Elsa laskettiin vesille

Elsa-veneen ensisoudulla olivat mukana veneen rakentajat Pasi Ja Perttu Pohjanperä sekä veneen kaimaksensa kastanut Elsa Pohjaperä.

Elsa-veneen ensisoudulla olivat mukana veneen rakentajat Pasi ja Perttu Pohjanperä sekä veneen kaimaksensa kastanut Elsa Pohjanperä.

Aurinkoinen sää siivitti Elsa-veneen kastajaisia ja vesillelaskua perjantaina. Nimen veneelle antoi 9-vuotias Elsa Pohjanperä, jonka kaima isoisä Perttu Pohjanperän rakentamasta veneestä tuli.

– Nimesi olkoon Elsa, tyttö sanoi reippaasti ja paljasti pellavapyyhkeellä peitetyt nimitekstit veneen keulasta. Keula sai ensimatkalle koristeekseen kauniin kukkaseppeleen.

Pohjanperä on rakentanut veneitä ennenkin, Elsa on hänen viides veneensä. Lisäksi hän on rakentanut Länsi-Grönlannin kajakin kansalaisopiston kurssilla. Tämä projekti oli kuitenkin erityinen, sillä nyt tarkoituksena oli siirtää suvun veneenrakennusperinnettä seuraavalle sukupolvelle. Elsa rakentui yhdessä pojan, Pasi Pohjanperän kanssa.

Perinteen siirtoa kevään ajan

Pertun eno, Erkki Käenniemi, oli ammatiltaan veneenrakentaja. Lisäksi hän teki muitakin puusepäntöitä. Perttu vietti nuoruudessaan pari kesää enonsa verstaalla Käenniemessä Rautajärvellä ja oppi veneenteossa tarvittavat taidot.

– Veneen teossa on paljon juttuja, jotka eivät ole itsestään selviä, Perttu kertoo.

Pasi, joka on koulutukseltaan puuseppäartesaani, nyökkää vieressä. Isä ja poika ovat rakentaneet venettä vaihe vaiheelta vuoden alusta lähtien kerran viikossa ja Pasi on ollut mukana jokaisessa erilaisessa vaiheessa.

– Olen ajanut tänne Tampereelta kerran viikossa ja olemme tehneet töitä pikkuhiljaa, Pasi kertoo.

Pasi on kuvannut projektia vaihe vaiheelta ja suunnitteilla on tallentaa isän opit monistemuotoiseksi valokuvaoppaaksi.

 

Vene valmistui vaihe vaiheelta

Kaikki alkoi verstaan valmistelusta ja työpöydän rakentamisesta. Vene rakennettiin Mikkolan Navetan alakerrassa, josta Perttu vuokrasi tilan.

Haasteellisista veneen rakentamisessa oli alimpien laitalautojen taivuttaminen paikoilleen. Veneen laidan paikalleen sovittamisessa käytetään apuna puristimia.

Haasteellisista veneen rakentamisessa oli alimpien laitalautojen taivuttaminen paikoilleen. Veneen laidan paikalleen sovittamisessa käytetään apuna puristimia.

Huhtikuussa meneillään oli jo viidennen laitalaudan työstö. Laidan materiaalina on venevaneri, joka on valmistettu männystä.

– Jokaiseen laitalautaan tarvitaan jatkos, sillä nyt rakenteilla on 4,5 -metrinen vene, Pasi kertoo.

Jatkoksen teossa vanerien reunat höylätään viistoiksi ja liimataan yhteen. Liitokset syntyvät tekijöiden mukaan nopeasti.

– Haastavinta oli ensimmäisten laitojen laitto ja taivutus tarvittavaan muotoon, Perttu kertoo.

Hänen mukaansa työvaiheen olisi voinut hyvin tehdä helpomminkin ilman, että sillä olisi vaikutusta lopputulokseen.

– Seuraavassa projektissa osaan ottaa näitä huomioon, kun vaiheet ovat nyt tuoreessa muistissa, mies suunnittelee.

Ensimmäisen laitapari kiinnitettiin kölilankkuun messinkiruuveilla kun taas seuraavat laudat naputetaan toisiinsa kuparinauloilla.

 

Puuvene kestää

Perttu Pohjanperän rakentamista veneistä kolme on ollut malliltaan käenniemeläisiä, kuten on myös Elsa. Yksi vene on ollut tasaperäinen moottorivene. Yksi Elsan edeltäjistä, vuonna 1966 valmistunut käenniemeläinen, on edelleen käytössä ja hyvässä kunnossa Pertun naapurilla.

– Puuvene vaatii toki huoltoa, nämä tulee tervata tarvittaessa, Perttu kertoo.

Pohjanperän veneissä kölipuu sekä keula- ja perävannas tehdään massiivimäntylankusta. Tuhdot eli veneen penkit valmistetaan niin ikään männystä. Myös veneen tappi tehdään puusta, vaikka paljon veneissä käytetään myös kaupallisia tappeja. Airot Pohjaperät valmistavat kuusesta.

Veneen pohjapuu raudoitetaan galvanoidulla vanneraudalla, jotta vene kestäisi paremmin pohjakosketusta rantautuessa.

– Vannerautaa on nykyisin vaikea saada mistään, Perttu harmittelee ja kertoo, että ennen sitä myytiin metritavarana kaikissa rautakaupoissa.

Pohjaraudoitus puuttui Elsasta vielä ensisoudulla.

 

Tekijälle olisi töitä

Elsa Pohjanperä kastoi veneen kaimaksensa.

Elsa Pohjanperä kastoi veneen kaimaksensa.

Perttu Pohjanperän mielestä puuveneen rakentaja saisi hyvinkin leipänsä työllään.

– Lähiseudulla ei ole puuveneen tekijöitä, mutta kysyntää olisi, hän toteaa.

Perttu olisi valmis siirtämään osaamistaan nuoremmille, jos innokas oppipoika ja -tyttö löytyisi.

– On minua kysytty kansalaisopistoonkin kurssin vetäjäksi, mutta siinä on liian iso työ ja vastuu ja pitäisi olla isot tilat, hän estelee.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>