Heijastimet lähtevät Aitooseen, Luopioisiin ja Kirkkoharjun kouluun

Sydän-Hämeen Lehti etsi Sanomalehtiviikon ajan välkyintä ideaa siitä, miten sanomalehden paperi- tai digiversiota voi käyttää osana opetusta. Toimitukseen saapuikin hienoja kuvia ja tekstejä kouluilta. Välkyimmälle idealle luvattiin palkinnoksi iso kasa heijastimia. Heijastimet lähtevät tällä kertaa kolmeen eri kouluun: Luopioisten Kirkonkylän kouluun, Anna Tapion kouluun Aitooseen ja Kirkkoharjun kouluun Kangasalle.

Kirkonkylän koulun 3.–4. -luokassa käytettiin sanomalehteä monin eri tavoin. Lukemisen, tiedonhaun ja kuvien tutkimisen lisäksi oppilaat taittelivat sanomalehtipaperista hellehatut. Lisäksi pohdiskeltiin, miten lehden läpi pääsisi parhaiten pujottautumaan.

– Ei auttanut nyrkiniskut tai paperin läpi sukeltaminen, mutta lopulta kaikki onnistuivat pujahtamaan onnistuneesti sivun läpi, opettaja Minna Hölli tuumi.

Kompostointiakaan ei Luopioisissa unohdettu – luokka katseli tablettikoneilta video-ohjeet, minkä jälkeen taiteltiin lehden sivuista pussit kompostijätteen kuljetusta varten.

Anna Tapion koulun kotitalousopettaja Anna-Maija Kokkala kertoi, että koulun kotitaloustunneilla sanomalehteä on käytetty jo pitkään alustana juuresten ja hedelmien kuorinnassa. Siitä koko komeus on helppo nakata suoraan biojätteeseen. Kotitaloustunneilla taiteltiin sanomalehdestä myös biojätepusseja.

Kirkkoharjun koulussa puolestaan yhdistettiin ennakkoluulottomasti lehden pääkirjoitustekstiä ja jalkapallo. Apuna toimi älytaulu.

– Meillä on ollut äidinkielessä aiheena sanaluokat. Kaksi luokasta muodostettua joukkuetta seisoi jonossa, ja aina jonon ensimmäiset olivat vastausvuorossa. Ilmoitetun sanaluokan sanaa koskemalla sai jalkapalloa siirrettyä taululla yhden viivavälin, opettaja Olli Vesisenaho kertoi.

 

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?