Vihreää ajattelua: Yrittäjän sähköauto kulkee monta kuukautta vuodessa aurinkoenergialla

Yhdellä latauksella ajelee yhden työpäivän

Sami Seise on ollut tyytyväinen sähköautoonsa. Mies asennutti samaan syssyyn aurinkopaneelit liikkeensä katolle, joten auto saa tarvitsemansa energian pitkälti niiden kautta kesäaikaan.

Sähköalan yrittäjä Sami Seise on ajellut nyt kolmisen viikkoa asiakkaidensa luokse sähköpakettiautolla. Kokemukset ovat lähes yksinomaan positiivisia.

– Asiakkaiden ja tuttavien vakiokysymys tietysti on, pääsitkö perille asti lataamatta autoa, mutta tällainen pieni naljailu kuuluu itsestään selvästi asiaan, Sähköpalvelu Seiseä Luopioisissa pyörittävä yrittäjä virnistää.

Ennen sähköauton hankintaa Seise ei tiennyt sähköisistä menopeleistä juuri mitään.

– Nyt on tullut sitten oppia roppakaupalla. Ajaminen sähköautolla on todella tasaista ja hiljaista, ja auto myös kiihtyy nopeasti. Autolla on tosi mukava ajaa, Seise kehuu.

Miehen hankkimalla Nissan-merkkisellä pakettiautolla pääsee ajamaan yhdellä latauksella noin 150 kilometrin pituisen matkan kesäaikaan. Talvella energiaa kuluu myös auton lämmittämiseen, ja yhdellä latauksella pystyy ajamaan noin 120 kilometriä. Seise pitää autoaan latauksessa aina sen ollessa parkissa liikkeen edustalla. Tähän asti yrittäjä on hoitanut päivän kaikki asiakaskäynnit yhdellä latauksella, sillä töitä tehdään lähes poikkeuksetta 30 kilometrin säteellä Luopioisista.

– Sen sijaan vaikkapa Lappiin ajaminen vaatisikin jo vähän tarkempaa suunnittelua. Ajoetäisyyksien huomioon ottaminen onkin ainoa huono puoli, joka minulle sähköautosta tulee mieleen.

Sähköautojen latauspisteet yleistyvät pikkuhiljaa. Tampereen suunnalla latauspisteitä on enemmän, mutta Pälkäneeltäkin löytyy yksi Uotilan Leipomon luota. Seisen liikkeen edustalle on tulossa lähiviikkoina yksi latausasema lisää.

– Sähköauton pystyy itse asiassa lataamaan ihan tavallisenkin pistorasian avulla, mutta silloin akkujen täyteen lataamiseen kuluu enemmän aikaa eli noin kaksitoista tuntia. Latausasemalla homma hoituu neljässä tunnissa ja pikalatausasemalla akut saa 80-prosenttisesti täyteen puolessa tunnissa, Seise vertailee.

Mies jatkaa, että vaikka 12 tunnin latausaika kuulostaa pitkältä, autot usein seisovat tuon aikaa parkissa joka tapauksessa illan ja yön aikana.

Sami Seise on ollut tyytyväinen sähköautoonsa. Mies asennutti samaan syssyyn aurinkopaneelit liikkeensä katolle, joten auto saa tarvitsemansa energian pitkälti niiden kautta kesäaikaan.

Samaan syssyyn aurinkopaneelit

Samaan aikaan sähköauton ostamisen kanssa Seise hankki liiketilansa katolle aurinkopaneelit. 40 aurinkopaneelia tuottaa jatkossa neljän kesäkuukauden ajan kaiken sähköauton tarvitseman energian, ja energiasta liikenee vielä hallin käyttösähköön ja käyttöveden lämmittämiseenkin. Hankintakulujen peittämiseen menee oma aikansa ja Seise myöntääkin, että sekä sähköauton että aurinkopaneelien hankinnassa on mukana myös aimo annos vihreää ajattelua.

– Ekologisuusnäkökulma on tärkeä. Sähköautosta ei synny päästöjä, ja aurinkopaneelitkin tuottavat puhdasta sähköä. Aurinkopaneeleiden sähköntuotto on takuuna 30 vuotta, ja oikein suunniteltu paneelijärjestelmä maksaa itsensä takaisin hiukan alle 15 vuodessa. Investointirahoitusta saavalle yritykselle tai maatilalle tuo aika on noin kymmenen vuotta.

Sähköauton keskikulutusta ja muita tietoja on helppo seurata tietokoneen tai tabletin näytöltä etäohjausjärjestelmän avulla. Seise lukeekin tiedostoista, että hänen autonsa keskikulutus on viime päivien lämpimämmillä keleillä ollut 100 kilometriä kohden 18,75kilowattituntia. Jos ostettu sähkö maksaa siirtoineen ja veroineen 0,12 euroa kilowattitunnilta, auton polttoainekulut ovat 2,25 euroa sataa kilometriä kohden.

– Ja silloin kun saan auton aurinkopaneeleilla ladattua, sähköä ei tarvitse tietenkään ostaa, Seise tarkentaa.

Sähköauto käynnistyy nappia painamalla.

Lataus valmis. Sähköauto on valmiina liikenteeseen.

Sähköauto käynnistyy nappia painamalla. Ajotietokone ilmoittaa koko ajan, kuinka monta kilometriä autolla pystyy lataamatta vielä ajamaan. Auton avain pitää olla ajossa mukana, mutta sitä ei tarvita muuhun kuin ovien lukitsemiseen.

Huollossa huomio jarruihin ja akkuihin

Sähköautoa huolletaan samaan tapaan kuin muitakin autoja. Keskiössä on jarrutuslaitteiston ja akkujen toimintakunnon tarkistaminen. Huoltokulut jäävät usein alemmiksi kuin tavallisissa henkilöautoissa. Suomessa sähköautosta joutuu maksamaan käyttövoimaveroa eli entistä dieselveroa.

Entä voiko sähköautolla ajaa turvallisesti ukkosella tai rajun sadekuuron aikana?

– Kyllä voi, sähköauto on suojattu hyvin, ja onhan bensiinikäyttöisissäkin autoissa omat sähköjärjestelmänsä, jotka niin ikään kestävät hyvin luonnonoloja, Seise naurahtaa.

Yksi kommentti

  1. Pirjo Iivanainen

    Hei. Olin kiinnostunut artikkelista jossa kerroit sahkoauton latauksesta aurinkopaneelilla.minulla on sahkomopo rally usa 2000. Voiko siihen laittaa aurinkosahkopaneelia ja mihin se tulisi. Olen yrittanyt kysella mutta kukaan ei tieda mitaan. Terv. Pirjo iivanaine .

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?