Kangasala satsaa joukkoliikenteeseen

Kun niin sanotun talvikauden aikataulut astuvat elokuussa voimaan, pääsee Kangasalan ja Tampereen väliä kulkemaan aiempaa helpommin: Kangasalta Lahdentien kautta Tampereelle ajava bussi numero 42 liikennöi kolme kertaa tunnissa. Aikaisemmin tämä ”paikallinen pikavuoro” on kulkenut kerran tunnissa.

Vuonna 2021, kun naapurikaupungin raitiovaunuprojekti saataneen kulkukuntoon, pitäisi Kangasallakin liikkua oman kumipyöräisen ratikan. Bussien vuoroväli Kangasalta Tampereelle on tuolloin alle kahdeksan minuuttia. Suunnitelmien mukaan joka toinen linja-auto kulkisi Kangasalantien kautta ja joka toinen kurvaisi Lahdentielle.

– Tiheän vuorovälin ansiosta bussimatkustaja ei tarvitse enää kelloa pysäkille mennessään eikä hänen tarvitse katsoa aikataulujakaan, huomauttaa kaupunginjohtaja Oskari Auvinen.

Se on liikennesuunnittelija Tuomas Kähkösen mukaan myös hyvin lähellä sitä tiheyttä, joka tekee mahdolliseksi kangasalalaisen arjen ilman autoa. Asiointi onnistuu niin oman keskustan kuin Tampereenkin suuntaan.

Kangasala on ollut kehittämässä joukkoliikennettään jo jonkin aikaa. Vuonna 2014 saatiin Lentolan Prismalla lähtö- ja päätepysäkkiään pitävä linja 1, joka kulkee Tampereelle Vatialan kautta. Muutama vuosi sitten toteutettiin seudullinen uudistus, jossa muun muassa lippuhintoja säädettiin niin, että matkustaminen kuukausilipulla Kangasalan keskustasta Tampereelle halpeni tuntuvasti.

Toimilla on ollut vaikutusta; Kangasalan kaupungissa tehdyt joukkoliikennematkat ovat kasvaneet vuosittain 20 prosentilla kolmen viime vuoden aikana. Vuonna 2015 bussimatkoja tehtiin Kangasalla vajaa 970 000, vuonna 2016 jo 1,2 miljoonaa ja viime vuonna lähes 1,5 miljoonaa.

Helpoin tapa päästä käsiksi Repa Reittioppaaseen – vilauta oheista QR-koodikuvaa älypuhelimesi kameralle.

– Joukkoliikenteen kehittäminen on pitkän aikavälin tärkeä strateginen tavoite Kangasalan kaupungissa. Uuteen kaupunkistrategiaankin tämä on kirjattu muodossa ”sijainnista vetovoimaa, sujuvasti liikkuen”, kaupunginjohtaja Auvinen sanoo.

Hän näkee nauhataajaman joukkoliikenteen tiheän vuorovälin palvelevan muuallakin Kangasalla asuvia, koska vaihdot muilta linjoilta muuttuvat aiempaa sujuvimmiksi.

 

Miksi rahaa busseihin?

Seudun muiden kuntien tavoin Kangasala on sitoutunut ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, ja siinä taistelussa joukkoliikenteen kulkuosuuden kasvattaminen on tärkeää. Bussiyhteyksiin halutaan kuitenkin laittaa rahaa myös muista syistä.

– Se lisää Kangasalan kaupungin vetovoimaa, houkuttelevuutta ja parantaa arjen sujuvuutta, listaa kaupunginjohtaja Auvinen.

Kangasala on rahoittanut joukkoliikennettä noin 800 000 eurolla vuodessa. Tänä vuonna lisäsatsausta tehdään 125 000 eurolla ja ensi vuonna 250 000 euron edestä. Tavoitteena on nostaa matkustajamääriä niin paljon, että lipputulot kattavat lähes kolme neljäsosaa hankintakuluista. Tätä ajatellen kaupunki ottaa entistä aktiivisemman otteen myös liityntäpysäköintipaikkojen järjestämisessä.

Potentiaalia matkustajamäärien kasvulle toki on. Jo nyt niin sanotussa nauhataajamassa asuu noin 16 000 kangasalalaista eli jopa puolet kaupungin väkimäärästä, ja nauhaan myös pyritään ohjaamaan suurin kasvu. Uudelleenrakentuvan keskustan ohessa esimerkiksi Tarpilan alueelle ollaan lähivuosina rakentamassa noin 450 asuntoa, Pikkolaan noin 250 asuntoa, Suoramalle parisataa asuntoa ja Pikonkankaalle jopa viitisensataa uutta asuntoa.

Suurin muuttajaryhmä Kangasalle ovat 25–34-vuotiaat nuoret aikuiset, joille kerros- ja rivitaloasuntojen lähellä kulkevan joukkoliikenteen toimivuus on nykyisin hyvin tärkeää – jo siksi, että he tulevat usein Tampereelta ja tiheän joukkoliikenteen piiristä. Tiiviit yhteydet toimivat kuitenkin myös toiseen suuntaan: Pikkolan uusi ammattikoulu tai jopa Kangasalan keskustan palvelut ovat tulevaisuudessa helposti saavutettavissa myös Tampereelta.

Liikennesuunnittelija Tuomas Kähkösen mukaan joukkoliikenteen palvelut kohenevat lähiaikoina entisestään, kun lisäsatsauksia nähdään sekä Tampereen seudun joukkoliikenteen digitaalisissa palveluissa että Kangasalan kaupungin ostoliikenteessä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Huoletonta matkantekoa

Bussiyhteys Kangasalan ja Tampereen välillä toimii. Sen vuoksi ajokortin ja auton hankkiminen ei ole käynyt Maija Honkosen mielessäkään – hän taittaa työmatkansa linja-autolla tai satunnaisesti polkupyörällä.

– Näin kesälläkin vuorovälit ovat vielä kohtalaisen tiheät. Vartti on oikein hyvä väli ja tämä kesäajan 20 minuuttiakin toimii. Vielä paremmalta kuulostaa, jos välejä tiivistetään tulevaisuudessa alle kymmeneen minuuttiin, hän sanoo.

Aiemmin Honkonen kulki työmaalleen Kangasalle Hervannasta, mikä merkitsi toiseen bussiin hyppäämistä kesken matkan. Nykyisin hän pääsee kulkemaan työmatkansa ilman vaihtoja.

– Helsingissä pelkkään metro- ja ratikkamatkaan meni puoli tuntia, mutta pidin sitä lyhyenä työmatkana. Nyt bussimatka töihin kestää suunnilleen saman verran, siihen tosin kertyy vielä jonkin matkaa kävelyä pysäkille.

Honkonen on oppinut, että kesäisin bussipysäkille on syytä lähteä kävelemään tavallista aiemmin. Talviaikaa vähemmän matkustajia kuljettavat linja-autot voivat toisinaan olla jopa hieman etuajassa, ja toisaalta bussista myöhästyminen kertaantuu, kun vuoroväli on nyt harvempi. Honkosen mukaan etenkin talviaikana bussit täyttyvät äärimmilleen myös Kangasalle päin tultaessa – etenkin ammattikoululaisia ja lukiolaisia on paljon liikkeellä.

Maija Honkonen kulkee työmatkansa Tampereen ja Kangasalan välillä bussilla. Niin kauan kun joukkoliikenne toimii, rahan laittamiselle ajokorttiin ja autoon ei tarvitse uhrata ajatuksia.

Suurissa kaupungeissa asuneena joukkoliikenteen käyttö on Honkoselle luonnollinen vaihtoehto. Hervannasta pois muuttaminenkaan ei ollut töihin kulkemisen kannalta mitenkään iso asia, koska bussi Kangasalle oli sama kuin aiemminkin – ja Honkonen tiesi jo ennen muuttoa, mille pysäkille kannattaa kävellä.

– Olen niin tottunut joukkoliikenteen käyttäjä, että osaan kyllä etsiä tarvittavat tiedot. Ehkä ei aina aivan heti löydä sitä helpointa yhteyttä, mutta ennen pitkää kuitenkin. Nykyisin tiedän tarvitsemani reitit, joten digipalveluista katson enemmänkin aikatauluja.

Honkonen liputtaa myös liityntäpysäköintipaikkojen lisäämisen puolesta.

– Voisin itsekin tulla vielä pidemmälle polkupyörällä – mutta se sopiva paikka jättää pyörä puuttuu.

 

 

Maija Honkosen vinkit bussimatkustajalle

* Matkakortti. Kannattaa olla, vaikka käyttäisikin harvemmin, koska sillä matkustaa halvemmalla.

* Vyöhykkeet. Eri vyöhykkeistä on hyvä olla tietoinen.

* Sovellukset. Suosittelen katsomaan Repa Reittiopasta tai pysäkkikohtaisia aikatauluja.

* Näkymätön kaveri. Ei ole kivaa, jos täydessä bussissa jätetään ikkunanpuoleinen paikka omalle mielikuvituskaverille.

* Seisomapaikka. Jos istumapaikat ovat tiukassa, älä silti seiso juuri bussin oven kohdalla. Muiden voi olla silloin vaikea päästä ulos.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Fakta

Kangasalan linjat

1          Kangasala Vatiala – TAYS – Koskipuisto

28B / 28C        Kangasala Ruutana/Perälä th – Laureeninkallio – Tampere TAYS – Keskustori

40        Kangasala Pikonlinna/Mobilia – Keskusaukio – Tampere Messukylä – Yliopisto – Koskipuisto

41        Kangasala – Ponsa – Orivesi

42        Kuhmoinen – Pohja – Sahalahti – Kangasala Keskusaukio – Tampere TAYS – Pyynikintori

44        Kangasala – Valkeakoski

45        Kangasala – Metsäkulma – Kangasalan asema th – Vatiala

46        Pikkola – Ruutana – Perälä

 

 

Joukkoliikenteessä mukana

Repa Reittiopas

Repan avulla voit etsiä bussireittiä lähtöpaikasta määränpäähän: kertoo, mitkä linjat liikennöivät valitsemallesi välillä ja milloin. Repa tarjoaa reittivaihtoehdoksi aina nopeinta yhteyttä, listaa lähimmät pysäkit ja mahdolliset vaihtoreitit. Reitin voi valita myös kartalta, jos tiennimet tai kaupunginosat eivät muistu mieleen. Repasta on lisäksi juuri tullut koekäyttöön uusi malli, joka perustuu samaan palvelualustaan kuin esimerkiksi Helsingin ja Turun joukkoliikennepalvelut.

 

Allu Aikataulut

Allusta voi paitsi hakea pysäkkikohtaisia aikatauluja myös katsoa pysäkkikohtaista reittiaikataulua. Oman lähipysäkin aikataulun voi Allusta tulostaa itselleen, mutta Allu löytyy myös mobiiliversiona. Pysäkkiaikataulut ovat arvioita ja välipysäkkiaikataulut ohjeellisia – reaaliaikaisen seurannan hoitaa Lissu.

 

Lissu Liikenteenseuranta

Sateessa värjöttelyn tai pakkasessa palelun sijaan kysy Lissulta – Lissu tietää, milloin bussi on tulossa pysäkille seuraamalla linja-autojen kulkua reaaliajassa GPS-signaalin perusteella. Saapumisajan pysäkille näkee minuuttien lisäksi karttanäkymästä. Toimii myös mobiiliversiona.

 

Nella Nettilataus

Nysse-lippujen verkkokauppa, josta voi ostaa lippuja vaikka kotisohvalta. Nellassa voi paitsi tilata matkakortin myös nähdä ajantasaisen lippusaldon ja asettaa muistutuksen sähköpostiin loppumassa olevista lipuista.

 

Nysse.fi

Kangasalalaistenkin bussimatkoja hoitavan Tampereen seudun joukkoliikenteen kattavat kotisivut. Aikataulut, reitit, vyöhykkeet, lippuhinnat, liityntäpysäköintipaikat ja käyttöohjeet digitaalisiin palveluihin. Sivuilla myös aina ajantasaiset, poikkeusjärjestelyt huomioivat liikennetiedotteet – jotka saattavat hyvinkin kiinnostaa myös autoilijoita.

 

 

Joukkoliikenteen asiakaspalvelu

Frenckellinaukio 2 B

PL 487, 33101 Tampere

 

Kesän aukioloajat 4.6.–3.8.

ma 10–17

ti–pe 8.30–15.45

(4.8. alkaen ma–ti klo 10–17, ke–pe 09–15.45)

 

Puhelinneuvonta

03 5656 4700

ma–pe 9–16

 

Viestit ja palaute

Sähköposti joukkoliikenne@tampere.fi

 

 

 

Työväentalo avaa liityntäpysäköinnin

Lentolan Prisman pysäköintialueella sitä jo jonkin verran on – mutta uusia paikkoja liityntäpysäköinnille on Kangasalla aktiivisesti haussa. Syksyllä käyttöön otetaan liityntäpysäköintiparkki Suoraman työväentalolla; paikkoja järjestetään noin 50 autolle ja entistä suuremmalle määrälle polkupyöriä. Myös esimerkiksi Kirkkoharjun koulun tuntumasta on jo kartoitettu paikkaa liityntäpysäköinnille.

Liityntäpysäköinnillä tarkoitetaan esimerkiksi bussipysäkin läheisyyteen järjestettyä pysäköintipaikkaa autoille, polkupyörille ja mopoille. Sen tarkoituksena on tarjota mahdollisuus joukkoliikenteen käyttöön myös niille, jotka voivat tulla pysäkille vain autolla tai polkupyörällä esimerkiksi pitkän etäisyyden tai liityntäliikenteen puutteiden vuoksi.

– Liityntäpysäköinnin käyttö on edullisempaa ja ympäristöystävällisempää kuin matkan jatkaminen määränpäähän saakka omalla autolla, liikennesuunnittelija Tuomas Kähkönen toteaa.

Se voi olla myös stressittömämpi vaihtoehto Tampereelle suuntaavalle epävarmalle kuljettajalle, joka ei viihdy ison kaupungin ruuhkissa tai tällä hetkellä alati elävissä liikennejärjestelyissä.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>