Ruutana saa odottaa lähijunaliikennettä

Lähijunaliikenteelle ei saada pysähdyspaikkaa Ruutanaan ainakaan lähivuosina. Tuoreen selvityksen toteutusehdotusten mukaan Ruutanan aseman rakentamissuunnitelmat eivät ole johtamassa pikaisiin toimenpiteisiin, vaan ensin tyydyttäisiin seuraamaan Oriveden junaliikenteen kehitystä.

Tampereen kaupunkiseudulla on puntaroitu mahdollisuuksia kehittää lähijunaliikennettä, ja sen tiimoilta tehdystä selvitystyöstä on laadittu lähijunaliikenteen kehittämisen loppuraportti. Raportin mukaan Ruutanan aseman kehittämispotentiaali on ”kohtalainen”; aseman lähivaikutusalueella on nykyään 3000 asukasta ja 200 työpaikkaa. Vuonna 2025 Ruutanassa arvioidaan liikenteen kysyntätarkastelun perusteella olevan raideliikenteen piirissä noin 60–130 nousijaa tai poistujaa vuorokaudessa.

Raportin mukaan Tampereen ja Oriveden välisen rataosuuden geometria hankaloittaa aseman sijoittamista Ruutanaan. Asema voitaisiin rakentaa Ruutanantien ylittävälle sillalle tai noin puolen kilometrin päähän sillasta Oriveden suuntaan. Molemmissa vaihtoehdoissa rakentamiskustannusten arvioidaan reunalaitureineen olevan noin 1,4 miljoonaa euroa.

Ruutanan asemalle on nähty kaksi sijoitusvaihtoehtoa. Molempien hintalapuksi arvioidaan noin 1,4 miljoonaa euroa, eikä suunnitelmien etenemisen kanssa olla pitämässä kiirettä.

Ruutanan asemalle on nähty kaksi sijoitusvaihtoehtoa. Molempien hintalapuksi arvioidaan noin 1,4 miljoonaa euroa, eikä suunnitelmien etenemisen kanssa olla pitämässä kiirettä.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?