Kangasalan autokoulu Matti Viljamaa: Kurssit alkavat Pälkäneellä vapun jälkeen

Uusi toimipiste Pälkäneelle

Kangasalan autokoulu Matti Viljamaan Pälkäneen toimipiste sijaitsee VPK:n talossa Koulutiellä. Matti Viljamaa aloittaa kurssien pitämisen Pälkäneellä heti vapun jälkeen.

Kaksi kolmasosaa Kangasalan autokoulun mopo-oppilaista on pälkäneläisiä.
– Muun muassa tämä seikka sai minut pohtimaan toimipisteen avaamista myös Pälkäneelle, Kangasalan autokoulun Matti Viljamaa kertoo.
Viljamaa löysi mieluisat tilat Onkkaalasta, VPK:n talolta Koulutieltä. Samassa paikassa palveli aikaisemmin Pälkäneen liikennekoulu. Ensimmäiset kurssit pyörähtävät Pälkäneellä käyntiin heti vapun jälkeen.
– Jatkossa uusia henkilöautokursseja alkaa kerran tai kaksi kuukaudessa, ja mopoauto- ja kevarikursseja kerran kuussa. Tilanne tietenkin elää aina tarpeen ja kysynnän mukaan, Viljamaa haarukoi.
Laajentuminen ei lisää autokoulun henkilömäärää, sillä Viljamaa aikoo aikatauluttaa työnsä jatkossa niin, että hän hoitaa sekä Kangasalan että Pälkäneen pään asioita.
– Sen sijaan kalustoa hankin lisää, ainakin yksi uusi mopo on hankintalistalla, mies tuumaa.
Viljamaa harrastaa itsekin moottoripyöräilyä. Hän toteaa, ettei mikään ole hienompaa kuin kaksipyöräisen antama vapauden tunne.
– Nuoren isänä tiedostan kuitenkin hyvin huolen nuorten liikenteessä olosta. Siksi onkin tärkeää, että nuori hallitsee ajokkinsa ja tuntee liikennesäännöt mahdollisimman hyvin.

Digitalisaatiota
autokouluihinkin

Ajo-opetus koostuu nykyisin perusvaiheesta, harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta sekä pimeällä ajamisen opettelusta.
Digitalisaatio on tullut vahvasti mukaan ajo-opetukseen. Viljamaakaan ei käytä opetuksessaan enää kirjoja, vaan oppilaat saavat käyttöönsä sähköisen oppimisympäristön, jossa on tarjolla paitsi teoriaa myös harjoituksia.
– Oppilaiden lähtötaso vaihtelee todella paljon. Ne, jotka ovat ajaneet jo mopolla tai mopoautolla, ovat tietysti valmiimpia liikenteeseen myös henkilöautolla kuin ne, joilla aikaisempaa ajokokemusta ei ole yhtään. Asiakkainani on myös iäkkäämpiä ihmisiä, jotka tulevat uusimaan ajokorttiaan lääkärin määräyksestä, Viljamaa toteaa.
Viljamaa on toiminut ajo-opettajana yli 30 vuotta. Alalla on tuona aikana tapahtunut isoja muutoksia, joista viimeisin viime vuonna, kun lyhytaikaisesta ajokortista luovuttiin. Henkilöauton kuljettajaopetuksen perusvaiheen jälkeen saa uudistuksen jälkeen automaattisesti pitkäaikaisen ajokortin, joka on voimassa 15 vuotta.
Perusvaiheeseen kuuluu nykyisin 19 tuntia teoriaopetusta ja 18 tuntia ajo-opetusta. Perusvaihe päättyy teoria- ja ajokokeen suorittamiseen hyväksytysti. Perusvaihetta seuraava harjoitteluvaihe sisältää itsenäisen harjoittelun lisäksi yhden tunnin teoriaopetusta ja kaksi tuntia ajo-opetusta.
– Syventävän vaiheen opetukseen voi puolestaan osallistua aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua ajokortin saamisesta. Syventävässä vaiheessa on vähintään neljä tuntia teoria- ja ajo-opetusta, Viljamaa listaa.
Seuraava iso uudistus on tulossa ensi vuonna, kun tieliikennelaki uudistuu. Lakiluonnokseen on koottu tieliikenteessä toimimista ja käyttäytymistä koskevat säännökset. Uudistuksella sääntelyä on tarkoitus sujuvoittaa korjaamalla vanhan lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksia ja puutteita. Muutoksella myös varaudutaan tieliikenteen nopeaan tekniseen kehitykseen ja automaatioon.
– Lakimuutos heijastuu tietysti myös autokoulualaan, Viljamaa sanoo.

Tylsää ei
ole koskaan

Pääkaupunkiseudulla enää noin 30–40 prosenttia ikäluokasta ajaa henkilöautokortin heti 18-vuotiaana. Julkiset liikenneyhteydet toimivat sen verran hyvin, että iso osa nuorista ajaa ajokortin vasta myöhemmin.
– Kangasalla ja Pälkäneellä vastaava trendiä ei ole havaittavissa, Viljamaa tietää.
Viljamaa on viihtynyt autokoulualalla hyvin ja tuntee edelleen alan omakseen. Mies kehuu, ettei tylsiä päiviä tule vastaan juuri koskaan.
– Jokainen päivä on erilainen, ja parasta työssä on kaikki. Koen, että oppilaille on etua siitä, että olen mukana ajo-opetuksessa ensimmäisestä ajotunnista aina ajokokeeseen asti. Näin opin tuntemaan oppilaani vahvuudet ja kehityskohteet erittäin hyvin.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>