Kolmannessa Paratiisissa säihkyvät jalokivet

AteljeeGalleria Virpi&Orbin kesän aloittaa eräjärveläisen kultaseppämuotolijan ja diplomigemmologin Tarmo Grönqvistin näyttely.

AteljeeGalleria Virpi&Orbin kesän aloittaa eräjärveläisen kultaseppämuotolijan ja diplomigemmologin Tarmo Grönqvistin näyttely.

AteljeeGalleria Virpi&Orbin alkukesän näyttelyssä yhdistyy räjähdyksen voima ja korujen hienovaraisuus. AteljeeGallerian kesän aloittava taiteilija on eräjärveläinen kultaseppämuotoilija ja diplomigemmologi Tarmo Grönqvist. Kolmas Paratiisi -taidenäyttelyssä on esillä taidekoruja, räjäytystöitä ja öljyvärimaalauksia. Ne vievät katsojansa luomiskertomuksen kohtauksien äärelle. Katsoja saa kohdata hyvän ja pahan tiedon puun sekä Aatamin ja Eevan. Jalokivet ovat myös varma paratiisin merkki – niitä on Ateljeegalleriassa esillä yltäkylläisyyteen asti.

Tarmo Grönqvistin mukaan korut ovat eräänlaisia pienoisveistoksia ja näin ne tulisi nähdä uniikkeina taideteoksina. Grönqvistin korujen materiaaleina ovat kulta, hopea ja palladium sekä niihin yhdistetyt jalokivet. Näyttelyssä nähdään jalokiviä ympäri maailmaa: morganiittia Madagaskarilta, lapsis-latulia Afganistanista, topaasia Ukrainasta, turmaliinia Idar-Obersteinista ja meripihkaa Kaliningradista. Myös suomalaisia kiviä on edustettuna. Esimerkiksi näyttelyn arvokkain kivi, 45 karaatin sininen topaasi, on Eräjärven Viitaniemen louhokselta.

– Viitaniemien montulta kaikki on lähtöisinkin. Siellä olin kesätöissä aikoinaan. Viitaniemestä löytyi esimerkiksi jalokiviluokkaa olevia topaasikiteitä.

Kesätyön innoittamana Grönqvist jatkoi Helsinkiin Kultaseppäkouluun. Tämän jälkeen Tarmo Grönqvist suoritti kansainvälisen gemmologitutkinnon. Hän on myös valmistunut Lahden muotoilu-instituutista. Päättötyönään hän järjesti näyttelyn ”Paratiisin aika” vuonna 1998. Paratiisi-teema puhutteli häntä tämän jälkeenkin ja seuraava paratiisi-aiheinen näyttely ”Paratiisin jälkeen” järjestettiin Suomen Kivikeskus Oy:n näyttelytilassa Juuan

Teos "Suolapursi" on tehty räjäyttämällä tynnyrissä. Tämän jälkeen siihen on lisätty jalokivet ja kulta-osat

Teos ”Suolapursi” on tehty räjäyttämällä tynnyrissä. Tämän jälkeen siihen on lisätty jalokivet ja kulta-osat

Nunnanlahdessa. Nyt AteljeeGalleria Virpissa&Orbissa on esillä viimeisin paratiisikuvaus ”Kolmas Paratiisi”.

Räjäyttämällä syntyy herkkää taidetta

Hienovaraisten korujen rinnalla Kolmas Paratiisi -näyttelyssä nähdään myös räjäyttämällä syntyneitä töitä. Laila Pullisen räjäyttämällä tehdyt kuparireliefit 1960-luvulla saivat Grönqvistin myös innostumaan räjäytystekniikan hyödyntämisestä taiteessa.

– Tässä muodossa ei kukaan muu ole räjäyttämistekniikkaa käyttänyt. Laila Pullinen on aikoinaan vienyt soramonttuun metallilevyn ja räjäyttänyt sen. Minä puolestaan käytän aina muottia, joka ohjaa lopputulosta. Kipsimuotti tuhoutuu aina, mutta se silti jättää jälkensä.

Tekniikka ei sovi aivan aloittelijoille, Tarmo Grönqvist onkin hankkinut työelämässä räjäytysainekoulutuksen. Tarmo Grönqvist kuvailee räjäyttämisprosessia:

– Ensin tehdään vahamuotti halutun kuvan mallin mukaan. Vahamuoti valetaan sisälle kipsiin. Kipsin päälle laitetaan kuparilevy. Seuraavaksi päälle asetellaan vesipatja, joka tasaa räjäytyksen voiman. Sitten päälle laitetaan teräslevy. Koko komeus viimeistellään vielä räjähdyspanoksella. Sitten vain annetaan mennä.

Korviahuumaavan pamautuksen jälkeen maahan on voimalla syntynyt taideteos. Räjäytyksen ja pikkutarkan koruhionnan jäljet ovat nähtävissä Vuolijoen AteljeeGalleria Virpi&Orbin paratiisimaisissa puitteissa heinäkuun puoleenväliin asti.

Tarmo Grönqvist: Kolmas Paratiisi AteljeeGalleria Virpi&Orbi. 16.6.-10.7. to-su klo 13-18. Tarmo Grönqvist pitää 6. heinäkuuta esitelmän otsikolla ”Suomalaiset jalokivet”. Myös Kesäkahvio ja Aittapuoti ovat auki to-su klo 13-18 sekä tapahtumien aikana.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?