Kaikki oikein: Heikki Paavilainen tekee Anna-Leena Härkösen näytelmästä rohkeasti pälkäneläistetyn version

Kesän lottovoitto on jokaisen ulottuvilla

– Nyt on juttu ja sisältö, mikä sopii tänne, kertoo Sappeeseen palaava ohjaaja Heikki Paavilainen vierellään Merja Koivula, joka näyttelee muun muassa lottotyttöä.

Heikki Paavilainen poseeraa tiedotustilaisuudessa yhdessä näyttelijä Merja Koivulan kanssa. – Käytettävissäni oleva vahva näyttelijäkaarti saa innostumaan Sappeen projektista entistä enemmän, Paavilainen sanoo.

Mitenkuten elää kitkuttelevan keski-ikäisen pariskunnan elämä mullistuu kerralla, kun arjen keskelle tipahtaa lottovoitto. Yhtäkkiä ollaan miljonäärejä, mutta muuttuuko elämä sittenkään kovin yksinkertaiseksi?

Anna-Leena Härkösen vuonna 2014 ilmestynyt romaani Kaikki oikein näpäyttää keskelle suomalaista unelmaa elämän huippuhetkestä, ja tarina on hetkessä valloittanut sekä lukijat että teattereiden näyttämöt.

Ohjaaja, näyttelijä ja yrittäjä Heikki Paavilaisen dramatisoima Kaikki oikein -komedia saatiin viime syksynä Turun kaupunginteatteriin, ja ensi kesänä se tupsahtaa päivitettynä versioina Sappeen kesäteatterin näyttämölle.

Ensi-ilta on heinäkuun 1. päivänä ja pääosissa nähdään Ilkka Koivula, Karoliina Vanne, Merja Koivula, Mikko Töyssy ja Heikki Hela.

– Näyttelijäkaarti on ollut koossa jo hyvän aikaa, ja heissä on yksi syy, miksi näytelmän tekeminen innostaa minua niin kovasti. Tiedän, miten vahva joukko on käytettävissä, ja lisäksi minulla on ollut mahdollisuus muokata tekstiä juuri heille sopivaksi, Paavilainen kertoo.

Mervi ja Heikki Paavilaisen omistama yritys Suomen Kesäteatteri Oy on tuottanut Apian kesäteatteriin Valkeakoskelle sarjan omaleimaisia ja vuosi toisensa jälkeen yleisön hurmanneita musikaaleja. Nyt Sappee pyrkii samaan imuun.

 

Tilaa kielinotkistelulle

Heikki Paavilainen on muokannut Härkösen tekstiä niin, että kaupunkilaispariskunnasta on tullut luopioislaisia ja kaikesta liian helsinkiläisestä maaseudun makuista.

– Alkuperäisessä tarinassa äkkirikkaat ostavat itselleen luksusasunnon Helsingistä, mutta pälkäneläisversiossa he ryhtyvätkin remontoimaan pienestä mökistään 400-neliöistä huvilaa. Eikä siinä tietenkään kaikki suju, vaan rakennuslupien ja muun semmoisen kanssa tulee ongelmia, Paavilainen vihjaa.

Kaikki oikein poikkeaa jonkin verran Sappeen kesäteatterin viimeisimmistä esityksistä, vaikka sekin on musiikkipitoinen ja hauska. Härkösen herkullisen rikkaalle ja nasevalle kielelle pitää antaa tarpeeksi tilaa.

– Nyt tehdään edelliskesiä vahvemmin puhekomediaa, vaikka emme silti musiikkia unohda. Näyttelijöiden joukossa loistavia muusikoita, joiden taitoja pitää ehdottomasti hyödyntää, Paavilainen sanoo.

Näytelmän harjoitukset aloitetaan jo huhtikuussa ja esitys viimeistellään kesäkuun loppupuolella. Järjestely auttaa ohjaajaa valmistamaan näytelmät yhtä aikaa Sappeen ja Apian kesäteattereihin: kun toinen on tauolla, toinen harjoittelee. Sappeessa näytöskausi alkaa ja päättyy myöhemmin kuin Apialla.

Se, jolla ei ole ollenkaan taukoja, on ohjaaja itse.

– Eilen (27. tammikuuta) oli viimeinen vapaapäiväni. Seuraava tulee syyskuun lopulla…, Paavilainen naureskelee.

 

Uuden brändin teatteria

Heikki Paavilainen on se ohjaaja, jolla oli käsissään Sappeen kesäteatterin huikea alku: kesän 2009 Olavi Virta -musikaali ja sen tekemä 18 000 katsojan ennätys, jota ei ole sen jälkeen pystytty lyömään kertaakaan.

– Olavi Virran tekeminen oli niin kivaa, ja koko kesästä jäi niin hyvät muistot, että olen siitä asti miettinyt paluuta Sappeelle. Pidin kovasti siitä paikasta ja koko ympäristöstä, siellä oli hienoa tehdä teatteria, Paavilainen muistelee.

Sitten Valkeakoski imaisi Mervi ja Heikki Paavilaisen mukaansa, ja monta kesää kului Apian kesäteatterin isojen musikaaliproduktioiden parissa.

Viime syksynä Sappee tuli taas ajankohtaiseksi. Tai ainakin mahdolliseksi.

– Sitä vain mietin, että mitä ihmettä sinne tekisi. Valkeakoskelle on tulossa Kirka-musikaali, ja tuumin, että Sappeen kesäteatteri tarvitsee jotain ihan erilaista, jotain juuri siihen paikkaan kuuluvaa. Kerran me oltiin kahvilla Juha Marjasen kanssa, ja silloin Mervi yhtäkkiä ehdotti, että mitä jos Kaikki oikein tulisi Pälkäneellekin, hän kertoo.

Kaikki oikein oli Turun projektista Paavilaiselle niin tuttu teksti, että hän saattoi ryhtyä työstämään sitä uuteen malliin aikamoisen rohkein vedoin. Ei tosin ilman kirjailijan lupaa.

– Olemme Anna-Leena Härkösen kanssa tehneet niin paljon yhteistyötä, että hän uskaltaa antaa minulle luvan näinkin isoihin muutoksiin, Paavilainen kertoo.

Hän neuvotteli kesäteatteriasiasta myös Pälkäneen kunnan johdon kanssa, ja kokemus oli ilahduttava. Paavilainen tunsi, että hänen ajatuksensa teatterin kehittämisestä otettiin mieluisasti vastaan. Paavilainen itsekin kiinnostui ajatuksesta luoda uusi brändi Pälkäneelle.

– Jos ensi kesänä onnistutaan, niin sitten minulla olisi jatkoajatuksiakin siitä, miten Pälkäneelle tehdään omannäköistä teatteria, hän lupaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?