Tilanne ei ole hengenvaarallinen, akuuttia hoitoa vaativa. Tilaa Kelataksi!
Tähän toteamukseen tuli tutkimustensa perusteella joulun alla apuun hälytetyn ambulanssin henkilöstö, joka kieltäytyi sairaskuljetuksesta. Iäkäs potilas oli vielä tajuissaan, mutta tuskanhiestä märkä. Pienikin liikehtiminen aiheutti tukehtumista. Hän valitti keuhkojen tukkoisuutta.
Tyhjä ”lanssi” lähti paluumatkalle. Sen hoitajat kehottivat mahdollista kuljetuksen suorittajaa soittamaan 112:n, jos matkalla ilmenee vaikeuksia. Miksi!!! Pitäisikö hoitoon pääsyä vielä hidastaa?
Paikalle tullut omainen lähti kuljettamaan potilasta. He ajoivat samaa tietä tyhjän ”lanssin” perässä terveyskeskukseen, johon sekin ehkä palasi. Heidän saavuttua keskukseen antoi lääkäri ensiavun ja lähetti potilaan heti eteenpäin, kiireellisenä sairaskuljetuksena keskussairaalaan, jossa keuhkoveritulpan hoito jatkui lähes kaksi kuukautta.
Kuvaamani tapahtuma on mielestäni jo lähes heitteillejättö, jolla pilataan ja saatetaan huonoon valoon koko hyvä järjestelmä. Toiminnan tiukka kilpailutus ei saa tukea tapahtunutta, sillä ei ihmishenkiä voi kilpailuttaa.
Yhteiskunnan varoin ylläpidetty toiminta ei saa olla näin epävarma, että siihen palkattu henkilöstö kuljetusten sijaan harjoittaa vain tapauskohtaista maakuntamatkailua.
Näitä valitettavia tapauksia kuuluu muualtakin. Onko aihe olevinaan niin arka että siitä ei edes uskalleta puhua?
Parannukseksi toivoisin, että kuljetusten kriteereitä harkittaisiin vakavasti uudelleen, sillä tämänkaltaisilla tempauksilla tulee jo henkilökunnan ammattiylpeys melkoisesti koetelluksi.
Räikeiden virhediagnoosien välttämiseksi tulisi henkilöstön ohjeistusta tarkistaa, esimerkiksi varmistamalla lääkäriltä, jos ei ole arvioistaan varma, eikä kuljeteta hoitoon. Nykyisin on henkilöstöllä liian suuri vastuuton oikeus päättää kuljetuksista. Toimitaan kuten maaseudulla syntyneen kissanpoikueen kanssa: ulkonäön perusteella päätetään mikä tapetaan tahi mikä jätetään eloon.
Toiminnan parantamiseksi tästä tapauksesta on jätetty muistutus terveydenhuollon valvontaviranomaisille.
Itsekin joskus kyytiin pyrkivä