Värien voimaa Kangasala-talossa

Raili Tang (oik.) museolehtori Johanna Kankaan haastattelussa. Taustalla työ Maalaus (maisema) vuodelta 1989.

Raili Tang (oik.) museolehtori Johanna Kankaan haastattelussa. Taustalla työ Maalaus (maisema) vuodelta 1989.

– Meitä oli vanhoja mimmejä, voimalla tehtiin, taiteilija Raili Tang kuvaa opiskeluaikansa ilmapiiriä.

Taiteilija kertoi urastaan ja teoksistaan Kangasala-talossa museolehtori Johanna Kankaan haastattelussa Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä, joten naistaiteilijuus oli yksi haastattelun teemoista. Tang opiskeli ensin Vapaassa Taidekoulussa ja Taideteollisen korkeakoulun iltalinjalla. Suomen Taideakatemian koulussa hän opiskeli vuosina 1975–79 samaan aikaan monen muun vahvan naistaiteilijan kanssa. Tang ei koe sukupuolen määritelleen taiteilijoita 70-luvulla.

– En näe naisten syrjintää, kaikki olivat tasa-arvoisia.

Keskustelussa tulee kuitenkin esiin yksityiskohta opiskelijoiden valintatilanteesta, jossa Tang oli mukana oppilaskunnan edustajana. Siellä tuli esiin suuntaus ottaa opiskelijoiksi miehiä, sillä näillä ajateltiin olevan paremmat mahdollisuudet ammatilliseen uraan.

Teoksiinsa Tang saa inspiraation usein kävellessään koiriensa kanssa. Myös tavaratalot hän kokee hyviksi ympäristöiksi värimaailmansa vuoksi.

Duende 2013, Asioiden ytimeen, 2012 ja Lämmin valo, 2012. Teos kuluu Saastamoisen säätiön kokoelmiin.

Duende 2013, Asioiden ytimeen, 2012 ja Lämmin valo, 2012. Teos kuluu Saastamoisen säätiön kokoelmiin.

– Pienistäkin elämyksistä voi saada aiheita. En halua esittää suoraan mitään, maalaus vain lähtee tulemaan ja jossain vaiheessa itsenäistymään, Tang kertoo työskentelystään.

Ateljeen ovet määräävät teosten enimmäiskoon. Myös taiteilijan omat voimat rajoittavat teosten kokoa. Aiemmin akryylitöitä tehneen taiteilijan siirtymiseen öljyvärimaalauksiin vaikutti osaltaan myös akryylitöiden raskaus. Myös öljyväritöissään Tang käyttää runsaasti maalia ja useita kerroksia.

– Maalauksen pitää olla mehukas ja sitä on tehtävä niin kauan, että teoksen sisällä on ikään kuin valo, hän kertoo.

Tang haluaa käyttää teoksissaan värejä ja tuoda niillä mielihyvää.

– Maailmassa on niin paljon raskaita asioita, haluan tuoda esiin jotain muuta, hän sanoo.

Tyylisuunnaltaan abstrakti ekspressionisti

Raili Tang on yksi 1970- ja 80-lukujen murrosvaiheen naistaiteilijoista. Tyylisuunnaltaan hän on abstrakti ekspressionisti. Tyylisuunnassa korostetaan henkilökohtaisen kokemuksen merkitystä. Tangin teoksia on 21.8. asti esillä Kangasala-talossa Kimmo Pyykkö -taidemuseon vaihtuvien näyttelyjen tiloissa. Näyttelyn nimi on Ilolla ja intohimolla – maalauksia 1989–2015.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?