Romantiikan tuho

On hyvä, että poliitikoilla on näkemystä ja kunnianhimoa. Ilman niitä Helsingin olympiastadionia ei olisi rakennettu eikä olympiakisoja Helsingissä pidetty. Tampere olisi ilman Näsinneulaa ja Särkänniemeä, Lahti ilman Sibeliustaloa.

Lahden päätöksenteko oli hiuskarvan varassa. Jollei Kokoomuksen valtuustoryhmän johtaja, äskettäin kuollut Pentti Heikkurinen olisi näyttänyt vihreää vastoin puolueensa tahtoa, vanha teollisuuskiinteistö olisi purettu ja tilalle rakennettu nelikerroksinen kivitalo. Nyt se on osa upeaa perinteen ja uuden ajan yhdistävää arkkitehtuuria.

 

Uusin kunnianhimon näyttämö on suunnitelma kuljettaa tavaroita ja matkustajia tunnelissa Helsingistä Tallinnaan ja takaisin. Samalla tästä itä-Euroopan luoteiskulmasta tehtäisiin länsi-Euroopan koillisin.

Rovion ja vihaisten lintujen luoja Peter Vesterbscka on tuonut esille oman vaihtoehtonsa ja mielenkiintoisen kiinalaisrahoituksen tälle suurhankkeelle. Hänen tarkoituksensa on koota Suomen vuosibudjetin kolmannesta vastaava 16–20 miljardin summa veronmaksajiamme liikaa rasittamasta.

Luulisi, että Helsingin johto ja liikenneministeriö tarttuisivat heti Vesterbackan tarjoamaan tilaisuuteen. Nyt päinvastoin tunneliin liitetään uusia raiteita Helsinki-Vantaa lentokentälle ja Tampereelle.

 

Tietenkin Suomen kiskojen raideleveyden (1529 mm) tai rautatievaunujemme telien modernisointi on mahdollista. Liikenteen nopeuttamiseksi länsi-Euroopan kiskoille (1435 mm) ja markkinoille on suuri parannus, mutta ei se aivan selvää pläkkiä ole.

Kirjoittaja on lehtimies, Aitoo – Helsinki.

Ei tunnelijunissa ole tarjolla meriromantiikkaa, ei suurten matkatavaramäärien kuljettamista. Tunnelissa kulkeminen on vauhdikkaampaa kuin Suomenlahden pinnalla, mutta turvatarkastukset olisivat yhtä kiusallisia kuin lentokentillä.

Suomen valtio tukee jo nyt ulkomaisessa omistuksessa olevaa laivaliikennettä 65 miljoonalla eurolla vuodessa eikä tuo pienenisi, jollei maisemamatkailua haluta lopettaa kokonaan.

Helsingin pormestariviisikko (Vapaavuori ja neljä naista) voisikin ottaa liikenneministeri Anne Bernerin kanssa avoimen yhteyden Peter Vesterbackaan ja hänen taustavoimiinsa ja kääntää hänen korttinsa.