Tunnelmallista joulua Pälkäneelle

Jouluajan uudet suunnitelmat mietityttävät Mia Sorria (v asemmalla ) Ja Jaana Koivisto-Virtasta. Paikallisilta yrityksiltä ja yhdistyksiltä toivotaan aktiivisuutta ja uusia ideoita.
Jouluajan uudet suunnitelmat mietityttävät Mia Sorria (v asemmalla ) Ja Jaana Koivisto-Virtasta. Paikallisilta yrityksiltä ja yhdistyksiltä toivotaan aktiivisuutta ja uusia ideoita.

Vaikka kesä on vielä lähellä ja lämmin, ei enää kuin reilut kaksi kuukautta siihen, kun jouluvalot alkavat syttyä myöhäissyksyn sumuiseen pimeyteen.

Pälkäneellä kutsutaan tänä syksynä kaikki mukaan suunnittelemaan paikkakunnan omaa joulua: mitä kaikkea se voi tarjota asukkaille ja miltä se voisi muiden silmissä näyttää.

Ideana on, että kunta kokoaa yhteen kaikki joulutapahtumat ja markkinoi niitä yhteisen ilmeen avulla. Sillä kaikella on yhteinen nimi: JouluPälkäne.

Viime viikolla sen toteutusta pohdittiin ensimmäisen kerran kunnan ja paikallisten yrittäjien edustajien kesken.

JouluPälkäne -markkinointikampanja sisältyy Pälkäneen matkailuhankkeeseen, joten sen yksi tärkeä tehtävä on houkutella väkeä joulutapahtumiin ja ostoksille myös paikkakunnan ulkopuolelta.

– Mitä useampi lähtee mukaan, sitä näyttävämpi kampanjasta tulee, sanoo kehittämispäällikkö Mia Sorri.

Hanke ei koske tapahtumien järjestämiskustannuksia, mutta markkinointia tuetaan erilaisin tavoin. JouluPälkäneen ulkoasun suunnittelu mainostoimistossa sisältyy hankkeeseen.

– Tarkoituksena on avata väliaikainen kampanjasivusto Visit Pälkäne -sivuston tyyliin sekä luoda Facebook-kampanja. Painettua esitettäkin harkitaan, ja Radio Sunin kanssa on tarkoitus toteuttaa radiokampanja, kertoo elinkeinoasiamies Jaana Koivisto-Virtanen.

 

Koko kylä kutsuvaksi

– Mitä enemmän ideoita on, sitä värikkäämpi ja vaihtelevampi kotikunnan joulusta tulee, toteavat Jaana Koivisto-Virtanen ja kehittämispäällikkö Mia Sorri.

Heidän mukaansa ensimmäinen kampanjavuosi on kokeilu, josta nähdään, millaista kantavuutta yhteisellä joulumarkkinoinnilla on, ja mihin suuntaan sitä kannattaa jatkossa kehittää.

JouluPälkäne näkyy marraskuun lopulta alkaen myös kirkonkylän ilmeessä, sillä Keskustien ja Onkkaalantien varteen on tulossa uusi yhtenäinen jouluvalaistus, ja tunnelman luomiseksi kehitellään muitakin jouluisia yksityiskohtia.

– Tavoitteena on saada keskustan jouluilmeestä iloinen, lämmin ja kiinnostusta herättävä – sellainen, joka houkuttelee ohikulkijoita poikkeamaan tänne ja paikallista väkeä viihtymään oman kylän raitilla, hankkeen toteuttajat kertovat.

 

Jouluinen ja pälkäneläinen

Yritysten ja yhdistysten toivotaan ideoivan Pälkäneelle uusia joulutapahtumia, mutta kampanjan kautta saa yhtä hyvin markkinointiapua tutuille ja perinteikkäille tapahtumille.

Mukaan mahtuvat sekä yritysten puhtaasti kaupalliset tapahtumat että erilaiset torit ja markkinat, konsertit, joulutulet, hiljentymishetket luonnossa, yhteislaulutuokiot kodeissa – mitä kukin keksii.

JouluPälkäne -markkinointiin pääsevät mukaan tapahtumat, jotka ajoittuvat välille 25. marraskuuta – 6. tammikuuta.

Tapahtumien keston tai laajuuden suhteen ei ole mitään vaatimuksia. Mukaan sopivat isot yleisötapahtumat tai vaikkapa yksittäinen joululaulujen esittäjä, joka pysähtyy hetkeksi torin kulmalle hauskuttamaan yleisöä ja keräämään kolikkoja tonttumyssyyn.

– Tärkeää on vain, että tapahtuma on jouluinen ja se järjestetään Pälkäneen rajojen sisäpuolella, Jaana Koivisto-Virtanen määrittelee.

Yhteiseen joulutunnelmaan mukaan haluavat yritykset ja yhdistykset voivat ilmoittautua Koivisto-Virtaselle, jolta saa lisätietoa markkinoinnista.