Kangasalan kotihoidon virhe on selvitetty

Kangasalan kotihoidossa tapahtunut virhe on selvitetty ja toimintakäytännöt on kerrattu. Aamulehden verkkojulkaisussa 15. kesäkuuta kerrottiin kangasalalaisen vanhuksen tilanteesta, jossa kotihoito ei ole käynyt suunnitelluilla kotikäynneillä iäkkään asiakkaan luona kolmeen päivään. Tilanne pääsi syntymään inhimillisen virheen vuoksi. Aluksi työntekijät olivat olleet siinä käsityksessä, että tilanne on aiheutunut käyttöön otetusta toiminnanohjausjärjestelmästä, ja tämä virheellinen tieto ehti levitä myös mediaan.

Kotihoidon johtaja Kirsi Kalliomäki on heti tilanteen selvittyä ollut yhteydessä asiakkaaseen ja varmistanut, että asiakkaalle ei ole tilanteesta aiheutunut terveydellistä haittaa. Lisäksi on oltu yhteydessä asiakkaan omaiseen ja kerrottu tilanteesta.

Toiminnanohjausjärjestelmä ei ole muuttanut toimintakäytäntöjä asiakkaan kotihoidon keskeytyksen päättämisestä muilta osin kuin siirtämällä viestinnän paperilta tietojärjestelmään. Tapahtunutta on käsitelty kotihoidon ohjaajien kesken ja asiaa on käyty läpi kaikkien kotihoidon työntekijöiden kanssa. Tapahtuneen taustat on selvitetty ja toimintakäytännöt kerrataan työntekijöiden kanssa, jotta jatkossa varmistetaan, ettei vastaavaa pääse tapahtumaan. Kangasalan kunnan kotihoito pahoittelee tapahtunutta ja tilanteen aiheuttamaa turvattomuuden tunnetta asiakkaalle.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>