Pälkäneellä on aloitettu lasten ja nuorten Nepsy-toiminta. Nepsy-toiminnasta voi olla apua perheille, joilla on haasteellisesti käyttäytyvä lapsi tai nuori. Lapsella voi olla diagnosoitu esimerkiksi tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriö ADHD, ADD tai autisminkirjon häiriö.
– Mitään diagnoosia ei kuitenkaan palveluun pääsemiseksi kuitenkaan tarvita, vaan Nepsy-koordinaattoreihin voi ottaa yhteyttä muutenkin, jos arjessa on haasteellisia tilanteita, joihin haluaisi saada apua. Tarkoitus on tarjota perheille matalan kynnyksen palvelua, Pälkäneen kunnan johtava erityisopettaja Elina Karstu mainitsee.
Nepsy-valmennuksesta eli ratkaisukeskeisestä neuropsykiatrisesta valmennuksesta voi olla apua monenlaisiin pulmiin esimerkiksi silloin, kun lapsella tai nuorella on vaikeuksia saada kavereita tai tulla näiden kanssa toimeen, hankaluuksia pitää aikatauluista kiinni tai päästä tekemisessä alkuun. Toiminnan tarkoituksena on antaa koko perheelle työkaluja ja käytännön vinkkejä, joilla arjen haastavasta tilanteesta päästään eteenpäin.
– Lapsesta, nuoresta tai koko perheestä saattaa tuntua siltä, että elämä ei pysy hallinnassa tai että koko perheen elämä pyörii haasteellisesti käyttäytyvän lapsen ympärillä, Karstu linjaa.
Nepsy-toiminta on sitä vaikuttavampaa, mitä varhaisemmin se päästään aloittamaan. Varhainen puuttuminen onkin toiminnan yksi tärkeimpiä tavoitteita. Karstu ja Pälkäneen varhaiskasvatuksen erityisopettaja Leila Kajan ovatkin iloisia siitä, että nyt myös pälkäneläisillä perheillä on mahdollisuus osallistua tähän toimintamuotoon.
– Vastaava toiminta aloitettiin pari vuotta sitten Kangasalla Neppis-toiminnan nimellä. Kangasalla perheet ovat olleet tyytyväisiä toimintaan ja kokeneet siitä olevan apua. Toiminnan aloittamiseen on Pälkäneellä myös selkeä tarve, opettajat pohtivat yhdessä.
Lisää visuaalisuutta arkeen
Nepsy-valmennus soveltuu kaikenikäisille lapsille ja nuorille. Valmennuksen alussa tehdään moniammatillisesti ja yhdessä lapsen sekä perheen kanssa yksilöllinen tuen tarpeen arviointi ja laaditaan toiminnalle tavoitteet. Huomiota kiinnitetään lapsen tai nuoren omiin voimavaroihin ja jo olemassa oleviin taitoihin. Yhdessä mietitään mahdollisimman toimivia tukitoimia varhaiskasvatukseen, esikouluun, kouluun tai kotiin.
Tapaamisia on kaikkiaan 3–5, minkä jälkeen tilanne arvioidaan uudelleen: valmennusta jatketaan tai lapsi tai nuori ohjataan muiden palveluiden piiriin. Tapaamiset pidetään joko lapsen kotona tai jossain muussa sovitussa paikassa. Valmennus sisältää usein ympäristön muokkausta ja visuaalisuuden lisäämistä.
– Jos lapsella on haastetta esimerkiksi siirtymätilanteissa, hän hyötyy siitä, että päivärytmi kuvataan visuaalisesti. Tuki toimii parhaiten silloin kun kuvat ovat käytössä sekä kotona että varhaiskasvatusympäristössä. Näin lapsi pystyy ennakoimaan ja jäsentämään päivän kulkua, mikä muun muassa lisää hänen turvallisuudentunnettaan, Kajan kertoo.
Usein Nepsy-valmennukseen tuleva pieni lapsi tarvitsee myös aikuisen apua tunteidensa tunnistamiseen ja nimeämiseen.
– Näissä tilanteissa aikuisen läsnäolo ja tunteiden nimeäminen tunnekuvia apuna käyttäen opettaa lasta tunnistamaan tunteitaan ja säätelemään omaa toimintaansa, Kajan lisää.
Valmennuksen tavoitteena on saada lapsi tai nuori oman elämänsä kippariksi. Palvelun piiriin voi päästä ottamalla yhteyttä kunnan Nepsy-koordinaattoreihin. Usein palveluun ohjaudutaan myös koulun, varhaiskasvatuksen tai perhetyön ammattihenkilöiden kautta.
Pälkäneen Nepsy-koordinaattoreina toimivat varhaiskasvatuksen erityisopettaja Leila Kajan (alle kouluikäiset, puhelinaika ma klo 12–13, 040 553 4807) ja johtava erityisopettaja Elina Karstu (kouluikäiset, puhelinaika ke klo 12.30–13.30, 050-462 0266).