Tiina Kivinen: Uusi sivistysjohtaja aloitti työnsä elokuussa

Lasten ja nuorten hyvinvointi edellä

Tiina Kivinen hakee itse hyvinvointia luonnosta. Vuonna 2008 Kangasalta Pälkäneelle Ruotsilan kylään muuttanut Kivinen retkeilee ahkerasti metsässä. – Luonnossa liikkumisesta on tullut minulle hyvin tärkeää. Metsän lisäksi myös järvet ovat minulle tärkeitä, Kivinen toteaa.

Lasten ja nuorten hyvinvointi on Tiina Kiviselle sydämenasia. Elokuussa Pälkäneellä sivistysjohtajana aloittanut Kivinen näkee, että fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ovat edellytyksiä oppimiselle.

– Ihan valtakunnallisestikin tämä asia on ollut nyt kovasti tapetilla. Mielestäni on tärkeää satsata esimerkiksi mielenterveyttä edistäviin asioihin, Kivinen sanoo.

Sivistysjohtajan työhuoneen ilmoitustaululla on lehtileike, jossa mainitaan, että jopa puolet aikuisten mielenterveyden ongelmista on nähtävissä jo ennen 15 ikävuotta.

– Lapsen ja nuoren luontaista uteliaisuutta ja kiinnostusta erilaisiin asioihin tulisi koulumaailmassakin tukea esimerkiksi luomalla kaikille turvallinen ympäristö, myös henkisesti. Aikuinen voi vaikuttaa lapsen itsetunnon kehittymiseen loppujen lopuksi yksinkertaisella tavalla: huomaamalla hyvän ja kehumalla lapsen vahvaksi, kuten Jari Sinkkonenkin ohjeistaa.

Koulumaailmassa oppilaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtiminen on oppilashuoltoa.

– Ennaltaehkäisy on kaikkien – lasten, nuorten ja aikuisten etu. Koulukuraattorin tai psykologin työpöydälle tulevat asiat ovat yleensä jo pieniä tulipalon alkuja, Kivinen painottaa.

Vesilahdelta Pälkäneelle

Kivinen siirtyi Pälkäneelle Vesilahden sivistysjohtajan virasta, jossa hän ehti toimia neljän vuoden ajan. Ennen Vesilahden vuosia Kivinen työskenteli Hattulassa Parolan yhteiskoulussa ensin historian ja yhteiskuntaopin opettajana ja myöhemmin rehtorina.

Vesilahti ja Pälkäne ovat Kivisen mukaan perusopetuksen osalta melko identtiset: oppilasmäärä on molemmissa kunnissa reilut 700 oppilasta, molemmat kunnat ovat maantieteellisesti laajoja alueita ja kouluverkko on kylärakenteen vuoksi hajanainen.

– Toki omassa kotikunnassa työskenteleminen on erilaista kuin vieraspaikkakunnalla: omassa kotikunnassa sitä ehkä tuntee tekevänsä töitä vielä enemmän itselle. Ensimmäisinä Pälkäneen-viikkoina tunnelma on ollut hieman nostalginenkin. Käydessäni palaverissa Rautajärven koululla tuntui jännältä kävellä työn merkeissä omissa lapsuuden maisemissa, molemmat mummulani kun sijaitsivat juuri Rautajärvellä.

Lukion säilyttäminen tärkeää

Sivistysosaston vastuulle kuuluvat kunnan tämänvuotisen organisaatiouudistuksen jälkeen varhaiskasvatus, perusopetus, lukio, kirjasto ja kansalaisopisto. Aiemmin sivistysosaston alle kuuluneet liikunta, nuoriso ja kulttuuri ovat organisaatiouudistuksen jälkeen elinvoimaosaston alaisia.

Sivistysjohtajan työpäivästä ison osan täyttävät syksyllä budjetin, ja keväällä tilinpäätöksen tekeminen. Sivistyslautakunnan päätösehdotusten valmistelu ottaa myös oman aikansa.

– Lähes päivittäin on myös palavereita ja erilaisten muistioiden kirjoittamista. Olen oppinut jättämään kalenteriin myös palavereista vapaita päiviä ja varmistamaan näin aikaa asioiden suunnittelulle.

Pälkäneen koulumaailmassa kuumin peruna lienee tällä hetkellä lukion kehittäminen. Kivisellä on työn alla tapaamiset lukion opettajien ja oppilaiden kanssa. Sivistysjohtaja huomauttaa, että viisaus koulun kehittämisen suhteen asuu juuri koululla, sen henkilöstössä ja opiskelijoissa. Hän haluaa kuunnella herkällä korvalla koulun väen omia ajatuksia lukion tilanteesta.

– Mielestäni meidän tulee pontevasti yrittää säilyttää lukio. Vaihtoehtoja on paljon, mutta on selvää, että lukion sisäänottomääriä tulisi saada kasvatettua nykyisestä. On myös selvää, että nykymaailmassa ei voi tehdä asioita yksin, vaan verkostoituminen ja yhteistyö ovat tärkeitä asioita. Lukiollahan on jo olemassa esimerkiksi hyvät kansainväliset verkostot, ja olemassa olevien verkostojen hyödyntäminen on niin ikään tärkeää.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>