Pälkäneläinen sähköpyörien maahantuoja ja valmistaja Electrobike avasi huhtikuun alussa Pohjoismaiden suurimman sähköpyörämyymälän Vantaan Tammistossa. Urheiluliike XXL:n ja muiden jättihallien naapurissa palveleva myymälä tavoittaa tehokkaasti pääkaupunkiseudun asiakkaat.
Electrobiken myymälässä on esillä lähes sata erilaista sähköpyörämallia. Osaa niistä pääsee myös koeajamaan. Se on käytännössä ainoa tapa saada käsitys uudenlaisesta kulkupelistä, jos ei tunne sitä ennestään.
– Ensikokeilijoiden ilme kertoo kaiken. Sen jälkeen ei enää tarvitse selittää, miten sähköpyörä poikkeaa tavallisesta polkupyörästä, Jami Jokinen sanoo.
Nykyaikainen sähköpyörä aistii poljinvoiman ja tarjoaa sen mukaan apua polkemiseen. Tämä helpottaa mäkien nousua ja pitää sykkeen tasaisempana, jos pyöräilijä niin haluaa.
Avustusteho valitaan ohjaustankoon kiinnitetyistä säätimistä. Jos on tarkoitus hikoilla tosissaan, avustajan voi ottaa kokonaan pois päältä. Isoimmillaan avustus voimistaa polkaisua niin, ettei edes liikkeelle lähtiessään tai mäkeä kivutessaan tarvitse vaihtaa pienemmälle.
Testiajo karsii sähköpyörään liittyvät ennakkoluulot. Laite ei ole vaikeakäyttöinen. Avustuksen nappeihin ei välttämättä tarvitse lainkaan kajota tien päällä. Tankoon kiinnitetyn ohjausyksikön lisäksi sähköpyörän erottaa tavallisesta pyörästä lähinnä akku, joka on usein kiinnitetty runkoon. Polkemista avustava tekniikka on piilotettu keskiöön tai pyörän napaan.
Sähköpyörä ei ole sähkömopo, jonka selässä vain istutaan. Avustajasta huolimatta pyörää on poljettava, puuha vain muuttuu tasaisemmaksi myös vastatuulessa ja nousuissa.
– Moni pelkää, että sähköpyörä vähentää liikuntaa, mutta siinä käy toisin päin. Pyöräily moninkertaistuu, koska sähköpyörällä tulee kuljettua paljon enemmän. Sillä ajaa sellaisetkin matkat, joihin ennen käytti autoa, Jami Jokinen sanoo.
Jos hurahtaa sähköpyöräilyyn tosissaan, parin, kolmen tonnin hintaisten kaupunki- ja työmatkapyörien lisäksi tarjolla on erikoisrakenteisia maastopyöriä vaativaankin käyttöön. Ne ovat tehokkaampia ja kalliimpia kuin perusmallit.
Sähköpyöräkauppaa pälkäneläisvoimin
Electrobiken pääkaupunkiseudun myymälä muutti keväällä Konalasta Tammistoon. Kauppaa tehdään pälkäneläisvoimin: sähköpyöriä vuosikausien ajan maahan tuonut Jani Jokinen on antanut myymälän pyörittämisen poikiensa Jamin ja Jimin sekä niin ikään pälkäneläisen Timo Uotilan tehtäväksi.
Myös yritys on pälkäneläinen, vaikka se on laajentunut Vantaan lisäksi myös Tampereelle ja Turkuun. Yrityksellä on myös Shop in Shop -myymälöitä Seinäjoella, Harjavallassa, Lahdessa ja Kotkassa.
Myymälöiden laajentamiseen ja avaamiseen rohkaisee pyöräalan yksimielisyys siitä, että Suomen sähköpyörämarkkinat ovat räjähtämässä. Muissa eurooppalaisissa pyöräilymaissa tämä on jo tapahtunut. Esimerkiksi Saksassa ja Alankomaissa myytävistä pyöristä jo parikymmentä prosenttia on sähköavusteisia.
Sähköpyöräilyn kaltaiset ilmiöt leviävät tekniikan ja ekologisuuden edelläkävijämaista pienellä viiveellä. Norjassa ja Ruotsissa on jo otettu iso harppaus, mutta Suomessa sähköpyörien osuus oli viime vuonna vielä vain prosentin luokkaa. Tänä keväänä myyntimäärät ovat moninkertaistuneet, vaikka hitaasti edennyt kevät onkin hieman jarruttanut kauppaa.
– Tietoisuus sähköpyöristä on lisääntynyt nopeasti. Nykyisin asiakas tietää jo tullessaan, mistä on kyse, Jami Jokinen sanoo.
Electrobiken valikoimat ovat ylivoimaiset. Se tuo maahan viittä sähköpyörämerkkiä pääasiassa Saksasta sekä kehittää ja valmistaa omaa BoostBikea. Pälkäneellä suunniteltava ja viimeisteltävä, mutta Kiinassa valmistettava BoostBike tuo poljinvoiman tunnistuksen myös edullisiin pyöriin. Sen ansiosta ajokokemus on aivan erilainen kuin halvemmissa perusmalleissa, joissa avustaja on joko päällä tai pois.
Electrobike jakaa Suomen sähköpyörämarkkinat Helkaman kanssa kahtia. Niiden lisäksi alalla on joitain pieniä toimijoita.
Muualla Euroopassa sähköpyörille on syntynyt aivan oma myymäläverkosto. Myös Suomessa on havaittu erikoismyymälöiden edut: niissä pääsee vertailemaan laajasti erilaisia malleja. Tammistossa on lisäksi suuri varasto, joten ostajan ei tarvitse odotella kulkupeliä, vaan sen saa valmiiksi säädettynä mukaansa. Lisäksi myymälöistä löytyy laajat valikoimat lisä- ja varaosia.
Kokeneet harrastajat lähtevät sähköpyöräkaupoille ajoissa, sillä he tietävät varastojen rajallisuuden. Tuhansien eurojen arvoisia pyöriä ei voi hankkia varastoon määrättömästi, ja siksi suosituimmat mallit myydään kesän aikana loppuun.
– Loppukaudesta niitä ei saa enää mistään, sillä myös Euroopan varastot ovat loppu, Jami Jokinen tietää.
Ohjelmistopäivitys voi uudistaa pyörän
Koejaossa saa käsityksen sähköpyörän avustuksen säätömahdollisuuksista. Ajomukavuuden ja hinnan lisäksi ostajan kannattaa kiinnittää huomiota myös akun kestoon sekä huollon ja varaosien saatavuuteen.
Pieni ja tehokas akku on arvokas. Electrobiken useimmissa malleissa lukittavan akun voi halutessaan ottaa mukaansa. Avustajan tehosta riippuen yhdellä akullisella polkee maastossa muutaman tunnin ja kaupungissa jopa toista sataa kilometriä. Matka ei katkea akun loppumiseen, sillä virrattomana sähköpyörä on vain hieman tavallista jykevämpi polkupyörä.
Electrobiken Tammiston myymälän huollossa tavanomaisin huoltotoimi hoidetaan tietokoneen kanssa. Pyörät kannattaa aika-ajoin päivittää, sillä uusi ohjelmisto voi muuttaa pyörän ja ajokokemuksen täysin.
– Käyttäjältä ei tarvita normaalia ketjujen rasvausta ja renkaiden pumppausta kummempaa huoltoa, Jami Jokinen sanoo.
Electrobike esittelee ja myy sähköpyöriä Pälkäneen kesänavauksen yhteydessä. Pyöriä pääsee testaamaan kunnantalon parkkipaikalla kello 10 alkaen.
Kulkemisen on pakko uudistua
Kulkemisen ja kuljetuksen on pakko muuttua, koska fossiiliset polttoaineet hupenevat ja ruokkivat ilmastonmuutosta. Autojen saralla tienraivaajana toimii Tesla. Muidenkin autovalmistajien kehityspanokset ovat sähköautoissa, jotka ovat muuttumassa hinnaltaan ja akun kestoltaan kiinnostaviksi ja kilpailukykyisiksi.
Sähköautoissa on kuitenkin kyse lähinnä polttomoottorin korvaamisesta sähkömoottorilla. Sähköpyörät tuovat kulkemiseen isomman mullistuksen.
Sähköavustus ei muuta polkupyörää sähkömopoksi, vaan päivittää sen aivan uudeksi kulkupeliksi. Sähköpyörän selässä ei istuta, vaan poljetaan. Se tarjoaa nykyihmisen kipeästi kaipaamaa liikuntaa kohtuullisella rasituksella. Sähköavustus helpottaa rankimmissa nousuissa ja säästää rapistuvaa ihmismoottoria huippukierroksilta. Hiki hatussa puuskuttaminen vie nopeasti ilon pyöräilystä. Tasaisempi tahti kohottaa kuntoa ja lisää liikkumista, koska siitä tulee mukavampaa. Ja jos haluaa kokeilla tai kohentaa kuntoaan työmatkan nousuissa, se käy napin painalluksella.
Ruuhkautuva autoliikenne kasvattaa pyöräilyn suosiota kaupungeissa. Keskustoissa kulkee jalkaisin paljon nopeammin ja edullisemmin kuin autolla. Pyöräily on ylivoimaisen nopea ja ympäristöystävällinen liikkumismuoto, ja siksi pyöräteille raivataan lisää tilaa.
Pyöräily ohjaa kaupunkisuunnittelua. Uusia pyöräbaanoja linjataan ja rakennetaan vauhdilla.
Kaupunkipyöräilyn lisäksi myös sähköavustus mullistaa myös maastopyöräilyä. Sähkömaastopyöristä on innostuttu esimerkiksi Lapissa, jossa matkailuala kaipaa uusia vetonauloja kesään. Sähköpyöräsafareista on tullut yksi sellainen: sähköavustuksen ansiosta tuntureiden rinteet eivät enää rajoita kulkemista, vaan matkailijat pääsevät aivan uusiin maisemiin.
Akku vapauttaa myös uusia ihmisryhmiä kulkemaan omatoimisesti. Kortiton pääsee liikkumaan itsenäisesti ja lapset voivat karauttaa sähköpyörällä kouluun, harrastuksiin ja kavereille jo ennen mopoautoikää.
Sähköpyörä on valtavasti mopoja ja mopoautoja edullisempi, ympäristöystävällisempi ja terveellisempi. Siksi sen suosio on kasvamassa nopeasti.
Sähköpyörä korostaa pyörän parhaita puolia: äänettömän ja savuttoman kulkupelin satulassa pääsee nauttimaan luonnon äänistä ja tuoksuista, jotka menevät auton ratissa kokonaan ohi.
Sähköpyörät ovat rantautuneet Suomeen Pälkäneen kautta. Electrobiken jo vuosia sitten perustanut Jani Jokinen oli kuitenkin edellä aikaansa. Hän on tiennyt jo kauan, että uusi tekniikka tulee mullistamaan markkinat. Salaatin viljelyyn keskittynyttä Rödingin vihannestilaa pyörittävälle yrittäjälle odottaminen on ollut mahdollista. Nyt vuosien työ alkaa kantaa hedelmää.
Monissa maissa valtio kannustaa uusiin ympäristöystävällisiin kulkutapoihin siirtymistä myös taloudellisesti: sähköautoilta on poistettu autoverot ja sähköpyörän hankintaan saa muutaman sadan euron alennussetelin. Suomessa nämä kortit ovat vielä käyttämättä.
Viimeisimmät kommentit