainen syy hiiltyä.

    – Koiraa kutsutaan sillä tavalla.

    ehkä arabimaalimasaa suomessa täysin normaalia käytöstä.

    Sen sijaan koskettelu ei ole johtanut konflikteihin.
    – Minä halaan mielelläni. Ja aina kun näen lapsen, silitän aina hänen tukkaansa. Siitä tulee hyvä mieli. Kosketus on hieno tapa lähestyä.

    SUOMESSA EI KOSKETELLA !!! VARSINKAA TUOTEMATTOMIA LAPSIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Khaled Hammoud sanoo, että länsimainen yhteiskunta perustuu yksilöön, muslimiyhteiskunta perheeseen.
    – Perheen käsitekin on erilainen. Meillä sukuun kuuluvat kaikki esi-isistä lapsenlapsiin saakka.

    SUOMESSA PERHE ON isä äiti lapset mahdollisesti isäisät ja isääidit.
    NÄIN MYÖS TULEE JATKUVA

    Suomalainen saattaa viihtyä itsekseen. Lähi-idässä tällaista pidettäisiin hylkiönä.
    – Yksin syrjässä elävä ei halua olla osa yhteiskuntaa.

    Suomalinen pitää rauhasta ja yksinäisyydestä välillä

    ””– Yksin syrjässä elävä ei halua olla osa yhteiskuntaa. ”
    Ei pidä paikkaansa suomessa päin vastoin.

    Muslimit pitävät sikaa saastaisena, eivätkä syö sen lihaa.
    EI PIDÄ PAIKKAANSA ! YKSI SIISTEIMMISTÄ ELÄIMMISTÄ MAAILMASSA.

    Muut eläimet teurastetaan katkaisemalla kaula.
    – Näin varmistetaan, ettei eläin kärsi.

    AINOA VIKA TUOSSA RITUAALITEURASKSESSAON ETTÄ ELÄIN ON TAJUISSA . JA HEGITTÄÄ KUIN KAULLA VILLETÄÄN AUKI JA JÄTETÄÄN KITUMAAN SAMALLA KUIN VERI POISTUU RUHOSTA.

    – Ei Suomeen ole vaikea sopeutua, vaikka täällä onkin liian vähän ihmisiä ja talvi on sietämättömän kylmä ja pimeä.
    Parempi kysymys on, että miksi ja mihin pitää sopeutua. Mitä pitää oppia ja miten muuttua?

    Suomessa on ihan tarpeeksi ihmisiä eikä lisää tarvita ottaa.
    Pitää noudattaa suomalaista alkia, kultturia ja takoja. Mikä ei kyllä tule onnistumaan koska islam edustaa juuri päinvastaista aatetta ja ideologiaa.
    ainoa tapa ”sopeutua” ja noudattaa suomessa suomen lakia ja tapoja on unohtaa omat lain ja tavat aj omaksua maan lait ja tavat.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?