Yhdeksäsluokkalaisten Pisa-tutkimus: Pälkäneellä edukseen erottuivat tytöt, Pikkolan koulussa pojat

Yhteiskoulu sai hyvät pisteet Pisa-tutkimuksessa

Pälkäneläis- ja suomalaiskoululaiset saivat parhaat pisteet ongelmanratkaisutehtävästä. OECD-maiden keskiarvo oli 500, Suomen ysiluokkalaiset keräsivät keskimäärin 543 pistettä. Pälkäneen yhteiskoulun pistemäärää nostivat etenkin tytöt.

Pälkäneen yhteiskoulu pärjäsi erinomaisesti kahden vuoden takaisessa Pisa-tutkimuksessa. Tutkimukseen osallistuneet 42 yhdeksäsluokkalaista keräsivät lukutaito- ja ongelmanratkaisutehtävissä selvästi Suomen keskiarvoa paremmat pisteet. Myös luonnontieteissä pälkäneläiskoululaiset menestyivät paremmin kuin suomalaiskoululaiset keskimäärin. Matematiikassa yhteiskoulu keräsi saman verran pisteitä kuin suomalaiskoulut keskimäärin.

Maailmanlaajuinen Pisa-tutkimus tehdään kolmen vuoden välein. Vuoden 2015 tutkimuksessa oli mukana 168 suomalaiskoulua.

Vuosituhannen vaihteessa tehdyt ensimmäiset Pisa-tutkimukset toivat Suomelle mainetta maailman parhaana koulumaana. Vaikka tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 alkaen, Suomi pärjäsi myös viimeisimmässä tutkimuksessa hyvin. Suomalaisoppilaiden lukutaito oli maailman neljänneksi paras. Luonnontieteen osaamisessa Suomi oli viides, ongelmanratkaisussa seitsemäs ja matematiikassa kolmastoista. Tutkimuksen kaikilla osa-alueilla parhaiten pärjäsi Singapore.

 

Suomi pärjää tasaisuudellaan

Pälkäneen yhteiskoulu erottui myös ysiluokkalaisten erinomaisella lukutaidolla.

Suomalainen koulu ei erotu huipuillaan vaan tasaisuudellaan.

– Suomalaisen koulun vahvuus ovat tukitoimet. Niiden ansiosta meillä ei ole superheikkoja oppilaita, Pälkäneen yhteiskoulun ja lukion rehtori Jan Salmi sanoo.

Kahden vuoden takaiseen Pisa-tutkimukseen osallistuneet ovat nyt toista vuotta lukioissa ja ammattikoulussa. Yhteiskoululla myös rehtori on vaihtunut tutkimuksen jälkeen.

– Minä olen tuloksiin ’syytön’, sillä tutkimus tehtiin edeltäjän aikaan. Mutta eivät hyvät tulokset varsinainen yllätys olleet. Olen ehtinyt nähdä sen verran erilaisia kouluja, etten ollut vähääkään huolissani opetuksen tasosta Pälkäneellä, Jan Salmi sanoo.

Tähän vaikuttaa lukio, jonka ansiosta yhteiskoulullakin on kaikissa aineissa hyvät ja pätevät opettajat.

Pisa-tutkimukseen osallistui yhteiskoululta 42 etukäteen arvottua oppilasta. Sekä tyttöjä että poikia oli mukana 21. Muiden suomalaiskoulujen tapaan tytöt pärjäsivät tutkimuksessa selvästi paremmin.

– Poikien pistemäärä oli koko lailla sama kuin maan keskiarvon. Mutta tytöt ovatkin sitten poikkeuksellisen fiksuja. Sukupuoliero näkyy myös koulun arjessa. Pojat ovat poikia tässä iässä, Jan Salmi sanoo.

 

Pikkolan pojille hyvät pisteet

Pikkolan koulun ysiluokkalaisten matematiikan osaaminen jää Suomen keskiarvosta. Pälkäneen yhteiskoulullakin matematiikan pisteet ovat alhaisimmat.

– Kouluja ja opetushenkilökuntaa sekä koulujen toimintatapoja kritisoidaan välillä hyvinkin kärkevästi. Mukavahan se on välillä kertoa hyvääkin palautetta sekä opettajille että oppilaille, Pikkolan koulun vt. rehtori Janne Niemi sanoo.

Pikkolan koulu keräsi valtakunnan keskiarvoa paremmat pisteet Pisa-tutkimuksen kaikista osa-alueista matematiikkaa lukuun ottamatta. Erityisesti esiin nousee Pikkolan koulun poikien hyvä menestys.

– Tytöt pärjäsivät meilläkin poikia paremmin, mutta pojat erottuvat selkeästi valtakunnan keskiarvosta, ja OECD:n keskiarvoon on jo merkittävä ero, Niemi sanoo.

Hän ei löydä yhtä perustelua Pikkolan poikien pärjäämiselle. Sattumallakin voi olla vaikutusta, sillä parista sadasta yhdeksäsluokkalaisesta noin viidesosa arvottiin mukaan Pisa-tutkimukseen. 37 mukana olleesta 19 oli tyttöjä ja 18 poikia.

– Kyllä suomalainen koulu noteerataan edelleen kansainvälisesti. Meille on taas keväällä tulossa kiinalaisvieraita, jotka haluavat tutustua tavalliseen suomalaiskouluun, Niemi kertoo.

 

 

Pisa-tutkimus

Kolmen vuoden välein OECD-maissa tehtävä tutkimus, jossa mitataan 15-vuotiaiden lukutaitoa sekä luonnontieteen ja matematiikan osaamista. Tutkimuksia on tehty vuodesta 2000 alkaen. Pistemäärä 500 kuvaa OECD:n keskiarvoa ensimmäisessä tutkimuksessa.

Ensimmäistä kertaa mukana ollutta yhteistoiminnallista ongelmanratkaisukykyä tutkittiin chat-keskustelussa, jossa oppilaat kommunikoivat tietokoneohjatun agentin kanssa erilaisissa ongelmanratkaisutilanteissa. Tehtävällä mitattiin, miten oppilas pystyy jakamaan ja hyödyntämään tietoja, taitoja ja ymmärrystä ryhmän kanssa.

Suomi kuuluu Pisa-tutkimuksen kestomenestyjiin, vaikka tulokset ovat olleet laskussa vuodesta 2006 alkaen. Suomessa koulutus on tasa-arvoista, sillä oppilaan perhetausta vaikuttaa oppimistuloksiin vähän. Koulujen väliset erot ovat kuitenkin kasvussa, ja sukupuolten välinen ero on suuri: tytöt pärjäävät selvästi poikia paremmin.

Vuoden 2015 tutkimukseen osallistui 73 maata. Suomesta mukana oli 168 satunnaisotannalla poimittua koulua, joista kustakin tutkimukseen arvottiin 42 oppilasta. Suomalaisoppilaat pärjäsivät parhaiten ongelmanratkaisussa ja luonnontieteissä. Heikointa oli matematiikan osaaminen. Ainoastaan lukutaidon pisteet nousivat edellisestä vuoden 2012 tutkimuksesta. Parhaiten pärjäsivät pääkaupunkiseudun koulut. Länsi-Suomessa tulokset olivat heikoimmat.

 

 

Pisa 2015-tutkimuksen pisteet

Luonnontieteen pisteet.

Luonnontieteet                       

Pälkäneen yhteiskoulu           545

Pikkolan koulu                         539

Suomi                                         531

OECD                                         493

 

 

Lukutaito                                    

Pälkäneen yhteiskoulu           560

Pikkolan koulu                         538

Suomi                                         526

OECD                                          493

 

 

Matematiikka                           

Pälkäneen yhteiskoulu           511

Pikkolan koulu                         500

Suomi                                        511

OECD                                         490

 

 

Ongelmanratkaisu                  

Pälkäneen yhteiskoulu           561

Pikkolan koulu                        546

Suomi                                        534

OECD                                         500

 

Tytöt                                             

Pälkäneen yhteiskoulu           608

Pikkolan koulu                         557

Suomi                                         559

OECD                                          515

 

Pojat                                             

Pälkäneen yhteiskoulu           513

Pikkolan koulu                         533

Suomi                                          511

OECD                                          486

 

 

Yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun parhaat maat

561 Singapore

552 Japani

541 Hongkong

538 Korea

535 Kanada

535 Viro

534 Suomi

534 Macao

533 Uusi-Seelanti

531 Australia

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>