Kuhmalahti Pulling: Lauantaiseen tapahtumaan odotetaan toista tuhatta katsojaa

Traktorit valtaavat Kivisalmentien

– Ainakaan yhtään huonompi ei keli tällä kertaa voi olla, Ville Vierikka nauraa, kun Kuhmalahti Pullingin järjestäjäporukka katsoo, joko pitkän aikavälin sääennusteet osaavat arvailla, millainen keli on lauantaina.

Silloin traktorit mittelevät Kivisalmentiellä, kuka pystyy kiskomaan pisimmän matkan raskasta jarruvaunua.

Tractor pulling -kilpailu järjestettiin Kuhmalahdella ensimmäistä kertaa vuosi sitten. Sää oli karmea, mutta väkeä valtavasti.

– Vettä tuli hirveän viiman kanssa vaakatasossa. Siinä sulivat käsiin tulosliuskat, katsomopellot ja parkkipaikat, Petri Täyrönen muistelee.

– Puoli tuntia taisi olla välillä satamatta, Ville Vierikka säestää.

Kamalasta säästä huolimatta tapahtuma veti noin tuhat katsojaa.

– Murteista päätellen porukkaa kertyi kaukaakin, Matti Rauhalahti sanoo.

Isäntien traktoreita tarvittiin muuhunkin kuin kisavetoihin, kun liettyvään peltoon ajettiin haketta. Kuralätäköissä seissyt yleisö oli silti pääosin näkemäänsä tyytyväinen.

– Viime vuonna saatiin hyviä vinkkejä, kuinka tällainen kuuluu järjestää. Porukka velvoitti, että ensi vuonna pitää pistää uusiksi, ja me kuunnellaan pyyntöä, Jouni Vierikka sanoo.

 

Cheerleadereita ja rallisimulaattoreita

Hevosvoimat möyryävät ja musta savu nousee piipusta, kun traktori kiskoo taakan liikkeelle.

Ajatus tractor pullingista nousi esiin, kun yrittäjien puheenjohtaja Petri Täyrönen mietti pienen porukan kanssa, mitä sykähdyttävää Kuhmalahden kesään voisi kehitellä.

– Tämä on yksi Petrin kahdestasadasta ideasta, Ville Vierikka sanoo.

Ensimmäistä kisaa ryhdyttiin puuhaamaan pienen ydinjoukon kanssa. Tehtävää helpotti olennaisesti se, että kun jotain tekemistä ilmeni, jollain löytyi omasta takaa koneet sitä varten. Palokunta tarjosi tapahtumalle hyvät puitteet, sähköt ja toimeen tarttuvia miehiä.

– Kaikki hoidettiin hirveällä riskillä ja paniikista toiseen.

Viime vuoden tapahtuma pistettiin pystyyn parin ennakkopalaverin suunnittelulla. Nyt ydinporukka on kokoontunut jo viidesti. Liikaan järjestelmällisyyteen ja kaavamaisuuteen ei kuitenkaan ole kangistuttu, vaan luoville ja omatoimisille ratkaisuille on edelleen tarvetta.

Kaikki kisassa tarvittava syntyy muiden hommien ohessa. Matti Rauhalahti on tehnyt kisabiisistä Youtubeen päivitetyn version, Jouni Vierikka kertoo värkänneensä parisataa lippusiimakeppiä ja Petri Täyrönen vakuuttaa ottavansa työn alle pikkulavetin, jota päältä ajattavilla ruohonleikkureilla vedetään väliaikanumerona.

– Me on ajateltu, että taakkana toimisivat Tapparan tanssitytöt, joita hyppää kyytiin lisää aina viiden metrin välein. Jos ei niillä pysähdy, niin sitten lavalle loikkaa Ville.

Tapparan cheerleadereita, rallisimulaattoreita, vanhoja koneita ja yhteistyökumppaneita mukaan haalittaessa on hyödynnetty suhteita: jokainen, jolla on jonkinlainen kytkös Kuhmalahdelle, on melkein velvollinen olemaan mukana kesän huipennuksessa.

– Kirkonkirjoja on tutkittu pitkälle taaksepäin, Jouni Vierikka nauraa.

 

Näytöksessä kisakoneita

Viime vuonna pullingissa seistiin vesisateessa.

Kuhmalahti Pullingissa on neljä painoluokkaa, joihin kuhunkin voidaan ottaa 6–8 konetta, jotta kisapäivä pysyy siedettävän mittaisena. Lisäksi taakkaa vedetään vanhoilla koneilla ja puutarhatraktoreilla. ”Ruohonleikkurisarjaan” on ilmoittautunut jo toistakymmentä osanottajaa.

Kilpailijat kertyvät pääosin lähiseutujen maatiloilta. Viime vuonna isojen koneiden kuninkuusluokan voitti sahalahtelainen Juha-Pekka Toukola. Nyt raskaan sarjan enimmäispaino on rajoitettu 13 tonniin, jotta kuskit ja koneet saadaan entistä paremmin samalle viivalle.

– Koneisiin saa lisää pitoa, kun kyytiin lastaa tonnikaupalla rautaa, Petri Täyrönen perustelee painorajoitusta.

Isoista vakiotraktoreista irtoaa lähes 400 hevosvoimaa. Niiden lisäksi mukaan saadaan myös muutama viritetty kisakone.

– SM-sarjan päätöskisa ajetaan edellisviikonloppuna. Viritettyjen koneiden määrä riippuu siitä, paljonko niitä säilyy kisan jälkeen ehjänä, itsekin viivalle asettuva Petri Täyrönen kertoo.

Kisakoneiden näytösvetoja järjestetään pitkin päivää kisaluokkien väleissä.

 

Retrobussi kuskaa parkkipaikalta

Kilpailijoiden päivä alkaa aamulla Täyrösen hakevarastolta, jossa järjestetään punnitus. Kisa-alueella alkaa tapahtua 10.45, kun ohjelmalavalle nousee valkeakoskelainen tangomarkkinafinalisti Sari Hellsten.

Varsinainen kilpailu käynnistyy kello 11 kevyimmällä alle 3,5-tonnisten sarjalla.

Kuhmalahti Pullingissa traktoreiden perään kytketään rekan perävaunun kokoinen jarruvaunu, jonka vastus kasvaa vedetyn matkan mukaan. SM-sarjassa käytettävä lavetti on ainoa laatuaan Suomessa.

Sarjan voittaa pisimmälle jarruvaunua kiskova. Lavetille lyödään lisää taakkaa, jos useampi kuin yksi kilpailija vetää jarruvaunua sadan metrin matkan maaliin saakka – eli full pullin.

Kuhmalahti Pullingin kisa-areenana toimii Kivisalmentien alkupätkä päiväkodin edustalla. Katsomo, ohjelmalava, esittelyteltat ja muu oheisohjelma levittäytyvät Kivisalmentien ja Kuhmalahdentien väliselle pellolle.

Tapahtumaan odotetaan toista tuhatta katsojaa.

– Moni viime vuonna kotiin jäänyt on vakuuttanut, että tänä vuonna tulee varmasti, Jouni Vierikka kertoo.

Parkkipaikat järjestetään maantien varren pellolle kirkonkylän vanhan koulun kohdalle noin kilometrin päähän kisa-alueesta. Sieltä väkeä kuskataan kahdella vanhalla bussilla, jotka tuo paikalle kaupunkiliikennehistoriallinen seura. Kyyti sisältyy kahden euron pysäköintimaksuun. Pääsylippujen hinta on viisi euroa.

Pienimpien katsojien korvat kannattaa suojata näytösvedoissa, sillä viritetyistä kisakoneista lähtee melkoisesti ääntä. Savua irtoaa jo pienemmistäkin traktoreista.

 

Markkinakylä ja myyntikojuja

Traktorikisan oheen koottiin viime vuonna muutakin ohjelmaa. Tänä vuonna mukaan saatiin Tapparan cheerleaderit.

Tapahtuma-alueelle rakentuu pieni markkinakylä, sillä yli 30 yhteistyökumppanista ja tukiyrityksestä moni esittelee toimintaansa omilla pisteillään.

Traktorivedon lomassa voi tilata vaikka soranajoa ja maankaivuuta tai tutustua kouluun tai metsäkonesimulaattoriin. Ralliautosimulaattorin nelipisteturvavöissä voi kokeilla, miltä tuntuu päästellä ralliohjuksella vaikka Päijälän erikoiskoe.

Palokunnan naiset tuovat paikalle makkaragrillin ja kalakeittoa, Pohjan koulun vanhempainyhdistys pitää kahviota, josta saa pullaa, pitsaa ja muuta purtavaa.

Kuhmalahti Pullingin järjestelyistä vastaa vajaan 50 hengen talkooporukka.

– Vapaaehtoisia otetaan vielä mukaan ruokapalkalla. Tervetuloa paloasemalle lauantaiaamuna puoli kahdeksalta. Myös myyntikojuille löytyy vielä paikkoja, Petri Täyrönen sanoo.

Kuhmalahti Pulling alkaa lauantaina kello 11 ja päättyy noin kello 16. Tapahtumapäivä päättyy Pitkä-Sepässä, jossa esiintyy Maukka Perusjätkä. Ajantasaiset tapahtumatiedot löytyvät Pullingin Facebook-sivuilta.

 

Talkooporukka suunnittelee järjestelyitä Petri Täyrösen johdolla.

 

Tuomas Bährend puolustaa perheen mainetta pullingissa

Tractor pulling eli traktoriveto rantautui Suomeen vuonna 1985. Sahalahtelainen Harri Bährend on lajin ensimmäisiä Suomen mestareita.

– Kiertelin silloin kisoja isän traktorilla. Silloin vedeltiin vielä vakiotraktoreilla, joita viriteltiin sen verran, että koneesta saatiin irti tehoja. Ilmanputsarit otettiin pois, jotta kone sai ilmaa, ja jotkut ruiskuttivat vettä imusarjaan. Lisäksi koneen painojakaumaa muutettiin optimaaliseksi: nokkaa purettiin kevyemmäksi ja taakse lisättiin painoa.

Reilut 30 vuotta sitten järjestettiin yksi kilpailu myös Saarioisten parkkipaikalla Sahalahdella.

– Isä oli touhuamassa sitä, mutta minä en päässyt mukaan, kun olin armeijassa.

Menestystä niitettyään Bährend kiersi traktoreiden maahantuojan sponsoroimana tekemässä näytösvetoja maatalousnäyttelyissä.

Bährend sanoo, että traktoriveto on sekä voima- että taitolaji.

– Tärkeintä on, että tuntee oman koneensa ja tietää, miten se vetää parhaiten. Ja jos asiaan haluaa perehtyä, niin traktoria säädetään samaan tapaan kuin vaikka formuloita. Olennaista on pito.

Lauantaisessa Kuhmalahden kilpailussa perheen kunniaa puolustaa Tuomas Bährend, jolle laji on vieraampi.

– Minulla on sellainen päävika, että jos lähtee kilpailemaan, niin kakkossija on hävitty.

Bährend lähtee viivalle isommalla ja vahvimmalla traktorilla.

– Pientä etukäteistyötä pitää tehdä. Jos Saarioisten vaa´alle pääsisi punnitsemaan koneen niin, että painon saisi mahdollisimman lähelle ylärajaa 13 tonnia. Sitten lasketaan rengaspaineet niin alas kuin uskaltaa ja painojakauma viilataan mahdollisimman edulliseksi.

Nykykoneet ovat sen verran hyviä, että kuski voi lähinnä pilata vedon.

– Startti on tärkein. Ja saahan koneen pomppimaan, jos ajaa edellisten ruopimaan monttuun, Tuomas Bährend sanoo.

Bährendit ovat vahvasti Kuhmalahti Pullingin hengessä mukana, sillä Janne Bährend lahjoitti kisaan palkinnoksi satojen eurojen arvoisen öljytynnyrin. Se arvotaan sarjavoittajien kesken.

Heikki Valkama (vasemmalla), Johanna Virtanen, Hannu Knaapi, Matti Rauhalahti, Johanna Vierikka, Ville Vierikka, Jouni Vierikka ja Petri Täyrönen kuuluvat Kuhmalahti Pullingin järjestelyporukkaan.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?