Mitä selvityksestä selvisi?

Pälkäneellä tehtiin ruoka- ja siivouspalveluselvitys Vesilahden ruoka- ja siivouspalvelupäällikön toimesta joulu- tammikuun aikana, ja voi veljet, on tämä kauheaa! Toimeksiannon mukaan tarkoitus oli selvittää näiden palveluiden ratkaisumalleja tulevaisuuden tarpeisiin.

Kuntarajat ylittävää yhteistyötä ei selvitetty, vaikka kaikki pääruoka halutaan nostaa kumipyörille. Kysyin varmuudeksi kahdelta konsultilta marraskuussa arvion nyt toteutetun kaltaisesta mutta laadukkaammasta kellokalleselvityksestä, toisen arvio työmäärästä oli vajaa viikko, ja toisen arvio oli 2–4 työpäivää. Tähän toteutettuun selvitykseen käytettiin palkallista työtä kaksi kuukautta, ja nyt jälkeenpäin työnsä ohessa oma henkilöstö joutuu karkeimpia virheitä oikomaan lukemattomia tunteja. Virhe on kuitenkin jo tapahtunut, ja väärät tiedot elävät itsenäistä elämäänsä kansan parissa. Lähialueen ammattilaisia Pälkäneen touhu tietysti huvittaa, mutta muistakaa oma syytön henkilöstömme.

Keskeisin väittämä on, että kustannuspaikkakohtaisia tietoja ei ole saatavavilla, se on puhdas vale. Miksi kaikki työntekijät eivät tarkkoja tietoja käytä, tai löydä? Vale kertautuu oudosti, kun kuitenkin on tehty Word-taulukko, jossa siivouksen kustannuspaikkakohtaiset kustannukset ovat eriytetty tarkasti, eihän tuon pitänyt olla mahdollista? Nojaten tuohon väittämään esitetään koko ruoka- ja siivouspalvelun henkilöstökustannusten olevan 60 % kokonaiskustannuksista. Yksikään ammattilainen ei sano noin, koska siivouspalvelu on pääosin ihmistyötä, ja ruokapalvelun henkilöstömenot pyörivät vain 40 % tietämissä kokonaiskustannuksista. Tässä on järkyttävä ero. Mutta eihän tämäkään vilppi riitä, päättäjille repäistään arvioidut kokonaiskustannukset vuoden 2018 talousarviosta, jossa on mukana Harjutuulen osuus. Harjutuulen toiminta ajettiin alas vuosi sitten, ja tuo esitetty 2 043 500 euron summa täytyy olla satoja tuhansia euroja liioitteleva. Päättäjillä olisi oikeus ajantasaiseen tietoon, minä en tietoja saa. Tässä ihmetyttää se, miksi ei käytetty talousarvion seurantaa, siis kuukausiraportteja. Ennen kuin selvitys oli valmis olivat vuoden 2018 todelliset luvut riittävän tarkasti selvillä?

Kaikkein kauhein tekele selvityksessä oli johtoryhmälle ja kunnanhallitukselle esitetty PowerPoint-esitys Word-taulukoineen (erehdyin sanomaan, että ”anna mun kaikki kestää, ja niinhän siinä sitten kävi”). Esityksessä on esimerkiksi nuo väärät luvut kokonaiskustannuksista prosenttiosuuksineen höystettynä aivan poskettomilla väitteillä ostopalvelujen määrästä ja ostetuista henkilötyövuosista. Väitetään, että ostoa olisi kolme henkilötyövuotta, vaikka onkin vain yksi. Ostojen summaksi vetäistään väärällä henkilömäärällä 100 000 euroa / v. Olisi kiva tietää todelliset ostot, ja miten ne kehittyvät tänä vuonna. Suoni katkesi päästä, kun katsoin työtuntien ja henkilöstön määrän vertailua taulukosta Pälkäneen ja jonkun nimettömän vertailukunnan välillä. Johtoryhmä ja kunnanhallitus tietävät oman kuntamme tilanteen ja kaikki keskeiset luvut, mutta tuosta vertailukunnasta ei anneta minkäänlaista kuvausta. Ei kerrota pinta-alaa, keittiöiden määrää, keittiöiden välisiä etäisyyksiä, siivouskohteiden lukumäärää, siivottavia neliöitä, väestöä, erikseen asiakkaita, hoiva-asiakkaita ja niin edelleen. Kuntia on jo lähtökohtaisesti vaikea vertailla keskenään, ja tässä vertailu tehtiin osin valheellisella taulukolla ruoka- ja siivouspalvelun henkilöstömääristä ja työtunneista. Mikä lisäarvo tällä taulukolla oli? Olisi riittänyt yksi luku, kouluruoan hinta. Vesilahdessa kouluateria maksaa huomattavasti enemmän kuin meillä Pälkäneellä.

Kunnanhallitus päätti 24.1.2019, että kunta ryhtyy toteuttamaan selvityksen ykkösvaihtoehtoa, jossa Harjutuulesta tehdään keskuskeittiö, joka valmistaa 1100 lounasta päivittäin. Aiemmin lokakuussa 2018 kunnanhallitus käsitteli kunnanviraston ja Harjutuulen kohtaloa, ja kunnanhallitus ohjeisti viranhaltijoita selvittämään noiden kiinteistöjen myymistä, ja mahdollisuutta asettua vuokralle Harjutuuleen. En laittaisi keskuskeittiötä vuokratiloihin. Tästä on sellainenkin näkymä, jossa ensin ostamme Harjutuuleen laitteet, teemme itse tarvittavat muutostyöt keskuskeittiötä varten ja sitten myymme keittiön pilkkahintaan muun kiinteistön mukana pääomasijoittajalle, joka ryhtyy perimään remontin jälkeen meiltä vuokraa noista laitteista ja tiloista. Teknisellä lautakunnalla on järki oikeassa päässä 17.12.2018, kun se pyytää tarjoukset asiantuntijoilta kunnanviraston ja Harjutuulen muutosten kustannuksista. Kaikki on siis auki, ja huomatkaa, että kukaan ei pysty ottamaan etukäteen keittiöosastoa pois peruskorjauksesta. Emme tiedä mihin rakenteisiin kajotaan.

Mielipidekirjoituksessani ”Ilmainen selvitys” sanoin, että keskuskeittiön perustaminen olisi teknisesti helpointa Harjutuuleen. En sanonut, että se olisi halvinta tai halpaa. Sanoin hieman eri sanoin, että eipä kannattaisi hötkyillä. Minkäs teet, kun hötkyilyttää. Selvittäjä esittää, että ostetaan tai siirretään yksi laite johonkin vapaaseen nurkkaan, tehdään sille viemäriliitäntä, ja siitä vaan pieraistaan käyntiin 1100 lounaan tuotanto. Yritin jo syksyllä sanoa, että säilytystilat eivät riitä, ja mitä vaatimuksia mahtavat terveystarkastajat suurkeittiölle asettaa?

Entäpä siellä ruoan vastaanottopäässä? Yläaste-lukiolla on riskejä ihmisiä töissä, mutta laki kieltää heitä kantamasta raskaista lämpövaunuja toiseen kerrokseen. Lämpövaunut eivät kuitenkaan mahdu pieneen hissiin. Kustannuksia lisääviä ongelmia on muuallakin. Kaikkein tärkein asia päättäjän kannalta on päästä mielessään eroon vanhasta Harjutuulesta, sitä ei enää ole. Mikäli tuotanto käynnistetään uudelleen Harjutuulessa, tulevat käyttömenot nousemaan rajusti, koska kunta avaa uuden yksikön, ja mikään vanha yksikkö ei lopeta toimintaansa. Yritin hieman taustoittaa seuraavaa arvausta, oikeat todellisiin kuluihin perustuvat käyttömenot liikkuvat 5000–8000 euron välillä kuukaudessa. Kunnissa puhutaan vyörytyksistä ja vuokrista, mutta minä puhun oikeista käyttömenoista, siten kuin yksityinen ihminen ja yksityisyrittäjä asian ymmärtävät. Toivottavasti dieselin hinta ei paljon nouse, kuljetusyrittäjä näyttäisi olevan melkein talkootöissä, koska selvityksessä ei ole ruokien lisääntyviä kuljetuskustannuksia huomioitu. Yhdellä autolla ehdotetaan kuljetukset hoidettavan, kvtes:n mukaan yötyö loppuu kello 07.00, ja pistää miettimään mihin aikaan aamuyöstä keittiöhenkilökunta tulee töihin, kun ruoan pitää olla kuljetussyistä kauhean aikaisin valmista. Päättäjät osaavat itse hahmottaa koko pitkän kuljetusreitin. Itse ehdotin toisenlaista ruoanvalmistustapaa. Vähiin käy henkilöstö, jos sieltä revitään miljoonan säästö viidessä vuodessa, koska muualta toiminnassa tulee vain rajusti lisää kuluja.

Kunta teki viisaan päätöksen vuosia sitten hankkiessaan siivousmitoituksen työkaluksi CleanNet-ohjelman, ja tuota ohjelmaa on pidetty päivityksin ajan tasalla. Ihan aluksi ulkopuolinen taho siirsi pohjapiirustuksista kaikki neliöt ohjelmaan, ja tätäkin asiaa päivitetty. Ohjelma on monen konsultin käytössä. Selvittäjä väittää, että mitoitukset eivät olisi ajan tasalla, vaikka hän itse kirjaa saaneensa tiedon tuosta mitoitusohjelmasta 17.1.2019. Kunta aikoo tietääkseni ostaa nämä siivousmitoituksetkin konsultilta – kertokaa tuolle konsultille etukäteen, että läppärin voi jättää kotiin. Täällä on jo päivitetty mitoitusohjelma. Mutta todella tehokasta olisi, jos lähettäisitte vain palkkion konsultin tilille. Miksi hänen kannattaisi edes ajella meille päin, kun mitoitukset ovat kunnossa.

Kunnan omille esimiehille jää inhottava työ oikoa selvittäjän väitteitä, ja niitä onkin pitkä lista. Itse nostan esille vain yhden esimerkin oudosta taloudenpidosta. Puhun talous- ja wc- papereista. Selvityksessä esitetään, että nuo tarvikkeet menisivät jatkossa siivouspalvelun piikkiin. Käsittämätöntä. Miten ihmeessä kulujen ja käytön kontrolli toimii, jos kiinteistöissä ei enää vastata niissä käytetyistä tarvikkeista? Mikäli aivosolmu liittyy siivoustyöhön, mitä en ymmärrä, niin kyllä siivooja siivoaa myös huoneen, jossa kopiokonetta käytetään. Laitetaanko myös kopiopaperit jatkossa siivouspalvelun piikkiin?

Pesulan kohtalo on jälleen vaakalaudalla, ja se tuo julmalla tavalla esiin investoidun rahan jumalaisen aseman. Konsulttipalkkiot ja Roholan liejuun upotetut miljoonat nähdään järkevinä investointeina, mutta pesulan kaksi vakinaista, kunnalle lähes ilmaista, työpaikkaa ovat sietämätön taloudellinen rasite joidenkin mielestä. Olemme valmiita kuntaliitokseen, jos ryhdymme karsimaan näitä työpaikkoja, ja pahimmassa tapauksessa muuttotappiota syntyy kaksi perhekuntaa. Nuo pesulan kaksi työpaikkaa eivät vaikuta kunnan talouteen tällä hetkellä merkitsevästi. Koko Kukkiakoto poistuu kummittelemasta sitten, kun sote siirtyy isommille hartioille, ei noin pieni laitos ole elinvoimainen konsulttien mielestä.

Selvittäjän oli helppoa esittää kilpailutettu alhaisempi pyykkikilon hinta, mutta onko pesulapalvelua todellisuudessa saatavilla? Kyselin tuota sieltä täältä kunnista, ja pesulapalvelun saatavuus onkin iso ongelma kunnille! Pesulan työpaikoissa on kyse viestistä, jonka kunta työnantajana lähettää työntekijöilleen.

Paavo Mustonen

 

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.