Kuhmalahtelainen Anssi Ikävalko innostui pienoismallien rakentelusta viime syksynä, jolloin hän aloitti seitsemännen luokan Sariolan koulussa ja liittyi samalla mukaan koululla toimimaan pienoismallikerhoon.
Kerhossa valmistui syksyn aikana muiden muassa panssariauton pienoismalli BTR 80. Tämä työ lähti Tampereen pienoismallipäiville arvosteltavaksi sotilaskalustoluokan juniorisarjaan, jossa Anssi sijoittui ykköseksi. Saavutuksen arvoa nostaa entisestään se, että maaliskuun alussa käyty kisa oli valtakunnallinen. Kaikkiaan eri sarjoissa oli mukana 531 kilpailutyötä.
Pienoismallikerhon vetäjä Jari Männikkö luonnehtii, että Anssi valmisti kilpailutyönsä rennosti, yliyrittämiseen sortumatta.
–Teki vähän toisella kädellä, Männikkö kuvaa suojattinsa voittoon yltänyttä suoritusta.
–Aika nopeasti tein, mutta tuli silti hyvä. Ei ollut kauheasti osia, sata suurin piirtein, Anssi kertoo.
Kolme tuomaria arvioi
Kerholaisen voittoisa työ on pieni panssariauto, jonka 72-kertainen suurennos vastaa todellisesta sotilasajoneuvoa. Yhdennäköisyys oikean ajoneuvon kanssa onkin se merkitsevin seikka, mihin kilpailussa töitä arvioivat tuomarit kiinnittävät eniten huomiota. Yhtä työtä arvioi aina vähintään kolme tuomaria.
–Mitä enemmän vastaa alkuperäistä, sen parempi, Männikkö vahvistaa.
Pienoismallien kokoaja liimaa osia kiinni toisiinsa ohjeiden mukaan ja maalaa pinnat todellista sotilaskulkuneuvoa vastaavaksi. Liimaus- ja maalaustyöt limittyvät toisiinsa. Liimaamiset ja maalaamiset tulee ajoittaa kokoamisen edetessä niin, ettei valmiiseen työhön jäisi näkymään yhtään maalaamatonta kohtaa. Jos kilpailutyössä pilkottaa muovipintoja, kokoaja ei voi odottaa sijoittumista arvostelussa kärkisijoille.
–Aika hidasta ja pikkutarkkaa, Anssi Ikävalko kuvaa pienoismallien tekoa.
–Kärsivällinen pitää olla, se on kaikkein tärkeintä. Yksi työ ei tule kerralla, ei kahdella tai kolmella kerralla valmiiksi. Sorminäppäryyttäkin tarvitaan, Jari Männikkö lisää.
Lisää tietoa historiasta
Anssin työ BTR 80 on venäläinen panssariauto. Sen aidon kokoisia näköiskulkuneuvoja on valmistettu 1980-luvulla.
–Tämäkin on venäläinen, poika sanoo kerhossa nyt työn alla olevasta KV II-pienoismallista.
Usein pienoismallien rakentaminen herättää kerholaisissa kiinnostuksen historiaa kohtaan.
–Ensin rakennetaan, sitten alkaa historia kiinnostaa. Kiinnostutaan, miten alkuperäistä ajoneuvoa on käytetty.
–Koulun historianopettajalta onkin tullut viestiä, että pienoismallikerhossa käyvien poikien tietämys näkyy historian tunneilla ja kokeissa, Jari Männikkö vahvistaa.