Vanha lehtileike Mobilian Rallimuseossa pysäyttää. Otsikossa lukee isoin kirjaimin ”Ralliteiden runoilija on poissa”. Kuvassa hymyilevä Henri Toivonen heiluttaa, ikään kuin ikuisiksi hyvästeiksi. Lehtijuttu on julkaistu kolmekymmentä vuotta sitten noin viikko sen jälkeen kun legendaarinen suomalaiskuski oli menehtynyt Korsikan rallissa. Toivosen auto syöksyi erikoiskokeella rotkoon, räjähti ja leimahti liekkeihin. Onnettomuudessa sai surmansa myös Toivosen amerikkalainen kartanlukija Sergio Cresto.
Viime perjantaina Kangasalla avatussa Rallimuseossa nähdään kaksi Toivosen uran alkuaikojen kilpa-autoa: Simca 1000 Rallye 2, jolla Toivonen voitti ensimmäiset jäärata-ajonsa jättäen taakseen jopa isänsä Pauli Toivosen, sekä Talbot Sunbeam Lotus, jolla suomalaiskuski otti voiton Tott-rallissa ja Tunturirallissa vuosina 1978–79.
Vuonna 1956 syntynyt Henri Toivonen voitti RAC-rallin vuonna 1980. Hän oli vuoteen 2008 asti kaikkien nuorin MM-osakilpailuvoittaja. Mies voitti RAC-rallin toistamiseen vuonna 1985 ja Monte
Carlon rallin vuonna 1986.
– Rallimuseossa on aina vuosittain vaihtuva ajankohtainen teema, ja tänä vuonna tuo teema on Henri Toivonen. Hänen syntymästään tulee tänä vuonna kuluneeksi 60 vuotta, museonäyttelyn kokoamisesta vastaava amanuenssi Petra Kotro kertoo.
Rallimuseo sijaitsee Mobilian kantarakennuksen eteläpäädyn laajennusosassa. Viime vuonna valmistunut laajennusosa toi Mobilialle lisätilaa noin tuhat neliötä. Neliöistä 700 on nyt Rallimuseon käytössä.
Ralliautoilua monesta näkökulmasta
Rallimuseo kertoo sanoin, kuvin ja autoin ralliautoilun historiasta aina vuoden 1911 ensimmäisistä
Monte Carlon kokoontumisajoista alkaen. Oman osastonsa saavat alkuperäiset Flying Finns -lempinimen saaneet suomalaiskuljettajat – yksi heistä on Rallimuseon suojelija Simo Lampinen, jonka sinivalkoisista Saabeista kenties kuuluisin on nähtävillä museossa.
Näyttelyyn on rakennettu myös 1970-luvun alun autenttinen huoltopiste, jossa työn alla on Renault 8 Gordini. Myös Mobiliassa jo aiemmin sijainnut kansainvälinen Rally Hall of Fame löytyy Rallimuseon katon alta.
– Esillä on nyt kaikkiaan 22 autoa. Painopiste on suomalaisessa ralliautoilussa, mutta kansainvälinenkin konteksti pidetään aina mukana, Kotro mainitsee.
Museosta löytyy ärsykkeitä kaikille aisteille, sillä siellä pääsee nauttimaan kiihkeästä kilpatunnelmasta esimerkiksi legendaarista Sega Rally Championship -rallipeliä ajamalla. Kyseessä on alkuperäinen vuoden 1995 kahdenistuttava rallipeli, jolla voi ajaa kilpaa myös kaverin kanssa. Ajotunnelmaa ja -tuntumaa pääsee aistimaan myös ajosimulaattorissa. Lapset voivat katsoa ralliaiheisia piirrettyjä säkkituoleilla makoillen. Aikuisempaan makuun näytetään 1950–90 -lukujen ralleista kertovia filmejä seinälle heijastamalla.
– Toivottavasti saamme museoon myös uusia yleisöjä, ralliharrastajien lisäksi esimerkiksi lapsiperheitä, Kotro toivoo.
Rallimuseon hyväksi keväällä järjestetty joukkorahoituskampanja tuotti ennätykselliset 86 000 euroa. Tuotto käytetään museon toiminnan kehittämiseen.
- Näyttelyyn on rakennettu 1970-luvun alun autenttinen huoltopiste.
- Juha Kankkusen kypärä.
- Kansainvälinen Rally Hall of Fame löytyy nyt Rallimuseon katon alta.
- Tämä Land Rover 110 Pick Up on rakennettu aavikkokilpa-autoksi Dubaissa vuonna 1984.
- Museokävijä pääsee katsomaan filmejä vanhoista rallikisoista.
- Tommi Mäkisen Ford Escort RS 2000 sai kilpailuissa hieman osumaa. Lommoista huolimatta se toimi teknisesti moitteettomasti.
- Henri Toivoselle omistettu osasto on yksi Rallimuseon tämän vuoden helmistä.
Viimeisimmät kommentit