– Joku voi ajatella, että työni on ihan kamalaa. Ei se sitä kuitenkaan ole. Työmme herättää toki monia reaktioita ja tämä vaatii sellaista luonnetta, ettei ota ihan kaikista kommenteista kovasti nokkiinsa, Kangasalan pysäköinnintarkastaja Anne-Mari Järvinen miettii.
Kun Järvinen liikkuu Kangasalan kaduilla, reaktiot voivat olla kirjavia. Moni tervehtii iloisesti ja jää vaihtamaan tutun pysäköinnintarkastajan kanssa muutaman sanan. Osa katsoo vähän kulmien alta ja miettii, tuliko omaan autoon laitettua parkkikiekko nyt varmasti näkyvälle paikalle. Joskus kuski osuu autolleen juuri silloin, kun Järvinen kirjoittaa pysäköintivirhemaksun.
– Ihmiset reagoivat pysäköintivirhemaksuihin monella eri tavalla. Joku huutaa ja saattaa vähän hermostuakin, osa itkee, osa ottaa sakot tyynesti. Perustelen aina asiakkaalle selkeästi, mikä pysäköinnissä oli mennyt pieleen. Joskus keskusteluyhteyttä ei millään löydy. Silloin yritän vain sanoa painokkaasti, että jos asiakas on tyytymätön päätökseen, hän voi tehdä asiaan oikaisuvaatimuksen, Järvinen kertoo.
Kun pysäköinnintarkastaja on kirjannut pysäköintivirhemaksun, tehtyä päätöstä ei voi enää pyörtää. Ei, vaikka kuinka harmittaisi asiakkaan puolesta.
Vuosien varrella Järvinen on kuullut monenlaisia selityksiä siitä, miksi pysäköinti menikään mönkään. Osaa selityksistä ei voi lehteen asti painaa, mutta Järvisen mieleen on jäänyt eräs kommentti, joka saa hymyn kohoamaan huulille vieläkin.
– Asiakas harmitteli, ettei ole paikallisia ja kertoi, ettei hänelle tule paikallislehteäkään. Miten hän siis voisi tietää, miten paikkakunnalla tulisi pysäköidä, Järvinen muistelee.
Torilla eniten pysäköintivirheitä
Järvinen aloitti työnsä Kangasalla vuonna 2010 eli samaan aikaan kun kunnallinen pysäköinninvalvonta aloitettiin. Työ on melko itsenäistä, ja Järvinen jakaa tehtävät aina päivittäin kollegansa kanssa. Töissä ollaan myös virka-ajan ulkopuolella.
Valvottavaan alueeseen kuuluu pääasiassa Vatialan ja Huutijärven välinen osa nauhataajamaa sekä Pikonlinnan alue. Kunnan omien pysäköintialueiden lisäksi valvotaan pihoja yksityisillä alueilla niissä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöissä, jotka ovat tehneet kunnallisen pysäköinninvalvonnan kanssa valvonnasta sopimuksen.
– Työpäivään kuuluu aina myös jonkin verran tietokoneella tehtävää työtä, esimerkiksi sähköpostien läpikäymistä.
Kangasalla pysäköinnintarkastajat liikkuvat sekä jalkaisin että autolla. Päivittäinen liikunta-annos täyttyy helposti työpäivän aikana. Liikkeelle lähdetään säässä kuin säässä.
– Askelia kertyy, mutta en ole ikinä selvittänyt, kuinka paljon päivän aikana tulee käveltyä.
Pysäköintivirheitä sattuu eniten torilla ja keskustan alueella laajemminkin. Eniten sakkoja kirjoitetaan pysäköintikiekon käyttöön liittyvistä virheistä: pysäköimisestä ilman kiekkoa, kiekon käyttövirheestä tai sallitun pysäköintiajan ylityksestä. Seuraavaksi yleisimpiä virheitä ovat pysäköintikielto- ja pysäköintikieltoalueliikennemerkin noudattamatta jättäminen, pysäköinti jalkakäytävälle ja invalidin ajoneuvolle varatulle paikalle luvatta pysäköiminen.
– Työhömme kuuluu myös pysäköintiasioissa neuvominen ja opastaminen, Järvinen huomauttaa ja jatkaa, että pysäköinnintarkastajat antavat autoilijoille myös kirjallisia ja suullisia huomautuksia.
Vajaan kahdeksan vuoden aikana vastaan ei ole tullut sellaista päivää, jonka aikana Järvinen ei olisi kirjoittanut yksiäkään sakkoja. Autolla liikkujat saattavat silloin tällöin huomautella liikennemerkkien asentamisista pysäköinnintarkastajille. Päätökset liikennemerkeistä kuuluvat kuitenkin rakentamisen palvelualueen toimivaltaan, ei pysäköinninvalvontaan.
Sovellus auttaa valvojaa ja asiakasta
Pysäköinnintarkastajat käyttävät nykyisin työssään viime keväänä käyttöön otettua mobiilisovellusta. Pysäköintivirhemaksua kirjoittaessaan Järvinen lukee puhelimen kameran avulla auton rekisterinumeron, minkä jälkeen hän pääsee syöttämään ja lähettämään tarvittavat tiedot ja kuvat suoraan järjestelmään. Sakkojen saajan on mahdollista saada tiedot pysäköintivirheestä valokuvineen heti, kun sakko on kirjoitettu. Palvelussa asiakas pääsee tarvittaessa tekemään oikaisuvaatimuksen.
– Työ helpottui kovasti sovelluksen käyttöönoton myötä. Aikaisemmin pysäköintivirhemaksut kirjoitettiin käsin, Järvinen kertoo.
Varsinaista pysäköinninvalvojan työhön suuntautuvaa koulutusta ei ole. Kunnallisille pysäköinnintarkastajille järjestetään koulutuksia Poliisiammattikorkeakoulussa Tampereella. Työn tärkein edellytys on paikkakunnan pysäköintisääntöjen perinpohjainen osaaminen.