Mestattiinko Sahalahdella lapsenmurhaaja?

 

Kun käännytään Kuhmalahdentieltä Taipaleentielle, tullaan muutaman sadan metrin kuluttua korkean kallioseinämän kohdalle. Paikka tunnetaan nimellä Rutinkallio. Lauri Joosepinpoika Arran muisteluiden mukaan kallio sai alkujaan nimensä Ruut- tai Ruth-nimisestä naisesta, jonka elämä loppui siellä mestaukseen. Tarina kertoo naisen saaneen kuolemanrangaistuksen vastasyntyneen lapsensa murhaamisesta.

Kari Elkelä ryhtyi etsimään tarinalle todellisuuspohjaa Sahalahden kirkonkirjoista. Sieltä löytyi, useita viikkoja kestäneiden etsintöjen jälkeen, merkintä naisesta nimeltä Valpuri Rutti. Rutinkallion nimi onkin siten johdettu suku- tai lisänimestä Rutti.

–Irene Karanka löysi tuomiokirjasta tietoa tapauksesta. Me emme pystyneet lukemaan vaikeaselkoista, vanhalla ruotsinkielellä kirjoitettua tekstiä, mutta Olavi Hovin asiantuntemuksen avulla se avautui.

–Tarina, jota kerrottiin, on aivan erilainen kuin mitä tuomiokirjaan on merkitty. Henkilötkin eri ihmisiä jopa niin, että kirkonkirjoihin on merkitty väärä lapsen isä. Virallisen tiedon mukaan myös lapsenmurhaajan sisko liittyy asiaan, Kari Elkelä kuvaa tarinan muuttumista.

Siitä, onko Rutinkallio mestauspaikka, ei ole varmaa tietoa. Elkelä epäilee, ettei lapsenmurhaajaa surmattu Rutinkalliolla Sahalahdella. Yleensä kun mestaukset järjestettiin syrjäisten metsäpaikkojen sijasta keskeisillä toreilla, joille kansan oli helppo kokoontua katsomaan tapahtumaa.

Jo 1700-luvun alussa sattunut tapaus osoittaa, miten tyystin toisenlaiseksi tarina muuttuu suullisessa kerronnassa vuosisatojen kuluessa, vaikka sen lähtökohtana selvästi ovatkin todelliset tapahtumat.

Lauri Joosepinpoika Arran teksteissä esiintyy muutama henkilö, joita ei löydy kirkonkirjoista, vaikka heidän asuinpaikkansakin suunnilleen tiedetään. Yksi näistä hahmoista on Piippu-Justiina.

–Torniosta Sahalahdelle tullut Justiina asusteli Taipaleentien varressa, takoi koruja, keräsi marjoja ja teki koreja, tietää Elkelä Justiinasta, joka sai lisänimensä naisille harvinaisesta piipunpoltosta.

Elkelä odottaakin, että näitä kirkonkirjoista löytymättömiä henkilöitä voitaisiin vielä tunnistaa kotiseutukirjan lukijoiden kautta. Arran tarinan mukaan Justiina kuoli 1900-luvun alussa. Taipaleen Sivulan asukkaat tiesivät kertoa, että hänen mökkinsä oli ollut heidän nykyisellä tontillaan.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>