Arvostettu harrastuspalkinto Vehoniemenharjulle

Loska-ajon vanhin veteraanikuorma-auto, Chevrolet Capitol Truck 1928 lähtövalmiudessa riihimäkeläisessä aamuhämärässä. Kuva: Veikko Hoppula

Suomalaista hyötyajoneuvoperinnettä vaalivan ja kuorma-autohistoriaa tallentavan valtakunnallisen järjestön syyskokouksessa vuonna 1996 pyysi kangasalalainen veteraanimobilisti Olavi Sallinen (1932-2014) puheenvuoroa esittäen huolestumisensa vanhimpien ajokkien katoamisesta ajan mittaan yhdistyksen kokoontumistapahtumista. Nuoremmilla, nipin napin museoajoneuvon ikärajoitukset täyttävillä ajokeilla on toki leppoisampi loskakeleissäkin ajella, mutta silloin ei yleisö pääse tutustumaan niihin tosihaasteisiin, joiden kanssa entisajan ammattiautoilijat ovat joutuneet työkseen painiskelemaan. Alan harrastajia aktivoidakseen asetti Sallinen näyttävän pokaalin luovutettavaksi kiertopalkintona henkilölle, joka kulloinkin vanhimmalla kuorma-autolla osallistuu Veteraanikuorma-autoseura ry:n vuotuiseen Loska-ajoon. Samalla ajoneuvolla palkinnon voi saada itselleen vain yhden kerran. Erillinen, metallinen tunnustuslaatta jää voittajalle pysyväksi henkilökohtaiseksi muistoksi.

Arvokkaiden museoajokkien esiin tuominen syksyn ankeimpien rapakelien aikaan oli sekin Olavi Sallisen idea. Koska jäsenistön joka tapauksessa pitää kokoontua jonnekin yhdistyksen asioista päättämään, miksi emme kokoontuisi museoajoneuvoinemme. Saavat muutkin herkistellä nostalgisia nuoruusmuistojaan ja tutustua tämän alan kulttuuriperinteeseen. Kuraa pelkääville Sallinen sanoi, että ”eihän silloinkaan kelin mukaan ollut varaa ajoon lähtöä päättää, kun näillä autoilla leipä hankittiin!”

Tämänvuotinen Loska-ajo ajettiin 130 museokuorma-auton voimin lokakuun viimeisenä viikonloppuna kirjaimellisesti tapahtumanimikkeen mukaisissa olosuhteissa reitillä Riihimäki – Loppi – Karkkila – Nurmijärvi – Tuusula. Aamun pimeydessä alkaneen matkan varrella oli sopivassa määrin tarjolla mäkisiä sorateitä, tiukkoja kaarteita, lumisohjoa ja vesisadetta, jotka pitivät varmasti kuljettajien aistit valppaina. Varsinkaan vanhempien autojen kapeat, vuosikymmenten kovettamat renkaat eivät tien pinnasta juuri kitkaa kohdanneet. Koko joukon vanhimmalla ajokilla selvitti tapahtuman Leila Suutarinen vuoden 1928 -mallisella Chevrolet Capitol Truck -rekanvetäjällä. Pienoista (ansaittua!) ylpeyttä rinnassaan tuntien pokkasi Suutarinen Tuusulassa isänsä asettaman palkinnon, onhan hänen ajokkinsakin tärkeä osa perheen omaa historiaa. Samanlaisella autolla aloitti kuorma-autoilijan uransa aikoinaan hänen isoisänsä Kivennavan Ahjärvellä, Karjalankannaksella.

Loska-ajon päätteeksi toi Letukka niin onnellisen kuljettajansa kuin komean pokaalinkin kunnialla takaisin Vehoniemen Automuseolle, jossa se lepäilee odottaen ensi kesää ja omaa 90-vuotisjuhlaansa.

Veikko Hoppula

 

Hoppulasta Veteraanikuorma-autoseura ry:n ensimmäinen kunniapuheenjohtaja

Veikko Hoppula kuvattuna Pälkäne-Seuran 50-luvun iltamissa kaksi vuotta sitten. Kuvan  kuorma-auto Opel Biltz on nähnyt maailmaa vuodesta 1956 asti.

Kolmekymmentä vuotta toiminut Veteraanikuorma-autoseura ry nimitti Tuusulassa 29. lokakuuta pidetyssä syyskokouksessa yhdistyksen ensimmäiseksi kunniapuheenjohtajaksi kangasalalaisen Veikko Hoppulan, 69.

Hoppula liittyi VETKUn jäseneksi sen perustamisvuonna 1987, tullen jo 1988 valituksi myös johtokunnan ulkopuoliseksi asiantuntijajäseneksi ryhdyttäessä valmistelemaan seuran ensimmäistä julkisuuspanostusta, matka-ajoa (Pitkä Keikka 1989 Rovaniemi – Lappeenranta). Yhdistyksen puheenjohtajana Wexi toimi yhtäjaksoisesti vuodesta 1992 aina 2001 loppuun. Seuraavat kolme vuotta hän toimi hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajana, jonka jälkeen jälleen puheenjohtajana vuodet 2005–2006.

Hoppulan johdolla on toteutettu monia yhdistyksen päätarkoitusta palvelevia hankkeita, joista mainittakoon Petsamon liikenteen muistomerkki ja Magneettimäen museotie-statuksen aikaansaanti, suomalaisen kuorma-autovalmistuksen arvokkaimpien kulttuuriesineiden tallennusprojektit ja seuran viestinnän kehittäminen esimerkiksi internet-sivuston perustajana ja alkuvuosien ylläpitäjänä sekä VetKu-lehden ideoijana, perustajana ja alkuvuosien toimitusvastuullisena.

Tieliikenteen alan valtakunnallisessa erikoismuseo Mobiliassa Hoppula on toiminut sen perustamisesta alkaen – aluksi hallituksen varajäsenenä ja sittemmin edustajistossa Veteraanikuorma-autoseuran edustajana vuoteen 2013 asti. Hoppula on osallistunut myös perinneajoneuvorekisteriä ja konservoivaa entisöintiä kehittäviin työryhmiin.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?