Sukellusmatka jalokivien, taiteen ja filosofian maailmaan

Suolapursi.

Suolapursi.

Tarmo Grönqvist.

Tarmo Grönqvist.

Vuolijoen Atelee Galleria Virpi & Orbin alkukesän taiteilijana on eräjärveläinen kultaseppämuotoilija, diplomigemmologi Tarmo Grönqvist. Vuolijoella on esillä uniikkeja taidekoruja, räjäytystöitä sekä öljyvärimaalauksia. Esillä on myös korukiviä. Grönqvist myös pitää 6. heinäkuuta esitelmän otsikolla ”Suomalaiset jalokivet”.

– Vuolijoen näyttelyssä minulta on esillä öljyvärimaalauksia, räjäyttämällä tehtyjä reliefejä. Pääpaino kuitenkin on tällä kertaa jalokivikoruissa, jotka ovat riipuksia ja ikään kuin pienoisveistoksia. Materiaaleina ovat kulta,palladium, hopea ja aidot jalokivet, Grönqvist kertoo.

Miehen ensikosketus jalokiviin tapahtui Viitaniemen kaivospiirissä kesätöiden yhteydessä. Viitaniemessä oli maasälvän louhinta täydessä käynnissä, ja sieltä löytyi kauniita jalokiviluokkaa olevia topaasikiteitä.

– Tampereen lyseon jälkeen hakeuduin vuonna 1960 silloiseen ”vanhanaikaiseen” Kultaseppäkouluun, joka oli Helsingissä. Tämän jälkeen suoritin kansainvälisen gemmologitutkinnon. Kultasepän opintojen jälkeen kehitin oman korukokoelman J. Salosen kultasepänliikkeessä Tampereella. Pidin ensimmäisen oman näyttelyni ravintola vuonna 1967 Kievarissa Orivedellä. Näyttelyn seurauksena sain kutsun Ylä-Hämeen Taiteilijaseuran perustavaan kokoukseen,  ja nykyisin olen Ylä-Hämeen Taiteilijaseuran kunniajäsen. Tämän jälkeen osallistuin jalometalliteosteni kanssa useisiin yhteisnäyttelyihin ja myös yksityisnäyttelyihin. Työelämässä jouduin hankkimaan täydellisen räjähdysainekoulutuksen. Tällöin heräsi myös ajatus käyttää räjähdysaineita taiteen tekoon, ja silloin syntyivät ensimmäiset räjäytystyönä tehdyt kuparireliefit. Tällöin alkoi myös öljyvärimaalaukseni, Grönqvist kertaa.

Sininen Sonaatti.

Sininen Sonaatti.

Tarmo Grönqvist on kehittänyt aivan oman räjäytystekniikan, jolla on mahdollista hallita muoto. Kuvan kupariräjäytystyö on nimeltään Rikkaan rukous. Teokseen liittyy myös samankokoinen maalaus sekä runo. Teoksen materiaaleina ovat kulta,hopea,kupari ja messinki. Jalokivet ylhäältä alaspäin: topaasi, turmaliini, ametisti, savukvartsi, ja nefriitti.

Tarmo Grönqvist on kehittänyt aivan oman räjäytystekniikan, jolla on mahdollista hallita muoto. Kuvan kupariräjäytystyö on nimeltään Rikkaan rukous. Teokseen liittyy myös samankokoinen maalaus sekä runo. Teoksen materiaaleina ovat kulta,hopea,kupari ja messinki. Jalokivet ylhäältä alaspäin:
topaasi, turmaliini, ametisti, savukvartsi, ruusukvartsi ja nefriitti.

Tuttu paratiisiteema

Taiteilija on aiemminkin pitänyt näyttelyitä paratiisiteeman alla. Ensimmäinen oli nimeltään ”Paratiisin aika”. Tämä näyttely oli oikeastaan päättötyönäyttely, joka oli osa Lahden ammattikorkeakoulun/Muotoiluinstituutin päättötyötä. Muu osa päättötyötä käsitti taiteenfilosofisen tutkielman, joka pohjautui Martin Heideggerin taiteen filosofiaan.

– Hänen filosofiansa on edelleenkin ohjenuorana teoksissani, Grönqvist toteaa.

Taiteilijan järjestyksessä toinen ”Paratiisi” oli Suomen Kivikeskus Oy:n näyttelytilassa Juuan Nunnanlahdessa. Näyttelyn nimenä oli ”Paratiisin jälkeen”. Kävijöitä tässä näyttelyssä oli peräti 10000. Tämä näyttely oli myös esillä Lahdessa parin päivän ajan.

Tarmo Grönqvistin Kolmas Paratiisi AteljeeGalleria Virpi &Orbi. 16.6-10.7. to-su klo 13-18. Myös Kesäkahvio ja Aittapuoti ovat auki to-su klo 13-18 sekä tapahtumien aikana.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?