Aitoolainen perunarieska mukana Kasvu Openissa

– Meillä maaseudun pienillä innovatiivisilla yrityksillä ei ole Suomessa kanavaa tulla tunnetuksi markkinoilla. Tämä on asia, jota lähdin työstämään Kasvu Openiin ammattilaisten kanssa, aitoolainen lähiruoan lähettiläs Heikki Penttilä kertoo.

Penttilän Tila valittiin Pirkanmaalla mukaan ohjelmaan, jossa 15 eri alojen yritystä etsii ratkaisuja kasvun kehittämiseen. Kasvu Open on valtakunnallinen yritysten sparrausohjelma, jota rahoittavat muun muassa Nordea, Finnvera ja Technopolis.

– Tämä ohjelma on pk-yrittäjille ilmainen. Mukana olo maksaa aikaa ja työtä – sekä sen, että on tämä ajan pois muista töistä, Penttilä toteaa.

 

Pientuottajien toiminta saatava kannattamaan

Heikki Penttilä puhuu pientuottajien puolesta ja harmittelee, että suomalaisten ruoka tuotetaan pääosin viiden-kuuden teollisuusyrityksen voimin.

Heikki Penttilä tarkistaa perunalastin ennen sen päätymistä tuotantoon. Perunat tulevat Sääksmäeltä Aku Antilan tilalta.

– Tarvitsemme toisenlaista maatalouspolitiikkaa, joka tarjoaisi maaseudun pienyrittäjille mahdollisuudet kannattavaan liiketoimintaan. Näin saisimme pidettyä maaseudun elävänä.

Elintarvikepuolella suuret volyymit liikkuvat julkisella puolella, mutta sinne Penttilä ei tähtää.

– Emme pärjää hintakilpailussa suurtuotannon tai varsinkaan ulkomaalaisen tuotannon kanssa.

Kuluttajapuolella sen sijaan pientuottajien tuotteet ovat kohtuuhintaisia.

– Tuotamme ruokaa pääasiassa niille ihmisille, jotka näkevät ruoassa muutakin kuin edullisen hinnan.

Tällä lausahduksella Penttilä viittaa ruoan makuun, terveellisyyteen sekä tuotannon ympäristövaikutuksiin ja eettisiin näkökulmiin.

 

Keskustelut tuovat uusia näkökulmia

Kasvu Openiin valittujen pirkanmaalaisyritysten ensimmäinen kehittämispäivä oli huhtikuun lopulla. Jokainen yritys sai 45 minuuttia viiden eri alan ammattilaisen aikaa sekä keskusteluja muiden kasvuyritysten kanssa.

– Päivän anti oli aika lailla tajuntaa räjäyttävää. On hienoa päästä purkamaan omia kuvioita palasiksi ja kuulemaan uusia kehittämisajatuksia ja korjausliikkeitä. Lisäksi asiat kirkastuvat itsellekin, kun niitä esittelee muille, Heikki Penttilä summaa päivän antia.

Hän kertoo parhaiden ahaa-elämysten syntyneen nimenomaan keskusteluissa markkinoinnin ammattilaisten kanssa.

– Tällaiselle pienelle yksinään toimivalle yrittäjälle päivä oli kuin intensiivinen hallituksen kokous.

Yhteinen päivä muiden kasvuyritysten kanssa antoi myös paljon.

– On melkoinen aivomyrsky mennä sellaiseen porukkaan, jossa kaikki haluavat kehittyä ja kasvaa – ja kaikilla on täysin erilaiset yritykset, hän sanoo.

Muiden yritysten kuunteleminen toi Penttilälle sen myös sen harmittavan havainnon, että markkinoille pääsy on kaikkien alojen yrityksille yhteinen ongelma.

 

Haasteena erottautuminen

Heikki Penttilän mielestä perunarieskalle on potentiaalista kysyntää, mutta tuotteen tunnetuksi tekeminen on iso haaste.

Penttilä tekee ahkerasti yhteistyötä muiden pienten ruokatuottajien kanssa. Hänellä on myös hyvät suhteet ravintoloihin ja kaupan keskusliikkeisiin.

– Meillä pienillä tuottajilla on yhteinen ongelma, paukut eivät riitä tuotteiden laajaan markkinointiin.

Vähittäiskauppa on Penttilän mukaan hyvin kiinnostunut pien- ja lähituottajien tuotteista.

Millä sitten saada kuluttaja valitsemaan pientuottajan tuote? Tämä on se keskeinen ongelma, johon Penttilä etsii ratkaisua.

– Olen nyt miettinyt tuotteen sijoittelua kaupan hyllyssä. Onko sen paikka leipäosastolla vai ennemminkin einesten joukossa. Rieskahan on itsessään jo toimiva välipala.

Penttilä kertoo, että Kasvu Openissa on pohdittu paljon myös rieskan tuotteistamista lounaspuolelle.

 

Perunarieskalle tarina

– Perunarieska on maukas, terveellinen, täyttävä ja hyvä välipala. Tämä tieto tulee tarjota kuluttajille tarinan muodossa, Tampereen Kauppakamarin yhteyspäällikkö Akira Ropo sanoo.

Ropo on Kasvu Openissa yksi keskeisistä Heikki Penttilän sparraajista.

– Yrityksessä on aktiivisuutta ja halua tehdä töitä kasvun eteen, hän kehuu.

Perunarieskan lisäksi useat muut maaseudun pientuottajien tuotteet tarvitsevat tarinan. Moni maaseudun pk-yritys tekee todella laadukkaita ja maistuvia elintarvikkeita, jotka ovat aitoa lähiruokaa.

Ropon mielestä lähiruoka-termi on ongelmallinen.

– Isot ketjut ovat muokanneet termin sisältöä niin, että kaikki Suomessa tuotettu olisi lähiruokaa. Tarvitaan uusi termi, sellainen joka kertoisi nimenomaan maaseudun pientuottajista.

Valmiit rieskat odottavat pakkausta ja lähtöä myymälöihin eri puolille Pirkanmaata ja Uuttamaata. Penttilän tila käyttää noin kaksi tuhatta kiloa perunaa viikossa. Tavoitteena on tuotannon kaksin- tai kolminkertaistaminen.

 

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>