Pohjan koulun sisäilmaongelmat: Ensi- ja toisluokkalaiset päiväkodilla

Isoystävää ja jättimäkeä ikävä – Pohjan koulun pienimpien arki siirtyi takaisin päiväkodille

Pohjan koulun ensi- ja toisluokkalaiset ja heidän opettajansa Pauliina Seppälä saivat tietää kevätlukukauden ensimmäisellä viikolla, että heidän on lähdettävä pois koulun tiloista koulun sisäilmaongelmien takia. Koulun kolmas- ja neljäsluokkalaisten yhdysluokka jäi rakennuksen uudisosassa sijaitsevaan luokkaansa. Koulun vanhimmat oppilaat, viides- ja kuudesluokkalaisten ryhmä, siirtyivät opiskelemaan koulun ruokalaan.

Ensi- ja toisluokkalaiset muuttivat Kuhmalahden päiväkodille tammikuun lopulla. Materiaalia otettiin mukaan tarkasti harkiten.

Koululaisten käyttöön tarkoitetut uudet kalusteet tulivat päiväkodille viime viikolla. Enää puuttuu opetustaulu.

 

Esikoululaisten kanssa yhdessä

Päiväkodissa viisivuotiaiden ryhmä teki tilaa koululaisille siirtymällä omista tiloistaan toisaalle. Koululaiset työskentelevät esikoululaisten kanssa samassa, haitariovella kahtia jaettavassa tilassa. Koululaiset ja esikoululaiset syövät yhdessä, minkä lisäksi näillä kahdella ryhmällä on jonkin verran yhteistä toimintaa.

Esikoululaisia on nyt päiväkodilla seitsemän ja ensi- ja toisluokkalaisia yhteensä kymmenen.

Pohjan koulun ensi-ja toisluokkalaiset käyvät nyt koulua päiväkodilla.

Kahta päivää ennen ystävänpäivää koululaiset askartelivat kortteja Pohjan kouluun jääneille isoystävilleen. Sisäisen postin jakaa Pauliina Seppälä, joka käy koulussa kahtena päivänä opettamassa ja yhtenä päivänä kokouksessa sen jälkeen, kun omat oppitunnit ovat päättyneet päiväkodilla.

Sofia Ristimäki teki ystävänpäiväkortin omalle isoystävälleen.

– Kaipaan isoystävää tosi paljon. Ei me paljon tehty yhdessä, mutta jotakin tehtiin. Koulun luistelukenttääkin kaipaan, Sofia kertoo.

– Minäkin kaipaan minun isoystävääni ja myös jättimäkeä, Sanni Karjalainen täydentää.

Edeltävällä viikolla nuorimmat koululaiset pääsivät näkemään isompia ystäviään ja myös luistelemaan, kun he viettivät perjantaipäivän entisessä opinahjossaan. Samalla he kävivät kirjastossa.

– Joku näistä lapsista totesi silloin, että kyllä ennen oli paremmin, opettaja kertoo.

Kevätlukukaudelle on sovittuna vielä muutama päivä, jonka koko koulun väki viettää yhdessä Pohjan koulussa.

 

Minne koulutie jatkuu päiväkodilta?

Sannille ja Sofialle päiväkodille tulo tarkoitti paluuta entiseen, sillä he ovat molemmat olleet siellä hoidossa ja käyneet siellä esikoulun. Välitunneilla koko piha on myös koululaisten käytössä.

– Mennään peikkohippaa ja leikitään leluilla, tytöt antavat esimerkkejä välituntien viettotavoista.

– Kivaa täällä on, molemmat vakuuttavat.

– Päiväkodin väki on ottanut meidät hyvin vastaan, opettaja Pauliina Seppälä lisää.

Se, missä nykyiset toisluokkalaiset jatkavat koulunkäyntiään kolmannella luokalla, ratkeaa kevään aikana. Vaihtoehtoja on kolme. He joko siirtyvät Sariolaan kouluun tai Kuhmalahden VPK:lta vuokrattaviin tiloihin. Kolmannen vaihtoehdon mukaan he jatkavat päiväkodilla uuden, päiväkodin viereen tulevan koulurakennuksen rakentamisen ajan. Viidennen ja kuudennen luokan Kuhmalahden alueen oppilaat käyvät Sariolassa jokaisen vaihtoehdon mukaan.

Jos lapset saisivat päättää jatkosta, niin Emma Renvall pohti Sariolan vaihtoehtoa.

– Toisaalta se on outo, kun en ole koskaan käynyt siellä.

Sanni ja Sofia eivät vielä osaa sanoa, mikä olisi heille mieluisin vaihtoehto.

 

Kuin muutto ”remontin” keskelle

Kaksikymmentä vuotta Pohjan koulussa opettanut Pauliina Seppälä sanoo muuton päiväkodille merkinneen hänelle kuin kotoa lähtemistä.

– Uusissa ympyröissä työrutiinit ovat joutuneet remonttiin.

Seppälä tekee opettajan työtään yksin, seitsemän kilometrin päässä muusta koulun työyhteisöstä.

– Täällä on toki päiväkodin henkilökunta, mutta minä olen ainoa koulun henkilökunnan ihminen.

– Lapset kyselevät aika vähän tulevaisuudesta. He ovat sopeutuvaisia. Minulle itselleni sopeutuminen on haastavampaa, koska minun pitää luoda tänne koulunkäynnin puitteet.

Päiväkodin sopimisesta koulukäyttöön Seppälä sanoo, että tilat on suunniteltu ja rakennettu päivähoitotoimintaa varten.

– Muutoksia tarvitaan, että tästä tulee paremmin koulunkäyntiin sopiva paikka.

Pohjan koulun ensi-ja toisluokkalaiset käyvät nyt koulua päiväkodilla.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.