Barokkiviulu soi kauniisti Vähä-Kyörissä

Kreeta-Maria Kentala esiintyi Vähä-Kyörissä yhdistäen teospareiksi kaustislaista kansanmusiikkia ja Johann Sebastian Bachin partitoja.

Vähä-Kyörin pirtin hyvä akustiikka tuli todistetuksi sunnuntaina, kun kaustislainen viulisti Kreeta-Maria Kentala piti konsertin tuvan puolella.

Konsertissa kuultiin Kentalan palkitun Side by side -levyn koko ohjelmisto. Yleisradio valitsi Kentalan levyn vuoden 2016 levyksi, ja se voitti viime vuonna myös klassisen musiikin Emma-palkinnon.

Levyllä on mielenkiintoinen idea. Siinä soitetaan kaustislaista kansanmusiikkia rinnan Johann Sebastian Bachin partitojen kanssa.

– Kaustislaisesta kansanmusiikista on todisteita jo 1700-luvun alkupuolelta ja Bach sävelsi teoksensa samoihin aikoihin, Kentala kertoi konsertissaan.

Musiikki sopi erityisen hyvin Vähä-Kyörin pirttiin, vaikka se onkin rakennettu vasta seuraavalla vuosisadalla, vuonna 1870.

Laadukkaista kulttuuriesityksistään tunnetun pirtin omistaja Anja Tyrväinen kutsui Kentalan Vuolijoelle kuultuaan tämän soittoa vuosien mittaan Tuusulassa.

– Yksi hänen kokoonpanoistaan, Rantatie-Kvartetti, on esiintynyt Taiteilijakoti Erkkolassa monena vuonna. Siellä tuli ajatus kutsua hänet soittamaan tänne Vähä-Kyöriin. Tämä oli ihana konsertti, pidin ohjelmistosta todella paljon, Tyrväinen kiitteli.

Samat elementit yhdistävät

Kreeta-Maria Kentala soitti konserttinsa aidolla barokkiviululla, joka on rakennettu vuonna 1691. Viulu on Suomen Kulttuurirahaston omistama ja se on ollut Kentalan käytössä nyt reilut neljä vuotta. Nyt meneillään olevan toisen kolmivuotiskauden jälkeen viulu siirtyy seuraavalle käyttäjälle.

– On todella hienoa saada soittaa näin upealla soittimella, Kentala kiitteli.

Kentalan idea kansanmusiikin ja klassisen musiikin yhdistämistä kypsyi vuosien mittaan. Toteutus oli hänen mukaansa lopulta helppoa. Suurin kynnys oli löytää sopivia sävellajeja.

– Kuuntelin isoisäni Viljami Niittykosken nauhoituksia ja huomasin, että hän vaihteli sävellajeja paljonkin. Siitä tuli rohkeus muuttaa niitä itsekin.

Tuloksena on hieno yhdistelmä kansanmusiikkia ja Bachia. Kentala esittää teosparit peräjälkeen niin, ettei välissä ole lainkaan taukoa. Ainakaan ensikuulemalla taitekohtaa ei useinkaan havaitse, sillä sävellaji ja rytmisyys ovat samoja.

– Barokissa ja kansanmusiikissa yhteistä ovat tanssillisuus ja rytmikkyys. Viulunsoiton kannalta niissä on myös paljon samanlaisia jousituksia. Myös trillit ja muu kortisteellisuus musiikissa ovat samankaltaisia, Kentala kertoi.

Konsertin ohjelmisto koostui Johann Sebastian Bachin partitoista eli tanssisarjoista sekä kaustislaisesta kansanmusiikista. Ensimmäisessä osassa kuultiin Partita BWV 1004 d-mollissa niin, että ennen sen kutakin osaa Kentala esitti kansamusiikkia. Hintrikki Peltoniemen surumarssin parina oli Allemanda, Arto Järvelän Riippusillan Hambon parina Corrente, Viljami Niittykosken Mollipolskan parina Sarabanda ja Konsta Jylhän Valssin Jaanalle parina Gigue.

Toisessa osassa Bachin Partita BWV 1006 E-duurin osat muodostivat teosparien ensimmäisen osan, lukuun ottamatta viimeistä eli viidettä teosparia, jossa Fritti Ojalan polkan edessä soi Bourrée ja jäljessä Gigue. Ensimmäisenä kuultiin Preludio ja perinteinen polska, toisena Loure ja Viljami Niittykosken Polkka masurkka, kolmantena Gavotte en Rondeau ja Pikku Lukkarin sottiisi ja neljäntenä Menuet I ja II ja Palokankaan veljesten parempi valssi.

Laura Ja Riikka Marttila saapuivat Vähä-Kyörissä pidettyyn konserttiin Tampereelta.

Miljöö ja konsertti tekivät vaikutuksen

Kreeta-Maria Kentalan konsertti Kyörin pirtissä oli soinniltaan herkkä ja ainutlaatuinen. Kentalan ammattitaito ja juuret syvällä kaustislaisessa kansanmusiikissa antavat hänelle mahdollisuuden varmaan tulkintaan, joka koskettaa kuulijaa syvästi. Barokkiviulun omalaatuinen sointi, pirtin tunnelma ja akustiikka tekivät kokemuksesta hyvin vaikuttavan.

Tampereelta konserttia kuulemaan tulleet Riikka ja Laura Marttila pitivät myös konsertista paljon. Riikka on itsekin ammattiviulisti ja hän on opiskellut barokkiviulunsoittoa Kentalan johdolla. Tytär Laura harrastaa viulun- ja pianonsoittoa.

– Aivan mahtava konsertti, Riikka Marttila kehui.

Ulla Kervinen, Taina Rasi ja Martta Ketola olivat saapuneet konserttiin Helsingistä. Kaikilla heillä on kulttuurialan tausta. Vähä-Kyörissä naiset olivat nyt ensimmäistä kertaa.

– Tällaisessa ympäristössä musiikki tulee kaikkien eniten läsnä olevaksi, musiikkia pääsee ikään kuin fyysisestikin lähelle, Ketola kuvasi kokemustaan.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>