Vahvemmat oluet ja lonkerot saapuivat kauppojen hyllyille vuodenvaihteessa. Ensimmäisten päivien myyntimäärien perusteella vaikuttaa siltä, että etukäteiskohu oli paljon isompi kuin uusien juomien kysyntä.
Ginistä ja greippijuomasta sekoitettu aito lonkero on päivittäistavarakaupoille uusi tuote, sillä tähän saakka ne ovat saaneet myydä ainoastaan käymisteitse valmistettuja juomia. Ensimmäisinä päivinä lonkero kävikin vahvoja oluita paremmin kaupaksi.
A-oluen ilmestyminen kauppojen hyllyihin ei lopettanut edullisemman keskioluen myyntiä. Hintakilpailu saattaa laskea myös vahvempien oluiden hintoja, mutta korkeampi vero takaa kolmos- ja nelosoluiden hintaeron jatkossakin.
”Kaljakohun” ohessa vähemmälle huomiolle jäi alkoholiveron korotus. Kaikkien oluiden hinta nousee, kun olutveroa nostettiin reilulla kymmenellä prosentilla.
Entistä useampaa oluen ostajaa kiinnostaa kuitenkin muu kuin hinta tai alkoholipitoisuus. Lakiuudistus tuo kaupan hyllyyn aiempaa paremmat olutvalikoimat, kun pienpanimoiden ei enää tarvitse laimentaa tuotteitaan päivittäistavarakauppaa varten.
Pienpanimot eivät kuitenkaan ehtineet varautua lainmuutokseen, joka hyväksyttiin vasta joulun alla. Alkuun kaupoista löytyykin lähinnä suurten panimoiden oluita, ja valikoimat laajenevat vähitellen. Etenkään pienemmissä myymälöissä kaikkia vaihtoehtoja ei saada mahtumaan hyllyihin, ja siksi joitain tuotteita ja pakkauskokoja voi poistua.
Valikoimat laajenevat
K-Supermarket Pälkäneen hyllyyn saatiin vuodenvaihteessa muutama vahvempi juomavaihtoehto. Peruslagereiden lisäksi tarjolla oli heti myös IPA-olutta ja lonkeroa.
– Vie hetken aikaa, ennen kuin panimoilta alkaa saada kaikkia tuotteita. Kuulostelemme asiakkaita ja täydennämme valikoimia kevään aikana menekin mukaan, kauppias Ari Piiroinen sanoo.
Olutvalikoimia aiotaan laajentaa muun muassa pienpanimoiden vaihtoehdoilla. Tilaa niille tehdään pakkauskokoja karsimalla.
– Jatkossa ei välttämättä enää löydy kaikkia merkkejä sekä pullossa että tölkissä, joita niitäkin on ollut monta eri kokoa.
Piiroinen olisi mielellään ottanut kaupan hyllylle myös viinit.
– Kun tarjolla olisi myös muutama hyvä viini, niin asiakkailla olisi entistä vähemmän syytä ajaa kaupunkiin.
Olutta ostetaan maun eikä prosenttien mukaan
Aitoolainen Anssi kauppa on Suomen pienin M-kauppa, joten hyllyjä ja valikoimia pitää tiivistää, jotta vahvemmille juomille saadaan tilaa.
– Lakimuutos mahdollistaa entistä isommat valikoimat pienpanimotuotteita ja erikoisoluita, joita ei ole tahtonut saada keskiolutvahvuisina, kauppias Anssi Kukkonen sanoo.
Alkuun tarjolla on isojen panimoiden tuotteita, mutta valikoimat laajenevat pienpanimotuotteilla, kun niitä aletaan saada. Tähän saakkakin myynnissä on ollut muun muassa Laitikkalan olutpajan tuotteita.
Hyllytilaa säästää ja arkea helpottaa se, että Anssin kaupassa on alusta alkaen myyty olutta ainoastaan tölkeissä.
– Ainoastaan joitain erikoisoluita tulee pullossa, koska niitä ei saa tölkeissä.
Kukkonen ei usko sydänhämäläisten villiintyvän vahvemmista oluista.
– Kyllä olutta kuitenkin ostetaan maun eikä prosenttien mukaan. Aika harva varmaan siirtyy perusoluissa kalliimpaan neloseen.
”Enemmän ihmetelty kuin ostettu”
– Isojen panimoiden päämerkit saatiin heti vuodenvaihteessa hyllyyn, mutta ei oluiden äärellä mitään ryntäystä ole näkynyt. Alkuperäistä lonkeroa on myyty ensimmäisten päivien aikana enemmän, sillä sitä ei ole ennen kaupasta aiemmin saanut, Pakkalan kyläkauppias Marko Nikkilä sanoo.
Vasta ensimmäisten viikonloppujen ja tipattoman tammikuun jälkeen näkee tarkemmin, mikä vahvempien juomien kysyntä on.
– Nyt juomat tulivat myyntiin alkuviikosta ja juhlapyhien jälkeen. Siksi niitä on enemmän ihmetelty kuin ostettu.
Pakkalan kyläkaupassa varauduttiin alkoholilain muutokseen jo syksyllä.
– Juomaosastoon tehtiin jo etukäteen lisätilaa lonkeroille ja siidereille.
Nikkilä epäilee, että kyläkaupat myyvät vahvoja oluita korkeintaan kuuden ja kahdeksan pakkauksissa, koska 24-pakit tulisivat niin hintaviksi.
Premium-oluiden myynti kasvaa
Sahalahden K-Market Sahramin hyllyihin vahvemmat oluet, siiderit ja lonkerot mahtuivat vaivatta, sillä myymälän juomaosasto on supermarketkokoa.
– Peruslonkerot ja -oluet saatiin myyntiin heti, ja valikoimat kasvavat sitä mukaa kun tavaraa alkaa saada. Etenkin lonkero lähti hyvin liikkeelle, kauppias Jarno Nieminen sanoo.
Uusien tuotteiden kysyntää seurataan tarkasti, sillä kaupat myyvät sitä, mitä asiakkaat ostavat.
– Uskon, että tummien, ruokaoluiden ja premium-oluiden myynti kasvaa. Valikoimiin on jo saatu muutamia erikoisoluita nelosena, ja tulossa on muun muassa Pyynikin ja Nokian panimoilta sekä ulkomailta, muun muassa Thaimaasta, Saksasta, Virosta ja Tshekistä.
Niemisen mielestä kolmos- ja nelosoluen hintaero oli yllättävänkin pieni.
– Aika näyttää, kumpi niistä jää ykköstuotteeksi.
Veromuutos teetti lisätyötä
Alkoholilain uudistus teettää kaupoille työtä myymälän lisäksi myös takahuoneessa.
– Alkoholiveron nosto tarkoittaa sitä, että kymmenien tuotteiden hinnat pitää laskea ja laputtaa uusiksi, Kuhmalahden kauppias Hannu Knaapi sanoo.
Hänen mielestään A-olutkohu oli menekkiin nähden melkoisen ylimitoitettu.
– En tainnut myydä ensimmäisten päivien aikana yhtään A-olutta. Lonkeroa sen sijaan alkoi mennä saman tien.
Knaapi sanoo, että kauppaan tarvitaan yksi lisäkaappi vahvemmille juomille.
– Vähän voidaan hyllyjä tiivistää, mutta kyllä valikoimaa pitää olla.