Autoilu: Talafix pesee ja huoltaa autot kuntoon

Oikein tehty ohjelmointi pienentää tehokkaasti polttoainekuluja

Kaikkia uudempia diesel- ja bensiinimoottoreita ohjataan ECU:lla eli moottorin ohjausyksiköllä. ECU on ikään kuin moottorin aivot: se sisältää mikroprosessorin ja sekä antaa että kerää tietoa moottorin eri antureista. ECU analysoi tietoja, esimerkiksi moottorin lämpötilaa, kaasupolkimen asentoa ja pakokaasujen happipitoisuutta. Kuvassa Saku Tala valmistautuu aloittamaan tietokoneen avulla tehtävää ohjelmointia.

Kymmenen vuotta sitten autojen moottorien ohjausyksiköitä ohjelmoitiin useimmiten hevosvoimien ja tehojen lisäämiseksi. Nykyisin yleisin syy ohjelmointiin löytyy toisaalta.

– Autoilijat haluavat pienentää polttoainekulutusta. Kun moottorin ohjausyksikkö ohjelmoidaan uudelleen, polttoaineen kulutus tippuu 0,5–1 litraa sadalla kilometrillä, pälkäneläisen Talafixin yrittäjä Saku Tala kertoo.

Talafixissa ohjelmointeja on tehty jo jonkin aikaa. Pälkäneläisyritys toimii englantilaisen CelticTuningin valtuuttamana jälleenmyyjänä.

Kun valmistaja kehittää uuden moottorin, sen on otettava huomioon kaikki olosuhteet, jotta moottoria voidaan käyttää kaikissa maanosissa, joissa sitä aiotaan myydä. Autotehtailla moottorien ohjausyksiköt eli ECUt säädetäänkin siten, että ne toimivat hyvin kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. Valmistajien on siis huomioitava erilaiset toimintaolosuhteet, joita ovat muun muassa huonolaatuiset polttoaineet, äärimmäiset lämpötilat ja korkeuserot sekä erilaiset päästörajat.

– Me voimme ohjelmoimalla säätää moottorien ohjausyksiköt vastaamaan paremmin paikallisia keli- ja ajo-olosuhteita, Tala huomauttaa.

Ohjelmointi voidaan tehdä kaikkiin moottoreihin, mutta paras hyötysuhde saavutetaan silloin kun ohjelmoidaan turboahdettuja moottoreita. Asiakas huomaa oikein tehdyn ohjelmoinnin käyttökokemuksen parantumisena.

– Aika usein asiakas sanoo, että auto tuntuu kuin uudelta, ja etenkin dieselautoihin saadaan ohjelmoinnin myötä lisää vääntöä.

Lähes kaikki asiakkaat ovat tähän asti olleet tyytyväisiä työn tuloksiin. Talafixilla on kuitenkin käytössään tyytyväisyystakuu: moottorin ohjausyksikön asetukset voidaan palauttaa tehdasasetuksiin 14 päivän kuluessa ohjelmoinnin tekemisestä.

Puhdasta tulee. Kalle Salomaa työn äärellä.

Mieli veti yrittäjäksi jo 12-vuotiaana

Talafix huoltaa autoja muutenkin kuin ohjelmoimalla. Yrityksen toimitiloissa Mälkilässä myös pestään, vahataan ja huolletaan ajoneuvoja. Työnjako toimii tavallisesti siten, että Tala huolehtii ohjelmoinneista ja Kalle Salomaa hoitaa vahaukset, pesut ja pienet huoltotoimenpiteet. Perusvahausten lisäksi Talafix tarjoaa myllytystä eli koneellista kiillotusta, jossa hiotaan lakkapinnan pieniä naarmuja pois.

– Sisätilat pesemme tarvittaessa lattiasta kattoon asiakkaan tarpeen mukaan, Tala kertoo.

Tala kertoo olleensa aina kiinnostunut auton fiksauksiin liittyvistä asioista. 12-vuotiaana hän ehdotti isälleen, josko tämä voisi pystyttää perheen kotitalon edustalle kyltin, jossa mainostettaisiin pojan suorittamaa auton pesua.

– Isä vastasi, ettei toimintaa voi oikein tuosta vain aloittaa, joitain lupiakin pitäisi ensin hankkia, Tala kertoo.

Tala opiskeli ensin ensihoitajaksi, mutta reilu vuosi sitten hän aloitti myös autoalan yrittäjänä. Ensihoitajan ja autoalan yrittäjän työt ovat ainakin toistaiseksi hoituneet sopuisasti rinta rinnan. Talafix toimi ensimmäiset yhdeksän kuukautta Kankaanmaalla. Viime marraskuusta alkaen autoja on pesty ja huollettu uusissa hallitiloissa Mälkilässä.

– Yrittäjyys on ollut mukavaa vaikkakin toki myös haastavaa. Vapaus määritellä omat työt ja aikataulut kuuluvat ehdottomasti yrittäjyyden parhaisiin puoliin, Tala näkee.

Ota yhteyttä! Talafix, Onkkaalantie 671, Pälkäne. Puh. 040 7240 770. info@talafix.fi.

 

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>