Olavi Sallinen -entisöintipalkinto 2015: Pertti Korhonen palkittiin Vehoniemen automuseolla

Kotiin palannut Alfa Romeo entisöitiin näyttävästi

- Kyllähän se hienolta tuntuu, kun ammattilaiset antavat tunnustusta, Pertti Korhonen sanoo.

– Kyllähän se hienolta tuntuu, kun ammattilaiset antavat tunnustusta, Pertti Korhonen sanoo.

– Sen mitä tekee, pitää tehdä kunnolla. Mutta pulttia entisöintihommista ei pidä ottaa – harrastus harrastuksena, tuore entisöintipalkinnon saaja Pertti Korhonen maalailee.

Tamperelainen pokkasi entisöintipalkintonsa viime perjantaina Vehoniemen automuseolla Kangasalla. Mies kertoo olevansa otettu Tampereen Mobilistien myöntämästä tunnustuksesta. Palkinto myönnettiin Korhosen vuosimallin 1984 Alfa Romeo GTV 2.0 -henkilöauton entisöinnistä. Korhonen osti auton ensimmäisen kerran vuonna 1988 ja myi sen eteenpäin vuonna 1995. Korhonen kertoo katuneensa myyntipäätöstä välittömästi. Hän saikin hankittua auton takaisin kolmisen vuotta sitten ja aloitti entisöintiurakan suunnittelemisen välittömästi.

Museoajoneuvon on entisöity mahdollisimman tarkasti vuoden 1984 alkuperäismallin mukaan. Työ

Entisöity Alfa Romeo vuosimallia 1984.

Entisöity Alfa Romeo vuosimallia 1984.

Museoajoneuvo on entisöity mahdollisimman tarkasti vuoden 1984 alkuperäismallin mukaan

Museoajoneuvo on entisöity mahdollisimman tarkasti vuoden 1984 alkuperäismallin mukaan

alkoi moottorin, vaihdelaatikon ja alustan purkamisella ja sen jälkeen korin kuntoon laittamisella. Peltitöissäkin meni oma aikansa, sillä auto oli ehtinyt kerätä ruostetta sinne sun tänne.

– Ruostuneita tai vaurioituneita osia vaihdettiin tai korjattiin tarpeen mukaan. Maalauksen teki Korimekaanikot Oy ja hyvin tekikin. Muutenkin käytin tarpeen tullen ammatti-ihmisiä sellaisissa työvaiheissa, jotka vaativat erikoisosaamista tai erikoiskoneita. Oma roolini oli olla työn suunnittelija ja projektinjohtaja – halusin tietää tarkasti, mitä tehdään ja miten, ja pitää

Entisöintipalkinto jaettiin Vehoniemen automuseolla perjantaina. Vasemmalta Martti Piltz Tampereen Mobilisteista, Leila Suutarinen Vehoniemn automuseolta ja palkinnon saanut Pertti Korhonen.

Entisöintipalkinto jaettiin Vehoniemen automuseolla perjantaina. Vasemmalta Martti Piltz Tampereen Mobilisteista, Leila Suutarinen Vehoniemen automuseolta ja palkinnon saanut Pertti Korhonen.

muutenkin kokonaisuuden hallussa, Korhonen kertaa.

”Älkää hätäilkö”

Lentokonealan koulutuksen saanut Korhonen naurahtaa, että entisöintiprojekteissa ei kannata hätäillä.

– Tavallisesti käy niin, että aikaa menee vähintään kaksinkertaisesti sen verran kuin on arvioinut, ja kustannuksetkin nousevat lopulta kolminkertaisiksi, mies virnistää.

Toki entisöijillä – myös Korhosella – on usein useampi projekti kesken samanaikaisesti.

– Tällä hetkellä työn alla on toinen Alfa ja ikuisuusprojektina moottoripyörä, joka on ollut tekeillä noin viidentoista vuoden ajan, Korhonen toteaa.

Palkinto Pirkanmaan parhaasta museoajoneuvon entisöinnistä on jaettu vuodesta 1982 alkaen.

 

 

Museoajoneuvolla tiukat kriteerit

  • Ajoneuvo hyväksytään katsastuksessa museoajoneuvoksi museoajoneuvojärjestön tarkastajien lausunnon perusteella. Katsastuksessa hyväksymisen edellytyksenä on, että ajoneuvolain vaatimukset täyttyvät.
  • Museoajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä on oltava kulunut vähintään 30 vuotta. Museoajoneuvon tulee olla rakenteeltaan ja ulkoasultaan mahdollisimman tarkasti säilytetty sellaisena tai entistetty sellaiseksi kuin se oli valmistuttuaan. Joitain liikenneturvallisuutta parantavia muutoksia, kuten turvavyöt, voidaan hyväksyä.
  • Museoajoneuvolle voi halutessaan saada mustapohjaiset kilvet.
  • Määräaikaiskatsastuksen alaiset museoajoneuvot on katsastettava kahden vuoden välein kesäkuun loppuun mennessä. Ennen vuotta 1960 käyttöönotetut ajoneuvot tulee katsastaa neljän vuoden välein.
  • Museoajoneuvolle voi ottaa museoajoneuvovakuutuksen, jolloin sillä saa ajaa enintään 30 vuorokautena vuodessa. Museoajoneuvo on vapautettu ajoneuvoverosta.
  • Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?