Onko aina tehtävä voittoa?

Onko yleistä palvelua tuottavien liikeyritysten ja laitosten aina tuotettava voittoa, vuodesta toiseen? Eikö se riittäisi, että toimintakulut saadaan katetuksi?

Jos tuota jatkuvasti kasvavan voiton tavoittelua ei olisi, meillä voisi olla raitiovaunuissa rahastajat, lääkäreillä sihteerit, poliisipartioita kaduilla, kodinhoitajia entiseen malliin.  Mistä tulee tämä vaatimus jostakin 10-20 prosentin vuotuisesta kasvuvaatimuksesta?

En minä vastusta voiton tekemistä, kasvakoon yksityisyrittäjän voitto vaikka kuinka, mutta silloin, kun on kysymyksessä terveydenhoito, koulutus, vanhusten palvelut, julkinen liikenne, niin miksi niiden olisi tuotettava voittoa, siis tuloja yli menojen? No tietysti kustannusten kasvu olisi katettava, mutta jos ylimääräisen voitonhimossa valitaan irtisanomisten ja palveluitten supistamisen tie, niin onhan se ihan väärä suunta. Ainakin minun mielestäni.

Ekonomistit heittävät tähän heti vaatimuksen pääomankulujen kattamisesta, mutta kun puhutaan julkisista palveluista, niin pääomien osuushan hoidetaan julkisista varoistakin eli kustannetaan veroilla. Jos nämä asiat  –  siis käyttömenot ja pääomakulut – osattaisiin erottaa toisistaan, niin laaja palvelusektori voisi tuottaa paljon enemmän palveluita kohtuullisin hinnoin. Miksihän niin ei tehdä? Antaisiko tulossa oleva SOTE tilaisuuden uudenlaiseen ajatteluun?

Paul Tiililä

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?