Kuvauksen punainen lanka löytyi niukoista yksityiskohdista

Vehkajärvellä jo perinteiseksi muodostunut Visuaalisen kuvan kilpailun Wiskun osallistujat odottivat jännittyneinä Tappara-päivänä kesäkahviolla kuvausretken alkua. Pirjo ja Markku Autio ovat osallistuneet kisaan joka vuosi ja pohtivat nyt, minne kuvausretki tänä vuonna kohdistuu. Pirjo Autio nauroi, että hänellä on jopa otsalamppu mukana, jos kuvauspaikan valaistusolosuhteet ovat haasteelliset ja molempia käsiä tarvitaan kuvaamiseen. Markku Autio totesi, että pitkä putki jäi kotiin, joten parhaita kuvia ei mistään luontopoluilta nyt saa. Tappara-päivän hengessä hän totesi, että nyt eletään hetkessä ja lähdetään kuva kerrallaan kisaan: Tavoitteena on voitto!

Wiskun järjestäjä Jorma Mattila keräsi osallistuja yhteen kuulemaan ohjeita. Kuvauskohde oli yksityinen Vanha Puolamäen kotiseutumuseo Kuhmoisissa, jossa on täydellisesti kalustettu 50-lukulainen tila. Kohteen kuultuaan osallistujat varmistivat paikan olevan sama, jossa kolme vuotta aiemmin oli pyöräretkellä pysähdytty. Pirjo Autiolla ajatus selkeytyi: ”Paikassa on paljon kuvattavaa ja sieltä löytää aihealueita sekä yksittäiskuvia että kuvasarjaa varten.”

Tuomaristossa kuvia arvioimassa istui tänä vuonna Päivi Mattila, Matti Luiro sekä Jouni Valkeeniemi. Päivi Mattila on artenomi, joka on opiskellut myös valokuvausta ja erityisesti terapeuttista valokuvausta. Matti Luiro mediatekniikan insinöörinä tarkasteli kuvia enemmän tekniseltä suunnalta. Freelancetoimittaja ja -valokuvaaja Jouni Valkeeniemi totesi sieluaan lähinnä olevan luontokuvauksen.

Tuomarit kiinnittivät kuvissa hyvin erilaisiin asioihin huomiota ja jakoivat jopa eriäviä mielipiteitä kuvien ansioista. Kuva kerrallaan käytiin läpi valaistusta, rajauksia ja kuvien sisältöä, jolloin tilaisuus oli yleisölle oivallinen visuaalinen koulutustilaisuus ja herätti pohtimaan omaa kuvaamista.

Kisakuvat nähtyään Autiot pohtivat niissä olleen sellaisia kohteita, joita ei itse ollut edes huomannut kuvausretkellä. Museo oli myös niin täynnä tavaraa, että rajausten ja kuvakulmien löytäminen oli haasteellista.

Osa Markku Aution teoksesta.

Tuomaristo totesi voittajia julkistaessaan, ettei ole helppoa lähteä tuntemattomaan kohteeseen ja rajatussa ajassa ottaa hyviä persoonallisia kuvia. Yksittäissarjan voittaja Pirkko Mattilan ”Renki-Matin piirros” oli poikkeava hauska yksityiskohta, joka oli monelta jäänyt huomaamatta. Kuvan isona plussana oli sen katsojassa herättämä tarina.

Kuvasarjojen selkeä voittaja ja Vuoden Wisku -tittelin saaja oli Markku Aution tupakuvien sarja. Sarjassa oli onnistuttu valotuksellisesti haastavassa tummassa tupamiljöössä saamaan visuaalisesti hienoja kuvia, josta muodostui vahva kokonaisuus.

Outi Pettersson

Viskun tuomarit työssään.

 

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>