Hieman yllättäen se alkoi Vääksystä.
Päijät-Hämeen mobilistien vapaamuotoinen kokoontuminen oli houkutellut mukaan ison joukon ajokalustoa mopoista traktoreihin, kun paikalla olleet Mobilian Petri Niemenmaa, Vehoniemen automuseon Leila Suutarinen ja Tampereen seudun mobilistien Martti Piltz istahtivat yhteiseen kahvipöytään.
– Mietimme, että tämänkaltaiselle kivalle tapahtumalle olisi meilläkin päin tilausta, jos joku viitsisi sellaista ruveta järjestämään. Aineksia kyllä sellaiseen olisi, Niemenmaa kertoo.
Hommaan ryhtyjiä ei lopulta tarvinnut etsiä kahvipöytää kauempaa.
Moni kesäviikonloppu tiedettiin jo ennalta korvamerkityksi eri menoille, ja kilpailua muiden tapahtumien kanssa haluttiin välttää. Museoajoneuvopäivä 9. kesäkuuta, jolloin molemmilla museoilla on muutenkin ohjelmaa tiedossa, oli lopulta hyvinkin luonnollinen valinta uuden tapahtuman ajankohdaksi.
– Museoajoneuvopäivän ideahan on juuri se, että sinä yhtenä päivänä ihmiset kiertelisivät ja ajaisivat niillä vanhoilla autoillaan. Tai edes työntäisivät ulos tallista, Vehoniemen automuseon Leila Suutarinen muistuttaa.
Hänen mukaansa Tamperettakin ehdittiin aluksi pohtia tapahtuman järjestämispaikaksi.
– Mutta sitten ajattelimme, että miksi se oikeastaan sinne vietäisiin, Suutarinen sanoo.
Sopiva paikka löytyi Mobilian alueelta, ja sen myötä tapahtuman nimeksi sorvattiin ”Kurvaa Kangasalle”.
”Yksi plus yksi enemmän kuin kaksi”
Petri Niemenmaa on Kangasalle kurvaavasta tapahtumasta innoissaan.
– Onhan se aika ainutlaatuista, että kaksi ajoneuvoihin erikoistunutta mutta erilaisella konseptilla toimivaa paikkaa lähtee tällaiseen yhdessä. Mielestäni tässä tapauksessa yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi, hän näkee.
Niemenmaan mukaan yhteistyötä autoalan museoiden välillä on tehty aiemminkin – enemmän kuin ihmiset ovat ehkä osanneet oivaltaa.
– Ei tässä kilpailuasetelmaa ole sillä lailla ollut, eli pystymme hyvin yhdessä miettimään, mikä olisi harrastajille kivaa, hän naurahtaa.
”Tykkäisinkö itse tuosta?” onkin havaittu toimivaksi kysymykseksi auto- ja moottoripyörätapahtumien ideoinnissa.
Järjestäjät uskovat, että kun sana tapahtumasta alkaa levitä, tulijoita ei tarvitse isommin houkutella. Tarkoituksena on saada liikkeelle väki mopoharrastajista raskaan raudan harrastajiin. Kokemuksesta tiedetään, että Mobilian alue on vetänyt sisuksiinsa esimerkiksi jenkkiautotapahtumassa 450 amerikanrautaa, joten tilan riittävyyden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.
Vehoniemen automuseon ja Mobilian välillä liikennöi koko tapahtuman ajan maksutta vuoden 1957 Scania, joka porhaltaa liikkeelle hiljattain avanneesta Mobilian teemanäyttelystä.
Näyttelyitä joka vaihteelle
Mobiliassa uusi tapahtuma päättyy noin puoli kuudelta – jatkuakseen vapaaehtoisella yhteisellä kokoontumisajolla Vehoniemelle, jossa iltaa on mahdollista jatkaa pitkälle iltaan, mikäli vain kesäsää sallii.
Tapahtumapäivänä Mobiliassa pidetään myös erityisesti 1970-luvun autoille tarkoitettu Arjen klassikot -tapahtuma ja kaikki näyttelyt avoinna. Maaliskuun puolivälissä avautunut Linjakasta menoa -näyttely sukeltaa linja-autoliikenteen historiaan aina 1920-luvulta lähtien. Esillä on yhteensä 14 linja-autoa, kuten kuorma-auton alustalle rakennettu Ford 1920-luvulta ja kotimaisessa Hurmaava joukkoitsemurha -elokuvassa keskeisessä roolissa ollut vuoden 1991 Scania.
Lisäksi nähtävillä ovat Rallimuseo, klassikkoautonäyttely, Liikennemaisema Suomessa 100 vuotta -dioraamat ja 1950–70-lukujen siirtotyömaiden elämää esittelevä Parakkikylä.
Historiallisten autojen ja moottoripyörien sekä pienoismallien näyttelyt ovat Vehoniemessäkin avoinna normaalisti. Lisäksi samana päivänä vietetään pienoismallipäivää, ja kalenteriin on merkitty varaus 1970- ja -80-luvun autoille suunnatulle kokoontumisajolle.
– Jotain pientä oheisohjelmaa voi vielä tulla mukaan, mutta se ei ole tässä pääroolissa, Petri Niemenmaa paljastaa.
Päärooli on Leila Suutarisenkin mukaan varattu iloiselle yhdessäololle.
– Toivottavasti saamme liikkeelle myös nuoria harrastajia ja museoissa kävijöitä.