Sappee minimoi sääriskin

Moni ulkoilmatapahtuma pyrkii siihen, että liput myydään etukäteen. Silloin ei tarvitse jännittää viime hetken sääennusteita ja niiden perusteella liikkeelle lähteviä asiakkaita.

Myös Sappee pyrkii myymään hissiliput kesän alamäkipyöräilijöille ja talven laskettelijoille jo hyvissä ajoin. Keinona on harrastajille heitetty haaste: liput saa viidesosahinnalla, jos kokoon saadaan riittävän suuri määrä kampanjaan osallistuneita.

Hinta on tehty hyvin houkuttelevaksi: alamäkipyöräilijöille kesän hissiliput myytiin viidellä kympillä ja laskettelija saa talven kausikortin satasella. Edulliset hinnat ovat kädenojennus lähiseudun harrastajille: kausikortti maksaa itsensä takaisin, jos käy rinteessä enemmän kuin pari kertaa kauden aikana. Kausikortin avulla lähes takapihalla sijaitsevista hiihtokeskuksesta saa kaiken ilon irti. Liikkeelle voi lähteä aina, kun on vähänkin keliä.

Hiihtokeskus saa edellisvuosia enemmän vakiokävijöitä, jotka odottavat malttamattomina kauden käynnistymistä. Tämä takaa sen, että rinteet avataan mahdollisimman varhain. Lumetuskalustoon on panostettu, ja sen ansiosta tykkilunta syntyy heti pakkasten saavuttua sellainen kerros, että se kestää kevääseen saakka.

Viime talvena Sappeen laskettelukausi oli yli 150 päivän mittainen, vaikka luonnossa lunta oli niin vähän, ettei latuja syntynyt lainkaan. Kausikortti tuo lisää laskijoita sesongin ulkopuolelle, esimerkiksi kauden alku- ja loppupäihin. Alkutalvesta lumettoman maiseman keskellä hohtavista rinteistä nauttii entistä useampi, eikä kevättalvella ole niin kiire kesäisiin harrastuksiin, sillä kausikorttilainen muistaa, että rinteissä on talven upeimmat kelit.

 

Bike Parkissa on tampattu ja muotoiltu rinteitä uusiksi, sillä alamäkiajon ja pyöräenduron Suomen cupit huipentuvat syyskuussa Sappeessa. Alamäkiajon cupin päätösosakilpailu ajetaan sunnuntaina, ja kisakauden päättävä enduron Suomen cup tuo kuun lopussa paljon alamäkipyöräilijöitä Sappeeseen.

Sappeen hissit eivät ole pyörineet muutenkaan tyhjän panttina, vaikka sadekesä on ollut kehno ulkoharrastuksille. Sääriski selätettiin jo etukäteen, kun tarjouskampanjan avulla harrastajille myytiin reilut 1300 kausikorttia.

Nyt myös talven laskettelukauteen lähdetään samalla mallilla. Kausikortin saa satasella, jos niitä myydään vähintään 16 500 kappaletta. Kova raja ei vaikuta mahdottomalta, sillä kampanjan julkistamisen jälkeisenä viikonloppuna kokoon saatiin kymmenesosa vaaditusta määrästä.

Halvan kausikortin voi varmistaa itselleen, kun saa myös kaverit varaamaan sen. Siksi harrastajat levittävät kampanjasta sanaa keskuudessaan ja saavat muutkin mukaan. Laskijat seuraavat innolla kampanjasivun laskuria ja iloitsevat jokaisesta uudesta varauksesta.

 

Sappeen kampanja on esimerkki siitä, miten ennakkoluulottomasti sosiaalisen median kanavia voi hyödyntää. Kampanjan avulla saadaan aikaan talveen virittävää pöhinää jo ennen kuin lehdet edes kellastuvat puissa.

Jos kampanja onnistuu, hiihtokeskus voi keskittyä rauhassa laittamaan rinteitä kuntoon kasvavalle kävijäjoukolle. Samalla Sappee korostaa asemaansa seudun talviurheilukeskuksena. Kausikorttilaiset vauhdittavat myös välinemyyntiä ja -vuokrausta sekä tuovat lisää asiakkaita mökkeihin ja ravintoloihin. Kampanja voi osaltaan auttaa kävijämäärät sellaiseen kasvuun, että odotettuja hissi- ja rinneinvestointeja saadaan liikkeelle, ja kaavoitetut mökkikylät alkavat rakentua.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>