Tuunaajat kokoontuvat Aapiskukolle

Eero Lotalla on kolme projektia: Honda Accord Coupe (vasemmalla), Honda CRX ja Nissan Elgrand Highwaystar (taustalla).

Eero Lotalla on kolme projektia: Honda Accord Coupe (vasemmalla), Honda CRX ja Nissan Elgrand Highwaystar (taustalla).

Autojen kanssa touhuaminen yhdistää sukupolvia ja kansallisuuksia.

Eero Lotta voitti viisi vuotta sitten Pohjoismaiden mestaruuden Honda Accord Coupellaan. Hyllyyn on kertynyt vuosien varrella kasapäin pienempiäkin pokaaleita.

Eero Lotta voitti viisi vuotta sitten Pohjoismaiden mestaruuden Honda Accord Coupellaan. Hyllyyn on kertynyt vuosien varrella kasapäin pienempiäkin pokaaleita.

– Olen harrastanut autoja parikymmentä vuotta ja minua aletaan pitää jo veteraanina näissä hommissa. Autoharrastus vetää nuoria, ja uudella sukupolvella on hienoja ideoita. Harrastus on tuonut paljon ystäviä eri puolilta Eurooppaa. Näissä porukoissa ei katsota, oletko rikas vai köyhä, virolainen vai suomalainen. Autoharrastajat ovat yhtä suurta onnellista perhettä, Eero Lotta sanoo.

Kesäkuun toisena viikonloppuna Lotta kokoaa harrastuksen parissa tulleita tuttuja isoon autotapahtumaan Pälkäneelle. Kukko Cruising järjestetään Aapiskukolla lauantaina 11. kesäkuuta. Autoharrastusta esitellään laajasti: esillä on tuunattuja erikoisuuksia, hienoksi laitettuja harvinaisuuksia, uusiksi rakennettuja Amerikan autoja, moottoripyöriä ja paljon muutakin moottoreiden maailmasta.

– Saamme paikalle parikymmentä näyttelyiden voittaja-autoa. Myös Virosta tulee muutamia tosi hyvin rakennettuja autoja, vaikka siellä ovatkin silloin autot vähissä, sillä samaan aikaan järjestetään viisi samanlaista tapahtumaa, Lotta kertoo.

Kiiltävän kromin ja viimeisteltyjen yksityiskohtien lisäksi esillä on myös alkutekijöissään olevia projekteja. Niiden äärellä pääsee näkemään, mistä autoa aletaan tehdä.

 

Mestarit esittelevät projektejaan

Honda CRX:n moottori on moneen kertaan uudittu.

Honda CRX:n moottori on moneen kertaan uusittu.

Aapiskukolla autoja ei tarvitse katsella aitojen takaa, kuten museoissa.

– Kävijät pääsevät näkemään ja kuulemaan, mutta myös kokeilemaan, miltä tuntuu istua viimeisen päälle laitetun auton rattiin, Eero Lotta kertoo.

Omistajat esittelevät projektejaan samalla antaumuksella kuin perinnetapahtumien vanhat mestarit: kävijät pääsevät jututtamaan harrastajia avattujen konepeltien äärellä. Kyse on myös hiljaisen tiedon siirrosta: näyttelyissä nuoremmat rakentajat imevät kokeneemmilta ideoita omiin projekteihinsa.

Lauantaina 11. kesäkuuta kello 12 alkava Kukko Cruising on kävijöille maksuton. Kiitos tästä kuuluu paikallisille yrittäjille.

– 95 prosenttia pälkäneläisfirmoista oli heti valmiita auttamaan, kun niitä pyydettiin mukaan, Lotta kertoo.

Aapiskukon näyttelypäivä huipentuu iltakuudelta kruisingiin. Autojen letka lähtee Aapiskukolta ja ajaa pätkän matkaa Lahdentietä, kunnes laskee Kantokylän puoleisesta päästä Onkkaalantielle. Sitten autoharvinaisuudet lipuvat rauhallisesti kylän poikki. Illalla harrastajat kokoontuvat omaan afterpartyynsa.

 

Lotta tuo näytteille kolme autoa

Ensi kertaa järjestettävän HTG goes to Finland – Kukko Cruising -tapahtuman takana ovat Hannu (vasemmalla) ja Inka Järvinen, Eero ja Ringa Lotta sekä Kim Vuorinen. Viisikko poseeraa Lotan Nissan Elgrand Highwaystar –pikkubussin äärellä. Styling-auto tarjoaa lähinnä silmänruokaa: kori ja moottori ovat lähes alkuperäisessä mallissa.

Ensi kertaa järjestettävän HTG goes to Finland – Kukko Cruising -tapahtuman takana ovat Hannu (vasemmalla) ja Inka Järvinen, Eero ja Ringa Lotta sekä Kim Vuorinen. Viisikko poseeraa Lotan Nissan Elgrand Highwaystar –pikkubussin äärellä. Styling-auto tarjoaa lähinnä silmänruokaa: kori ja moottori ovat lähes alkuperäisessä mallissa.

Kukko Cruising järjestetään pälkäneläisellä kaveriporukalla.

– Me on puhuttu jo monta vuotta, että pitäisi pistää pystyyn oma kerho tai järjestää tapahtuma, Kim Vuorinen sanoo.

Hannu Järvinen kyllästyi kuuntelemaan suunnitelmista ja soitti siitä paikasta Aapiskukolle.

– Kukko tarjoaa loistopuitteet tällaiselle tapahtumalle. Siellä on kaikki tarvittava valmiina. Sijaintikin on erinomainen: kylältä helppo poiketa paikalle koko perheen voimin. Ja tapahtuma kiinnostaa varmasti ohikulkijoitakin, Järvinen uskoo.

Eero Lotalla on kokemusta vastaavien kasaamisesta, sillä hän järjesti yhdessä vaimonsa Ringan kanssa Viron suurinta custom showta monen vuoden ajan. Tapahtumissa tutuksi tullut kaveriporukka on helppo houkutella myös Pälkäneelle.

Lotta tuo Kukkoon esille kolme omaa projektia: viisi vuotta sitten Pohjoismaiden mestaruuskisoissa pikkumiehen kokoisen ykköspokaalin tuoneen Honda Accord Coupen, työn alla olevan Honda CRX:n sekä Nissan Elgrand Highwaystar -pikkubussin. Sen piti olla alun perin käyttöauto, mutta projekti lähti taas kerran käsistä.

– Verhoilijakaverin oli tarkoitus vähän autella tuolinpäällisten kanssa, mutta sitten purettiinkin koko sisustus pois, Eero Lotta nauraa.

Eero Lotan Honda CRX ei ole enää samanlainen kuin edellisnäyttelyissä pokaaleja kerätessään, vaan mies on päivittänyt sitä uuteen uskoon.

Eero Lotan Honda CRX ei ole enää samanlainen kuin edellisnäyttelyissä pokaaleja kerätessään, vaan mies on päivittänyt sitä uuteen uskoon.

Hondat ovat täysverisiä tuning-autoja, joiden korissa tai tekniikassa ei ole oikeastaan mitään alkuperäistä.

– Tässä on ikkunapalkki alkuperäisestä Hondasta. Kaikki muu on otettu muista autoista ja -automerkeistä tai rakennettu itse, Lotta esittelee 16 senttiä levennettyä ja kymmenen senttiä jatkettua Honda CRX -projektiaan.

Sen pitäisi tulla valmiiksi elokuiseen näyttelyyn. Tai oikeastaan tuning-autot eivät koskaan tule valmiiksi: kun se on kerännyt palkintopokaalit muutamassa tapahtumassa, se on nähty. Sitten sitä aletaan taas parannella.

Honda CRX on vaihtanut ulkonäköä ja sisuskaluja moneen kertaan. Moottori on ehditty rakentaa uusiksi puolen tusinaa kertaa, samoin sisustus, äänentoisto ja oikeastaan kaikki muukin.

– Tämä on vain tällainen pieni päivitys, Lotta vähättelee keskeneräistä savottaansa.

Parin kilometrin matkan Aapiskukon näyttelyyn auto matkaa kärryn kyydissä, sillä sen rekisteröiminen vaatisi aikaa ja rahaa.

– Radat ovat ajamista varten.

Nissan-pikkubussissa kori ja suuri osa tekniikasta on tehdasvalmisteista. Siitä tulee liikennekelpoinen kulkupeli, sillä styling-autoissa on kyse lähinnä silmänruuasta.

 

6000 tunnin projekti jatkuu yhä

Honda CRX:n takakontti on täynnä äänentoistotekniikkaa.

Honda CRX:n takakontti on täynnä äänentoistotekniikkaa.

Eero Lotta tunnetaan autoharrastajapiireissä Error-lempinimellä ja hänen autotallinsa Errors Garagena. Hän pyörittää Viroon rekisteröityä MTÜ HTG (Honda Tuners Garage) -kerhoa, jonka jäsenet tosin rakentavat muitakin kuin Hondia.

– Nimen vaihtaminen jälkikäteen olisi vaikeaa, Ringa Lotta sanoo.

Perheen käyttöautot ovat Hondia, mutta ei mies ole malttanut pitää näppejään niistäkään erossa.

– Hondan tehtaalla tehdään muutaman sentin liian korkeita autoja pölykapselin näköisillä vanteilla. Autot ovat paljon paremman näköisiä, kun niitä madaltaa saman tien 40 millimetriä ja vaihtaa alle kunnon vanteet.

Oviin on tehty lisätilaa ämyreille.

Oviin on tehty lisätilaa ämyreille.

Kun pistää hieman sisustustakin uusiksi ja rakentaa kunnon poppikoneet, niin kohta käsissä onkin uusi projekti, josta ei voi koskaan luopua.

– Moni palkintoauton ihastelija on kysynyt, paljonko se maksaa. Ei kysymyksessä ole järkeä. Näistä autoista ei luovuta. Se olisi sama kuin myisi sielunsa.

Eero Lotta arvelee käyttäneensä nyt työn alla olevan Hondan kanssa kuutisen tuhatta tuntia. Hän vakuuttaa, että rahaa autoihin uppoaa paljon vähemmän kuin vaivaa.

– Halvempi harrastus tämä on kuin baarissa istuminen.

Hintaa laskee yhteisöllisyys: mukana on monen alan osaajia, jotka auttelevat toinen toistaan.

 

Näyttelyitä ja esittelyitä

Ensi kertaa järjestettävän HTG goes to Finland – Kukko Cruising -tapahtuman takana ovat Hannu (vasemmalla) ja Inka Järvinen, Eero ja Ringa Lotta sekä Kim Vuorinen. Viisikko poseeraa Lotan Nissan Elgrand Highwaystar –pikkubussin äärellä. Styling-auto tarjoaa lähinnä silmänruokaa: kori ja moottori ovat lähes alkuperäisessä mallissa.

Ensi kertaa järjestettävän HTG goes to Finland – Kukko Cruising -tapahtuman takana ovat Hannu (vasemmalla) ja Inka Järvinen, Eero ja Ringa Lotta sekä Kim Vuorinen. Viisikko poseeraa Lotan Nissan Elgrand Highwaystar –pikkubussin äärellä. Styling-auto tarjoaa lähinnä silmänruokaa: kori ja moottori ovat lähes alkuperäisessä mallissa.

Honda CRX:n takakontti on täynnä valtavia bassoelementtejä ja ovet hieman pienempiä ämyreitä. Äänentoistolaitteet vievät sähköä omakotitalon verran ja tuottavat ainakin 160 desibelin äänenpaineen. Eero Lotta ei ole kuitenkaan kiinnostunut pelkästään desibeleistä ja bassotoistosta, vaan hän haluaa että auto soi puhtaasti.

– Musiikki kuulostaa paremmalta, kun laitteissa on tarpeeksi tehoa.

Kun Lotta haluaa nautiskella, hän istuu ratin taakse ja pistää soimaan What A Wonderful Worldin. Tällaisilla laitteilla Louis Armstrongin jumalainen ääni pureutuu suoraan keskushermostoon.

Kukko Cruisingin yhteydessä mitataan äänentoiston tehoja. Mopoautojenkin rakentajat voivat testauttaa laitteensa MaxBoom-mittapäivässä. Järjestäjien tavoitteena on houkutella nuoria harrastuksen pariin.

– Autoharrastus on ihan muuta kuin kuminpolttoa tai stereoiden huudatusta yöllisellä kylänraitilla. Hyvin tehdystä autosta musiikki ei juuri kuulu ulos, Lotta sanoo.

Oviin on tehty lisätilaa ämyreille.

Oviin on tehty lisätilaa ämyreille.

Aapiskukon tapahtuman tarkoituksena on myös tiivistää erimaalaisten harrastajien kanssakäymistä. Alan harrastajat ajavat paikalle matkojen päästä. Yleisömäärää on vaikea ennustaa, sillä vastaavat tapahtumat ovat keränneet jopa tuhansia kävijöitä. Euroopassa painitaan vielä aivan eri mittaluokassa: siellä tapahtuma voi vetää kymmeniä tuhansia, jopa pari sataa tuhatta hevosvoimien ystävää.

– Tapahtumissa on erityiset vetonaulansa. Niissä poltetaan kumia, järjestetään driftauskisa tai stunttinäytös, Ringa Lotta kertoo.

Aapiskukon pihallekin rakennetaan erilaisia näyttelyitä ja esittelyitä. Mukana on kaikkea tuningista ralliin ja stuntteihin. Kilpailusarjoja on seitsemän: Best Performance, Best Tuning, Best Styling, Best Project, Best Retro, Best Motorbike ja People´s Choice. Lisäksi Aapiskukolla on päivän aikana erilaista tarvikemyyntiä ja tallintyhjennystori, josta muutkin kuin alan harrastajat voivat tehdä löytöjä.

Mutta mikä saa harrastajat ropaamaan autojen kanssa kaiken vapaa-aikansa?

– Se on vähän sama kysymys kuin että miksi naiset meikkaavat: tuunaajat haluavat erottua harmaasta massasta. Itse tehdyssä autossa on aina käsityön leima. Siksi se on aivan eri asia kuin isolla rahalla kaupasta ostettu komea kulkupeli, Eero Lotta sanoo.

Autojen ja moottoripyörien tuunaus ja entisöinti on myös eräänlaista autojen ja osien uusiokäyttöä.

Eero Lotan Honda CRX ei ole enää samanlainen kuin edellisnäyttelyissä pokaaleja kerätessään, vaan mies on päivittänyt sitä uuteen uskoon.

Eero Lotan Honda CRX ei ole enää samanlainen kuin edellisnäyttelyissä pokaaleja kerätessään, vaan mies on päivittänyt sitä uuteen uskoon.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?