Saksalaisautojen Suomi-historia avautui Vehoniemellä

Mielenkiintoinen teemaluento sai moottorikansan liikkeelle viime keskiviikkona, kun toimittaja-tietokirjailija Markku Mäkipirtti esiintyi Vehoniemen Automuseolla. Mäkipirtti on varsin laajasti tallentanut suomalaista ajoneuvohistoriaa. Maaliskuulla häneltä ilmestyi Suomen autoistumista käsittelevään sarjaan jo yhdeksäs laadukas teos Saksalaiset autot, jonka sisältämään aineistoon hän luennossaankin pääosin nojautui.

Markku Mäkipirtin luennon runkona toimi laaja kuvamateriaali, jossa olivat mukana niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autotkin. Alustus käsitteli myös autoistumisen kehitystä Suomessa. Kuva: Meelis Niin.

Herrat Karl Benz ja Gottlieb Daimler suunnittelivat ja rakensivat kumpikin tahoillaan polttomoottorikäyttöiset autot vuonna 1886, jonka ansiosta heitä pidetään ensimmäisten käyttökelpoisten ”nykyaikaisten” autojen valmistajina. Benzin auton ensimmäisestä esittelystä julkaistiin dokumentoiva lehtiartikkeli kolmas heinäkuuta 1886 Ringstrassenilla Mannheimissä.

Suomen autoistumisen voidaan katsoa virallisesti alkaneen toukokuussa 1900, kun turkulainen kauppaneuvos Carl Victor Gustaf Forselius toi maahan käytettynä hankkimansa Benz Velo Comfortable auton. Tämän todistava tulliasiakirja on Turun maakunta-arkiston kokoelmissa.

Näistä lähtökohdista alkaen luotsasi Mäkipirtti kiinnostuneen kuulijajoukkonsa läpi maamme teollistumiskauden aina 2000-luvulle saakka, jolloin autokantamme voidaan valmistusmaan perusteella jakaa kolmeen lähes yhtä suureen pääryhmään: japanilaiset, saksalaiset ja muut.

Yli satavuotiaita automerkkejä ovat muun muassa Opel, Mercedes-Benz, BMW ja välillä markkinoilta pois ollut Audi. Kuorma-autonvalmistajista yli satavuotias on 1915 perustettu Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG:n valmistama MAN.

Evp moottoriajoneuvo-erikoisupseerin selkeätä ja hyvin argumentoitua esitystä oli ilo seurata, ja useimmat halusivatkin lukea aiheesta lisää. Niinpä museokaupan tiskillä syntyi jopa pientä jonoa, kun uutuuskirjan ostajat halusivat tekijän omistuskirjoituksen sen kansilehdelle.

Veikko Hoppula

Tampereella Finlaysonin lumiketjuilla varustettu 5 tonnin Mannesmann Mulag -kuorma-auto puuvillalastissa. Kuva: Vapriikin kuva-arkisto.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?