Lukiolaiset vaikuttamassa

Lukion neljäs äidinkielen kurssi keskittyy medioihin, medialukutaitoon ja vaikuttamiseen. Pälkäneen lukiolla äidinkieltä opettava Satu Kotiranta huomasi, että se voisi tarjota tilaisuuden uudenlaiseen yhteistyöhön lehden ja lukion välillä.

Äitiyslomalta palanneen opettajan yhteistyöidea kohtasi nihkeyttä, koska monelle kollegalle ja opiskelijalle oli jäänyt hampaankoloon keväisestä pääkirjoituksesta. Siinä lukiota syytettiin riman laskusta ja työnteon kulttuurin hukkaamisesta.

Ensimmäisellä toimittajavisiitillä ruodittiin siis pääkirjoitusta. Opiskelijat olivat monesta kohdasta eri mieltä. Kirjoituksessa nykylukiota verrattiin ”vanhoihin hyviin aikoihin” eli parin sukupolven takaiseen maailmaan. Silloin kauempaa tulleet opiskelijat asuivat koulukortteerissa ja opiskelijat saivat vapaasti valita, harrastivatko pikaluistelua vai juoksua. Nykylukio elää melko lailla erilaisessa maailmassa.

Kauempaa Pälkäneellä käyvät opiskelijat ja opettajat pitivät kohtuuttomana pääkirjoituksen väitettä, että sitoutuminen laimenisi tai henki latistuisi sen vuoksi, ettei asu paikkakunnalla. Pälkäneläisopiskelijatkin näkivät paljon hyvää siinä, että lukioon tulee muualta tuoreita kasvoja, jotka osaltaan voivat levittää sanaa lukiosta ja paikkakunnasta.

 

Lukion ja paikallislehden yhteisprojektin ansiosta vaikuttamiskurssilla käyttöön saatiin kaikki vaikutuskanavat. Lukiolaiset pääsevät julistamaan itselleen tärkeää asiaa lehdessä, netissä ja somekanavissa.

Joillakin oli aihe valmiina, esimerkiksi Lastenlinnan ”satumetsän” puolustaminen rakentamiselta. Lukiokeskustelun innoittamana löytyi kaikkia yhdistävä aihe: opiskelijat halusivat tuoda omat näkökulmansa nuoria ja koulua koskevaan keskusteluun.

Edellissukupolvet halusivat muuttaa maailmaa. Nykynuorilla on vaikuttamiseen toisenlainen lähtökohta. He eivät esitä pitkää listaa korjattavista asioista, koska paikkakunnalla ja koulussa asiat ovat pääosin kunnossa. Suurin ongelma on siinä, että oma ja muiden mielikuva Pälkäneestä ja sen lukiosta on vahvasti negatiivinen.

Pälkänettä pidetään tuppukylänä, ja lukion maine on niin kehno, ettei kaupungin erikoislukioissa opiskeleville kavereille oikein edes kehtaa kertoa olevansa Pälkäneen lukiossa.

 

Lukiolaiset listasivat paljon asioita, miksi pieni lähilukio tärkeä paikallisille nuorille. Se tarjoaa myös monelle Kangasalan ja Hauhon suunnasta tulevalle opiskelijalle mahdollisuuden valkolakkiin, vaikkei olisikaan kympin oppilas.

Toisen vuoden opiskelijat kirjoittavat lukiolaisen ja nuoren lähtökohdista. He tarjoavat koulukeskusteluun koululaisten kuvakulman, joka helposti unohdetaan, kun vanhemmat, päättäjät, toimittajat ja kaikentietävät kylänmiehet kertovat, miten koulun pitäisi toimia.

Lukiolaisten projekti huipentuu tiistaina 12.9. kello 18 lukion auditoriossa järjestettävään Parempi Pälkäne -keskustelutilaisuuteen. Kaikille avoimeen tilaisuuteen on kutsuttu myös pälkäneläispäättäjiä.

Lukiostaan entistä ylpeämmät opiskelijat ovat tarttuneet isoon haasteeseen. Lukiolaisten ideoimaa, kirjoittaa ja kuvaamaa antia on luettavissa tässä lehdessä. Lisää antia on luvassa, sillä 16 opiskelijan ryhmästä on löytynyt monenlaisia vastuunkantajia: tekijät haastatteluille, vetäjät keskustelutilaisuudelle ja koollekutsujat, jotka soittelevat päättäjiä läpi.

 

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>