Pälkäne: Pyöräilyn kehittämiskohteita käytiin läpi pyörän satulasta käsin ja itse polkien

Päättäjät pyörillä

Karhunmaassa. Kärjessä kunnanjohtaja Janita Koivisto, keskellä Maisa Vehkalahti ja Noora Lindstedt, takana Risto Lindholm, Tero Ahlqvist ja Elina Ahlqvist.

Karhunmaassa. Kärjessä kunnanjohtaja Janita Koivisto, keskellä Maisa Vehkalahti ja Noora Lindstedt, takana Risto Lindholm, Tero Ahlqvist ja Elina Ahlqvist. Kuva: Kalle Vaismaa

Kunnollinen pyöräilytie Aapiskukolta Kankaanmaahan, Kostianvirran ylittävä silta Nenäpäästä Pakanrantaan, Maaseutupuiston kehittäminen ja silta tulevalta Roholan alueelta keskustaan. Pälkäneen kuntapäättäjät kuulivat pyöräilyn kehittämisvisioista viime viikon tiistaina. Jotta visiointi olisi mahdollisimman autenttista, päättäjät tutustuivat kunnan pyöräilymahdollisuuksiin pyörän selästä.

– Pälkäne näyttäytyi aivan toisenlaisena polkupyörän selästä. Hyviä päänavauksia, kunnanvaltuutettu Risto Lindholm (sd) tiivisti retken antia.

Pyöräilytohtori Kalle Vaismaan vetämälle reissulle lähdettiin kunnantalon pihasta. Parin tunnin ja noin 20 kilometrin mittaisen matkan aikana pysähdeltiin paikoille, joissa olisi eniten potentiaalia pyöräilyn kehittämistyössä. Mukaan lähti kuusi kunnan päättävässä asemassa olevaa henkilöä.

Ensimmäinen stoppi tehtiin Aapiskukon takana, josta lähtee metsäpolku kohti Rautiaa ja Kankaanmaata.

– Kunnollinen, asfaltoitu pyörätie sekä valaistus vetäisi tänne Tampereen teknillisen yliopiston selvityksen mukaan yllättävän paljon työmatka- ja koululaisliikennettä. Paikka palvelisi pyöräilijöiden ja kävelijöiden lisäksi myös rullaluistelijoita, Vaismaa pohtii.

Seuraava pysähdys tehtiin Nenäpäässä, josta Vaismaa on visioinut siltayhteyttä Pakanrantaan. Silta palvelisi keskustan koululaisia, työmatkaliikkujia, arkiliikkujia ja kuntoilijoita.

– Silta toisi turvallisuutta, kun Kostian koululta pääsisi etelään päin toistakin reittiä kuin Onkkaalantietä ja Kostianvirran ylitse. Paavolanharjun ja Kuusiston alueen koululaiset hyötyisivät sillasta erityisesti. Reitti olisi myös maisemallisesti erittäin miellyttävä, Vaismaa miettii.

 Viihtyisyys tuo turvallisuutta

Onkkaalantietä pyöräillessään päättäjät havaitsivat, että kylän läpi kulkevan vanhan valtatien viihtyisyyttä ja turvallisuutta voisi parantaa monilla toimenpiteillä. Suojateiden entistä parempi merkkaaminen, ajoradan pieni kaventaminen, pyörätien leventäminen, kasvillisuuden lisääminen ja kauniimpien valaisinpylväiden vaihtaminen toisivat vilkkaalle kulkureitille viihtyisyyttä ja turvallisuutta.

– Kaiken kaikkiaan visuaalisuus vaikuttaa turvallisuuteen yllättävän paljon. Kun ympäristö on viihtyisä, autoilijat esimerkiksi ajavat vaistomaisesti hitaammin.

Pakanrannassa Vaismaa ja päättäjät pohtivat alueen maaseutupuiston kehittämistä. Vaismaa kertoi toivovansa, että aluetta lähdettäisiin kehittämään liikkujien näkökulmasta, sillä potentiaalia olisi. Vesistöjen rannat houkuttelevat ihmisiä liikkumaan, joten Vaismaa peräänkuuluttaa hyvää rantareittiä Pakanrannalta Tommolaan. Tällöin Paavolanharjusta saakka olisi houkutteleva lenkkiyhteys Mallasjärven rantaan.

Ryhmän viimeinen taukopaikka oli frisbeegolfradan kupeessa Karhunmaalla. Mikäli Roholan alue tulevaisuudessa nousee, alueelta tarvittaisiin Vaismaan mukaan siltayhteys keskustaan.

– Hyvä paikka olisi frisbeegolfradalta lähtevä silta, joka yhdistäisi Karhunmaan samalla sahan alueelle, Vaismaa pohtii.

 Liikuntapaikkarakentamista

Kevyen liikenteen väylät ovat Suomen käytetyimpiä liikuntapaikkoja. Vaismaa sanookin, että kevyen liikenteen väylien rakentaminen tulisi aina nähdä myös liikuntapaikkarakentamisena.

– Pyöräilylenkillä esittämäni ideat ja ajatukset ovat osittain melko hintaviakin, varsinkin sillat, mutta niihin satsaaminen kannattaa pidemmällä aikavälillä. Toivottavasti saamme joitakin näistä ideoista aikanaan ihan päätöksentekoon asti, Vaismaa sanoo.

Risto Lindholm lisää, että kevyen liikenteen solmupaikat ja konkreettiset kehityskohteet näki hyvin, kun pyöräili itse paikan päällä.

– Pikkuisen nuo muut ihmettelivät aitoa retropyörääni, vaihteetonta Monarkia. Pyörä menikin rikki kesken matkan, ja sain sitten lainaan sähköpyörän. Se olikin tosi hyvä kokemus. Ties vaikka tässä iskisi vielä isomminkin pyöräilykärpänen, Lindholm sanoo.

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?