Sydän-Häme on maakunnan ruoka-aitta

Jyrki Ahola on toiminut Luopioisten MTK:n puheenjohtajana pitkään ja tuntee hyvin maatalouden kehityksen kipupisteet.

Sydän-Häme on Pirkanmaan ruoka-aitta. Saarioisten elintarviketehdas nielee valtavat määrät lähitienoon peltojen satoa ja Sahalahden broilerteurastamon ympärille on keskittynyt broilereiden kasvattajia.

Sydän-Häme on maakunnan ruoka-aitta.

Pälkäneellä muun muassa vihannesviljelyyn erikoistuneet maatilat tekevät keskimääräistä suurempaa liikevaihtoa. Perinteistä viljan tai juurikkaan viljelyä vaativampaan vihannesviljelyyn löytyy suotuisan maaperän ja pienilmaston lisäksi osaamista.

– Pälkäneellä vallitsee tulevaisuuteen uskova, talonpoikainen kulttuuri, MTK Pirkanmaan toiminnanjohtaja Visa Merikoski kuvaa.

Ennestään vahvaa vihannes- ja marjanviljelyosaamista on kehitetty ja levitetty EU-hankkeiden avulla. Lisäksi seudulle on syntynyt myös jatkojalostusta: perunoita paistetaan rieskaksi ja marjoja keitetään mehuksi ja käytetään viiniksi.

Tilojen erikoistuminen näkyy myös tilastoissa. Pälkäneen kunnan alueella on kaksi MTK-yhdistystä, Pälkäne ja Luopionen. Yhdessä nämä muodostavat jäsenmaksuilla mitaten Pirkanmaan suurimman kunnan. Kangasala on myös eniten maksavien joukossa. Liiton yhdistyksiltään keräämä jäsenmaksu perustuu maatilatalouden verotettavaan tuloon.

 

Luopioisissa vähemmän vihannes- ja marjatiloja

Luopioisten suunnalla löytyy vähemmän hyviä maita, joissa vihannes- tai marjantuotanto onnistuisi samalla tavalla kuin Pälkäneellä.

– Kuohijoen tai Puutikkalan suunnan hiekkamultamaissa kasvaa nyt viljaa, mutta niissä voisi ehkä onnistua myös erikoistuotanto, Jyrki Ahola sanoo.

Aiemmin mailla kasvatettiin sokerijuurikasta, mutta se loppui, kun Turengin tehdas sulki. Kuljetuskustannukset vaikuttavat moneen muuhunkin kuin juurikkaan viljelyyn.

– Tiloille tulee koko ajan uusia kustannuksia. Esimerkiksi viljan rahtikulut maksoi ennen kauppa, mutta nykyisin viljelijä. Ja jos tila ostaa rehua, niin se maksaa kyydit toiseen kertaan, Ahola sanoo.

Inkeri, Jyrki ja Jaakko Ahola Sarkasen uudessa navetassa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?