Keittiökomeetta nousi kohokohdaksi

Tiedekouluttaja Soile Kutila esittelee valmista keittiökomeettaa.

Pieni maapalloa esittävä pallo lentää tiedekouluttaja Soile Kutilan kädestä luokan yli. Kopin ottava opiskelija saa kertoa kartalta esimerkin ekosysteemistä. Tämän jälkeen tehtävänä on heittää palloa eteenpäin seuraavalle.

Hyvin ovat erilaiset ekosysteemit lukiolaisten hallussa, esimerkkeinä mainitaan muun muassa meri-, metsä-, vuoristo- ja makean veden ekosysteemit.

– Mutta tiedättekö, mistä kaikki ekosysteemit saavat energiansa? Kutila kysyy ja taas luokasta löytyy oikea vastaus.

Seuraa tiivis ja paljon tiukkaa faktaa sisältävä tietopaketti siitä, miten auringon fuusioreaktioiden tuloksena planeetallemme syntyy biomassaa. Siinä välissä opiskelijat kaivavat muististaan fotosynteesin yhtälön.

Yhteistyö lähti keksijöiden kokouksesta

Soile Kutila ja Tarja Ahlgren Science Wizards Oy:stä pitivät Pälkäneen Yhteiskoulun kullekin luokka-asteelle noin neljänkymmenen minuutin mittaisen tiede-esityksen aiheesta ekosysteemit. Esitykset ovat osa Kanadasta lähtöisin olevaa MadScience -konseptia.

Opiskelijat nimesivät erilaisia ekosysteemejä pienen maapallon avulla. Pallo tuli muun muassa Veikko Koivulalle. Vieressä vasemmalla Olli Suonmaa.

Pälkäneen lukiolle esitykset tarjosi Humuspehtoori Oy, jonka perustaja Reino Mantsinen on ollut kiinnostunut kehittämään yhteistyötä koulujen ja yritysten välille.

– Tapasimme Reinon kanssa Tampereen Keksijöiden kokouksessa, joka pidettiin Science Wizards Oy:n labrassa Tampereen Kalevassa.  Tätä ennen yhdistyksen toimijoita vieraili Suomi 100 – hankkeemme ” Suuret suomalaiset keksijät ” tiedekahvilatapahtumassa, ja sieltä yhteistyö sai alkunsa, Ahlgren kertoo.

Science Wizards Oy:llä on valikoima tiede-esitysten aiheita, joiden joukosta lukion tiedeopettajat valitsivat ekosysteemin.

– Ekosysteemi on äärimmäisen tärkeä aihe. Maailmassa aina ekonomia jyrää ekologian. Minusta olisi tärkeää, että nuoret ymmärtäisivät luonnon olevan se, joka meistä pitää huolen. Ekosysteemien ja ekologian ymmärtäminen ovat hyvin tärkeitä biodiversiteetin säilymisessä ja kestävän kehityksen toteutumisessa. Muuten tämä pallo ei säily elinkelpoisena millekään lajille. Olen hyvin kiitollinen, että juuri tämä aihe valikoitui joukosta, biologian ja maantieteen lehtori Marita Jalkanen perustelee.

Toiminnallisuus sai keskittymään

Tiede-esitys sisältää luento-osuuden jälkeen myös toiminnallisuutta. Ekosysteemien häiriötekijöitä ja niiden poistamisen haasteita käsitellään kokeellisesti ryhmätyönä.

Soile Kutila ja Tarja Ahlgren ovat tuoneet biologian luokan takaosaan kolme vesiallasta, joihin he ovat lisänneet epäpuhtauksia, kuten kiintoainetta ja öljyä.

Opiskelijat saavat muutaman minuutin aikaa puhdistaa vettä keittiöstä ja kylpyhuoneesta tuttujen välineiden avulla.

– Hienosti löysitte eri menetelmiä öljypuomeista suodattamiseen, Kutila kehuu opiskelijoita.

Auringon energian muuttumista biomassaksi viherhiukkasten avulla havainnollistetaan pienten mikroskoopilla katsottavien kuvalevyjen avulla.

– Yhdellä neliömillimetrillä kasvin lehteä on puoli miljoonaa viherhiukkasta, Ahlgren kertoo opiskelijoille.

Lukion kolmasluokkalaiset kokeilivat veden puhdistamista erilaisten menetelmien avulla.

Maapallolla muodostuu vuodessa tiedekouluttajien mukaan 170 miljardia tonnia biomassaa. Tästä tiedosta he siirtyvät sujuvasti ravintoketjuihin, joita havainnollistavat kasvinoksa sekä apina- ja tiikeripehmolelut.

– Ravintoketjussa energiaa siirtyy tasolta toiselle, mutta määrä vähenee olennaisesti joka tasolla, Kutila sanoo.

Ekosysteemien uhkatekijöitä tiede-esityksessä käsitellään lyhyesti keskustelemalla. Ihmisen vaikutuskin nousee esiin, mutta jää hieman meteoriittien vaikutusta kuvaavan ”keittiökomeetan” jalkoihin.

– Vallitsevan tiedekäsityksen mukaan meteoriitti törmäsi maapalloon 65 miljoonaa vuotta sitten. Seurannut ilmaston kylmeneminen aiheutti muun muassa dinosaurusten kuolemisen sukupuuttoon.

Kutila valmistaa keittiökomeetan kaatamalla muovipussiin aineita kuvaamaan komeetan koostumusta: vettä, hiiltä, kiviainesta ja ammoniakkia. Sekaan hän murskaa jäistä hiilidioksidia. Tuloksena on jäinen pallo.

Tiede-esityksen kohokohta saavutetaan, kun jäinen ”komeetta” pudotetaan veteen. Hiilidioksidi ei sulaessaan nesteydy, vaan sublimoituu eli muuttuu suoraan kiinteästä olomuodosta kaasuksi.

Poikkitieteellisyys tekee tuloaan

– Esitys oli hyvin toiminnallinen ja havainnollinen. Näin se, mitä halutaan sanoa, saadaan kiinnostavaksi ja asiat jäävät paremmin mieleen, Marita Jalkanen kiittelee.

Hänen mukaansa opiskelijat tekivät näppäriä oivalluksia muun muassa veden puhdistamisessa.

– Ulkopuolinen, jolla on mukanaan välineitä, vangitsee ajatukset oppimiseen. Koulun ulkopuolelta tulevat esitykset tuovat myös uutta näkökulmaa opetukseen.

Jalkasen mukaan lukioon on tulossa enemmänkin teemaopintoja, sillä se on keskeisellä sijalla uudessa opetussuunnitelmassa.

– Ekosysteemi voisi olla yksi sellainen aihe, joka kokoaisi eri oppiaineita yhteen, hän kaavailee.

Viherhiukkasten kykyä tuottaa biomassaa tarkasteltiin microslidien avulla. Mirja-Liisa Järvinen katsoo mikroskooppiin ja Crista Linnusmäki lukee englanninkielistä ohjetta.

Myös opiskelijat olivat tyytyväisiä esityksen kokonaisuuteen.

– Tämä oli ihan mielenkiintoinen. Samoja asioita, kuin fysiikassa, kemiassa, biologiassa ja maantieteessä, kakkosluokkaa käyvä Oskar Rantanen kertoo.

Rantasen, Oskar Valdenin ja Julius Suvannon mielestä meteoriitti oli esityksen mielenkiintoisin kohta.

Yhteistyö yritysten kanssa jatkunee

– Mielestäni yritysten ja koulujen välinen yhteistyö on tärkeää. Tällaisten yritysten tarjoamien esitysten lisäksi yhteistyö voisi olla muutakin. Yrittäjien ja nuorten olisi hyvä tutustua toisiinsa, jotta nuoret saavat rohkeutta ottaa yhteyttä ja pääsevät tutustumaan erilaisiin aloihin, toimitusjohtaja Suvi Mantsinen Humuspehtoori Oy:stä sanoo.

Mantsinen on nuori yrittäjä, jolla omat kouluajat ovat vielä tuoreena muistissa.

– Erilaisiin työympäristöihin tutustuminen on nuorelle tärkeää. Näin on helpompi hahmottaa, mille alalle haluaa suuntautua.

Ainakin Humuspehtoori Oy on jatkossakin kiinnostunut yhteistyöstä koulujen kanssa. Mantsinen kannustaa myös muita yrittäjiä mukaan yhteistyöhön.

– Olisi hienoa, jos saisimme isomman porukan tukemaan projekteja ja opiskelijat tutustumaan yrityksiin.

Myös koululla suhtautuminen yhteistyöhön on myönteistä.

– Olemme avoimia yrittäjyyskasvatukselle, ja ensimmäinen askeleemme sen yhdistämiseksi opetukseemme lähtee käyntiin seuraavassa jaksossa tämän kevään aikana, Pälkäneen Yhteiskoulun rehtori Jan Salmi kertoo.

Lukiossa järjestetään yrityskurssi yhteistyössä Pälkäneen 4H-yhdistyksen kanssa.