Oriveden- ja Lahdenteitä aurataan ja suolataan entistä ripeämmin – teiden talvikunnossapitoon saatiin lisää rahaa

Valtatie 9:n talvihoitoa parannetaan Tarastenjärven ja Oriveden välillä. Tieosuus nousee vuodenvaihteessa korkeimpaan hoitoluokkaan, joten tie aurataan ja suolataan entistä ripeimmin.

Myös Lahdentien hoitoluokka nousee Pikkolan ja Huutijärven välillä. Tie kuuluu vuodenvaihteesta alkaen toiseksi korkeimpaan luokkaan.

ELY-keskukset saivat talvikunnossapitoon 15 miljoonaa euroa lisärahaa. Potista noin 800 000 tulee Pirkanmaalle. Sen turvin voidaan korottaa lähes tuhannen tiekilometrin hoitoluokkaa.

Teiden hoito paranee vilkkaasti liikennöidyillä teillä, joilla kulkee paljon raskaita yhdistelmäajoneuvoja. Parempikuntoisista teistä hyötyvät ennen kaikkea työmatkalaiset ja elinkeinoelämän kuljetukset.

Lisämääräraha on kertaluonteinen, eikä teiden kunnossapitoon välttämättä saada lisää kalustoa. Surausreittejä voidaan kuitenkin mitoittaa uusiksi, jotta auraus, suolaus ja hiekoitus hoituvat entistä ripeämmin. Maantiesuola kulkeutuu pohjavesiin, ja siksi pohjavesialueilla voidaan käyttää kalliimpaa natrium- tai kaliumformiaattia.

Teiden hoidon palvelutason määrittelee liikennevirasto.

Sydän-Hämeessä toiseksi korkeimpaan 1s-hoitoluokkaan (punainen) kuuluu Lahdentie Laitikkalaan saakka. Myös 1-luokan Sahalahdentie (keltainen) pidetään normaalisti aina paljaina. Ilman suolaa hoidettavat 1b-hoitoluokan (vihreä) tiet ovat osan talvea lumipintaisia. 2-hoitoluokan tiet (sininen) ovat pääosin lumipintaisia, ja polanteet voivat olla osittain urautuneita. 3-hoitoluokan tiet (vaalean sininen) hoidetaan hitaammin, ja hiekoitukseen turvaudutaan vain pahimmissa olosuhteissa.

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>