Luentosarja avaa taidekokoelmien taustoja

Ensimmäisen, tulevana torstaina pidettävän luennon jälkeen tutustutaan Kimmo Pyykkö -taidemuseon pysyvään näyttelyyn Pitkän matkan ateljee museon kolmannessa kerroksessa. Kuva: Jussi Koivunen

Miten kokoelmat syntyvät ja mitä ne kertovat taiteilijasta tai keräilijästä? Miten erilaiset kokoelmat sijoittuvat museokentälle? Entä miksi kokoelmat ovat yksi museotyön ydin? Kimmo Pyykkö -taidemuseon kevään luentosarja avaa kokoelmien saloja neljän pirkanmaalaisen taidekokoelman kautta. Luennot ovat pääsymaksuttomia.

Luentosarjan aloittaa Kimmo Pyykkö -taidemuseon intendentti Soila Kaipiainen torstaina 15. helmikuuta. Hän kertoo kuvanveistäjä, professori Kimmo Pyykön (s. 1940) museoon tallettamasta deponointikokoelmasta ja luo katsauksen museon alkuvuosiin. Alkanut vuosi on taidemuseon neljäs toimintavuosi. Kello 17.30 alkavan luennon jälkeen tutustutaan Kimmo Pyykkö -taidemuseon pysyvään näyttelyyn Pitkän matkan ateljee museon kolmannessa kerroksessa.

15.3. Tampereella toimivan Emil Aaltosen museon johtaja Mika Törmä valottaa museonsa kokoelmia. Vuorineuvos Emil Aaltonen (1869–1949) keräsi mittavan kokoelman muun muassa kotimaista kultakauden taidetta. 1910–1940-luvuilla kokoelmaan kertyi kaikkiaan noin 250 teosta.

Torstaina 12.4. tamperelaisen Hiekan taidemuseon johtaja Liisa Rintala esittelee kultaseppä, teollisuusneuvos Kustaa Hiekan (1855–1937) keräämää taide- ja esinekokoelmaa. Jo 25-vuotiaana ensimmäisen teoksensa hankkinut Kustaa Hiekka uskoi ”kauneuden avaimen avaavan oven onnelliseen tulevaisuuteen”. Vuonna 1931 hän avasi nimeään kantavan museon, jonka runsas esineistö koostuu taideteosten lisäksi muun muassa huonekaluista ja pienesineistä.

Kevään luentosarjan päättää 17.5. Visavuoren museon museonjohtaja Pälvi Myllylä. Visavuoren museo Valkeakosken Sääksmäellä on kuvanveistäjä Emil Wikströmin (1864–1942) museona toimiva taiteilijakoti ja ateljee.