Kansainvälisyys: Koulut juhlivat kansainvälisyyttä Kangasala-talossa

Yhdessä olemme vahvoja

”Euroopan laidalla sijaitsevan maan tuppisuut ovat onnistuneet kehittämään koulutusjärjestelmän, jota kehutaan ympäri maailmaa”, ihmettelevät Kangasalan opetussuunnitelman käsiinsä saaneet espanjalaiset lyhytelokuvassa, joka kertoo kansainvälisyydestä ja monikulttuurisuudesta Kangasalla.

Kangasalan koulut viettivät kansainvälisyys- ja globaalikasvatusjuhlaa eilen tiistaina – YK:n päivänä – Kangasala-talossa. Ohjelmassa oli muun muassa tervetulotoivotukset eri kielillä, musiikkiesitys, tarantella-tanssi, alakoulun oppilaan oman ”hyväntekeväisyyspipoprojektin ”esittely, palkitsemisia sekä esittely opetussuunnitelmaoppaan käännöksen tekemisestä.

Sokerina pohjalla katsottiin koulujen yhdessä tekemä kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusvideo Together we´re strong eli Yhdessä olemme vahvoja. Lyhytelokuva tehtiin uuden opetussuunnitelman valmistuttua. Sen avulla esitellään, kuinka paljon välittämistä ja kansainvälisyyttä omassa kotikunnassa onkaan.

– Lyhytelokuvan teemalla – ”We care – Together we do” – halutaan korostaa sitä, että välitämme toisistamme lähellä ja kaukana eikä ketään jätetä yksin. Vain yhdessä tekemällä onnistumme, Raikun koulun rehtori ja kansainvälisyystiimin jäsen Pia Viljanen lisää.

Tiistaiseen juhlaan oli kutsuttu kouluilta videon parissa työskennelleet henkilöt. Lisäksi mukana oli joka koululta pieni edustusryhmä koulujen oman päätöksen mukaan.

 

Ylitetään rajoja – yhdessä

Suomalaiseen koulujärjestelmään Kangasalla tutustuva Violetta tutustuu muun muassa Sibillaan (oikealla), jonka äiti on espanjalainen.

Kangasalan sivistyskeskuksen kansainvälisyys- ja globaalikasvatussuunnitelma on laadittu yhteistyössä varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukion kanssa. Kaiken ytimenä on ollut yhdessä tekeminen, osaamisen jakaminen ja synergiaetujen hyödyntäminen. Kun yhdessä yksikössä osataan yhtä ja toisessa toista, on tarkoituksenmukaista jakaa osaamista toinen toisille. Kun vastaanotetaan vieraita ulkomailta tai käydään itse tutustumassa muihin kulttuureihin, jaetaan vieraat ja kokemukset eri yksiköiden kesken.

Jakamisesta on jo syntynyt perinteitä kuten lukion Italia- yhteistyö Primo Levi -lukion kanssa. Yhtenä Kangasalan vierailupäivänä italialaisopiskelijat opettajineen jalkautuvat Kangasalan muihin kouluihin, jotka ovat valmistaneet vieraille omaa ohjelmaa. Myös monet vaihto-opiskelijat vierailevat lukuvuoden aikana eri kouluissa. Näin opiskelijat saavat laajemman kuvan Kangasalan kouluista, ja oppilaat saavat kokemuksia eri kulttuureista ja kielistä. Tapahtumat pyritään keskittämään helmikuuhun, jolloin vietetään vuosittain Kansainvälistä helmikuuta Kangasalla.

 

Kielirikasteinen opetus ja välittämisen kulttuuri

Raikun koululla espanjalainen Violetta tapaa nelosluokkalaisen Edvinin, kakkosluokkalaisen Jimin ja eskaria käyvän Tanelin.

Omalta osaltaan varhaiskasvatuksen ja koulujen yhteistyö tukee ja antaa luontevia mahdollisuuksia toteuttaa uuden opetussuunnitelman mukaista kielirikasteista opetusta. Siinä pyritään hyödyntämään lasten kielellisen herkkyyskauden tuomia monia mahdollisuuksia luontevalla tavalla. Kun lapset kuulevat ja pääsevät itse kokeilemaan mahdollisimman paljon erilaisia äänteitä ja kieliä, se tutkimusten mukaan edesauttaa monipuolisesti kielellisten valmiuksien kehittymistä ja vieraan kielen oppimista.

Kansainvälisyys- ja globaalikasvatus lähtee liikkeelle lähiympäristöstä: asenteista, uskalluksesta ja ymmärryksestä. Kun eri yksiköt varhaiskasvatuksesta lukioon toimivat yhteistyössä, ylitetään koulu- kieli- ja kulttuurirajoja, tuetaan toinen toista ja luodaan avarakatseisuutta lähiympäristössä jakamisen kulttuurin kautta. Näin aikuiset antavat myös mallin, joka tukee lapsen ja nuoren vuorovaikutuksen laatua ja toimintaa globaalissa ympäristössä. Välittämisen kulttuuri on kansainvälisyyskasvatuksen vahvinta ydintä.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?