Nainen ratissa!

Kangasalalainen Laura Reentie tietää, miten raskas ajokalusto liikkuu. Takana on toista kymmentä vuotta ammattimaista sompailua milloin pakettiautolla, milloin puoliperävaunulla tai täysperällä.

Puoliperävaunu-Scania ottaa paikkansa tarkasti. Onhan ratissa tuore ajotaidon SM-voittaja Laura Reentie, 33.

Tälle naiselle on turha vinoilla tyyliin ”nainen ratissa on vaara liikenteelle”. Tai sitten ainakin sopii mennä koittamaan, kuinka kerkeästi raskas ajokalusto omissa käsissä tottelee. Kangasalalainen autonkuljettaja Laura Reentie on maan paras, eikä hänelle kyllä olekaan pahemmin mussutettu.

– Joskus urani alkuaikoina työmailla jotkut tulivat ihan hyvässä mielessä neuvomaan. En ole kokenut, että varsinaista aliarvioimista olisi ollut, Reentie toteaa.

– Toki minulle on tuttua se kaikkiin nuoriin kuskeihin kohdistuva kommentointi, että ’kyllä se ja se sai autonsa noinkin ahtaassa paikassa kääntymään’. Kommentoijat eivät vain silloin ymmärrä sitä, että yhdenlainen ajokalusto käyttäytyy eri tavalla kuin toisenlainen.

Rahtarit ry:n järjestämässä vuosittaisessa Ajotaito-kisassa Reentie oli tänä vuonna ykkönen puoliperävaunusarjassa. Koskaan aikaisemmin ei tässä sarjassa ole nähty naisia lähelläkään kärkipaikkaa.

Tehtävistä kinkkisimpiin kuuluivat erinäiset tarkkuusajot. Senttipeliä oli monikin pähkinä.

– Olin neljättä kertaa mukana. Aiemmista kisoista saatu kokemus auttoi paljon. Kyllä joissakin tehtävissä piti viimeiset sentit tarkistaa etukohdistuspeilistä. Kilpailutehtävät sujuvat, kun vain tietää mitä tekee. Samahan se on työtehtävissäkin tuolla arjessa, Reentie juttelee.

 

Monenlaisilla ajokeilla

Suhteellisen nuoresta iästään huolimatta Reentiellä on takanaan erilaisia ammatillisia kuljetustehtäviä jo runsaasti yli kymmenen vuoden ajalta. Niin päivittäisessä työssä kuin kilpa-areenallakin on hänen mukaansa eduksi se, että on saanut ajaa monenlaista tavaraa monenlaisilla autoilla.

– Ajan nykyään Jaakko Pohjola Oy:n kuljetuksia Pekka Järvinen Oy:n palveluksessa. Enimmäkseen kuljetan betonisia seinäelementtejä. Lisäksi erinäistä rautatavaraa. Vuosien varrella on vakituisia työpaikkoja on ollut useita, ja yhdessä vaiheessa opiskelin logistiikka-alan tutkinnon oppisopimuskoulutuksen kautta, Reentie sanoo.

Kuljetettavaa on ollut merikonteista ja purkubetonista elintarvikkeisiin saakka. Ajokkina niin täys- kuin puoliperää joka lähtöön. Aivan aluksi pakettiauto.

– Silloin olin juuri saanut ajokortin ja tein kesätöitä isoisäni perustamassa sähköliikkeessä. Kuskasin muun muassa sähkökaappeja ja tyhjiä keloja. Välissä kävin armeijan, ja sitten hommat jatkuivat, kangasalalaisnainen kertoo.

Vuosien varrelta yhdeksi hankalaksi paikaksi muistuu mieleen Vuosaaren auraamaton satama kovana lumitalvena. Sieltäkin sinnikäs kuski vähitellen hiekoitteli ja venkoili valtavan ajokkinsa irti matkaa jatkamaan.

 

Valvonta ylimitoitettua

Reentie ajaa viitenä päivänä viikossa. Kuljetukset ovat enimmäkseen Tampereen alueella, mutta toisinaan tulee keikka vaikkapa Helsinkiin tai Seinäjoelle. Kilometrimäärä vaihtelee yleensä sadan ja viidensadan välillä.

– Mieheni ajaa samalla firmalla, ja kuljetusten järjestelijä pystyy yleensä hoitamaan asiat niin, että meistä toinen ehtii hyvin hakemaan vuonna 2013 syntyneen poikamme päivähoidosta.

Tulevaisuuteen Reentie katsoo hieman huolestuneena. Direktiivit pistävät nimittäin raskaan liikenteen kuljettajien työnteon varsin tiukalle jo nyt, saati sitten jos ne jatkossa vielä kiristyvät.

– Digitaalisuuteen siirtyminen on tehnyt sen, että jokaista ajominuuttia valvotaan. Ei homma ole silloin oikeilla raiteilla, jos ajotuntien täyttymisen vuoksi täytyy jättää auto vaikkapa vain parinkymmenen kilometrin päähän ja pyytää joku hakemaan sieltä kuski kotiin. Hauskaa työtä tämä muuten on. Ja vaihtelevaa.

Hento kuski ja valtava auto. Laura Reentien ajotaidot ovat todistetusti Suomen parhaat. Nainen ratissa -tyyppistä vinoilua hän joutuu kuulemaan sangen harvoin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>