Mobiliassa läpileikkaus bussihistoriasta

– Kulkisin työmatkat bussilla, jos pystyisin. 55 kilometrin työmatkaan menisi kuitenkin yli neljä tuntia päivässä. Isän setä oli aikoinaan liikennöitsijä, joten paljon on tullut kyllä linja-autolla kuljettua, sanoo Mobilian tieliikennemuseon amanuenssi Kirsti Lehtomäki.

Mobilian uutta Linjakasta menoa -teemanäyttelyä rakentamassa olleen Lehtomäen kertoma tiivistää linja-autoliikenteen historiaa osuvasti. Alueelliset erot ovat kasvaneet, kuskit eivät enää tunne ihan jokaista matkustajaa ja toisin kuin 1950-luvulla maaseudun ihmiset joutuvat turvautumaan yhä enemmän omiin kulkupeleihinsä.

Linjakasta menoa sukeltaa linja-autoliikenteen historiaan aina 1920-luvulta lähtien. Esillä on yhteensä 14 linja-autoa, kuten kuorma-auton alustalle rakennettu Ford 1920-luvulta ja kotimaisessa Hurmaava joukkoitsemurha -elokuvassa keskeisessä roolissa ollut vuoden 1991 Scania ”Moviestar”. Ajoneuvojen lisäksi näyttelyssä pääsee tutustumaan muun muassa filmimateriaaleihin ja linja-autoihin liittyviin pienesineisiin, kuten pienoismalleihin ja rahastuslaitteisiin.

Linja-autoliikenteen muutoksia ja kehittymistä tarkastellaan niin yrittäjän, kuljettajan kuin matkustajankin näkökulmasta. Näyttelyssä selviää myös, mihin kaikkeen linja-autoja on käytetty sen jälkeen, kun liikennöitsijät eivät ole enää niitä tarvinneet.

Viime viikolla avautunut näyttely juhlistaa osaltaan Linja-autoliiton 90-vuotista taivalta. Oman osansa näyttelystä on saanut myös Oy Matkahuolto Ab, joka perustettiin 85 vuotta sitten hoitamaan keskitetysti koko maan matkustajista ja tavaranvälityksestä huolehtivaa asematoimintaa.

Linjakasta menoa on Mobiliassa nähtävillä 21. joulukuuta asti.

Jo rekisterikilpi paljastaa, missä päin Suomea tämä bussi on ajellut.