Edessä olevan kaverin mopo sammuu liikennevaloissa. Takana tuleva Toni Sivenius ei arvaa lähteä ohittamaan mopoautollaan vaan odottaa mopoilijan ratkaisua. Hänen perässään odottavasta autosta astelee paikalle kiukkuinen mies, joka ei säästele äänijänteitään tai keskisormensa niveliä. Tilanne ei tunnu kovin mukavalta.
– Kyllä liikenteessä pärjää muuten hyvin kaikkien kanssa, mutta törppöjä autoilijoita tulee aina välillä vastaan. Ehkä noin kerran viikossa, Sivenius miettii.
Yksi riskialtteimmista paikoista liikenteessä on viime aikoina ollut Pitkäjärven koulun lähelle Kangasalantielle valmistumassa oleva kiertoliittymä. Liikenneympyrät ovat tosin muutenkin osoittautuneet vaarallisiksi – sellaisessa Siveniuksen mopoautoon törmäsi toinen mopoauto, ja lisäksi autoilijoilla on tapana syöksähdellä niissä eteen.
Kiertoliittymien lisäksi vaaranpaikkoja syntyy mopoautoilijalle tilanteissa, joissa autoilijat lähtevät tekemään yltiöpäisiä ohituksia.
– Sitten joutuu väistämään melkein ojaan, kun kiilataan. Vaikka nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa, jotkut lähtevät silti ohittamaan. Sen vuoksi syntyy sitten niitä vaarallisia tilanteita.
Vaikka mopoauto kääntyykin Siveniuksen mukaan mukavasti ja siinä on penkinlämmittimen kaltaisia kelpo varusteita, eivät ne toki mitään pehmeästi kulkevia Lexuksia ole.

Toni Sivenius toivoo autoilijoilta hieman kärsivällisyyttä mopoautokuskeja kohtaan. Vaikka Kangasalla saa mopoauton ratissa olla tarkkana, eniten sydäntä tykyttäneet kokemukset ovat tulleet vastaan Tampereen sekavilla tietyömailla.
– Mopoauto tärisee aika paljon, ja kuopat tuntuvat ihan kunnolla. Melua on jonkin verran. Valotkaan eivät ole yhtä kirkkaat kuin esimerkiksi autossa, ja jalankulkijoita ilman heijastimia on vaikea nähdä.
Sivenius sanoo itse pyrkivänsä huomioimaan autoilijat ja päästämään autot siististi ohi ennen jonojen syntymistä.
Hän ei näkisi lainkaan pahana, jos mopoautokortin edellyttämää ajotuntimäärää nostettaisiin nykyisestä. Kahden ajotunnin jälkeen kolmas ja viimeinen tunti kirjattiin ajomatkalla kokeeseen. Se meni läpi kerrasta, vaikka Sivenius myöntää jännittäneensä jonkin verran.
Mopoauto voittaa kevytauton
Toni Sivenius sai mopoautonsa isoveljeltään. Jos tällaista mahdollisuutta ei olisi ollut, hän olisi luultavasti hankkinut mopoauton jotakin muuta kautta. Erityisesti syynä on se, miten paljon kulkupeli helpottaa liikkumista talviaikaan.
Vaikka Aseman suunnalla asuva Sivenius kulkee koulumatkat Pitkäjärvelle bussilla, liikkuu hän silti mopoautolla lähes päivittäin.
– Suoraman lähellä koulun parkeilla ja keskustassa kirjaston paikoilla, hän listaa parhaat paikat.
Torstaisin Pikon betonin vieressä auki olevalla pajalla nuorukainen käy monen muunkin tavoin korjailemassa ja laittamassa menopeliään. Useimmat siellä ja Kangasalan pikkuteillä vastaan tulevat mopoautokuskit ovat Siveniukselle tuttuja, vaikka mopoautoja onkin kaupungissa paljon.
Nykyistä paremman liikenneturvallisuuden nimissä on esitetty mopoautojen rinnalle tuotavia ”kevytautoja” eli tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus rajoitettaisiin esimerkiksi 45 kilometriin tunnissa. Toni Sivenius tyytyisi itse mopoautoon.
– Kevytauto olisi kalliimpi hankkia, koska se pitäisi olla aika uusi ja rajoittaminen sekä katsastukset maksavat. Mopoauto on kuitenkin helpompi ajaa ja se vähemmän bensaa, pitkälti itse kulkupelinsä bensarahoista huolehtiva nuorukainen huomauttaa.
Kangasalla on suhteellisesti paljon mopoautoja
– Kangasalla oli kesäkuussa 2018 143 mopoautoa. 1000 asukasta kohti mopoautoja oli 4,5. Mopoja oli 870. 1000 asukasta kohti mopoja oli 27,6.
– Pälkäneellä mautoja oli 29 eli 1000 asukasta kohti 4,4. Mopoja kunnassa oli 227 eli 34,6 aina 1000 asukasta kohti.
– Tampereella mopoautoja oli 394 eli 1,7 kappaletta 1000 asukasta kohti. Mopoja oli 3022, 13,0 aina 1000 asukasta kohti.
– Turussa mopoautoja oli 256, eli 1,3 kappaletta 1000 asukasta kohti. Mopoja oli 2972 eli 15,7 1000 asukasta kohti.
– Helsingissä mopoautoja oli 178 eli 0,3 1000 asukasta kohti. Mopoja oli 6469. 1000 asukasta kohti tämä tekee 0,3.
– Lähde: Trafi
Viimeisimmät kommentit